Premierul Ludovic Orban, aflat vineri în vizită de lucru în Bihor, a anunţat demararea unor investiţii în infrastructură în judeţ care au fost amânate ani de zile. Şeful Guvernului a vorbit despre amenajarea centurilor ocolitoare ale oraşelor Aleşd de pe DN1 şi Beiuş de pe DN 76 din fonduri europene.

Cu finanţare europeană...

"Centurile ocolitoare din Aleşd şi Beiuş vor beneficia de finanţare prin Programul Operaţional Infrastructură Mare", a promis Orban.

Potrivit premierului, lucrările vor fi cofinanţate de Ministerul Transporturilor. "Anul acesta am alocat bani şi pentru centura Aleşd şi pentru centura Beiuş", a spus Orban.

Pentru accelerarea lucrărilor, amânate încă din perioada 2007 – 2008, proiectele vor fi transferate de la Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere la cele două administraţii locale.

"În cadrul şedinţei de Guvern de ieri, după discuţii cu autorităţile locale, am adoptat o ordonanţă de urgenţă prin care am hotărât să transferăm către primării proiectele de construcţie a centurilor", a declarat Orban.

Concret, toate proiectele pentru care există deja documentaţii tehnico - economice aprobate la nivelul CNAIR vor fi transferate, în teritoriu, primăriilor.

În interes reciproc

Transferul lucrărilor de amenajare a centurilor ocolitoare la autorităţile locale are la bază mai multe motive.

"Decizia de a transfera managementul proiectelor centurilor către anumite municipii ţine de câteva considerente. Primul considerent este frontul de lucru foarte mare pentru marile proiecte de infrastructură pe care va trebui să le gestioneze CNAIR, fapt pentru care va fi dificil să se ocupe de proiecte mai mici. Doi: cei care cunosc situaţia şi care resimt cei mai bine nevoia unor centuri ocolitoare, mai ales pe trasee cu trafic foarte mare, cum este centura Aleşdului de pe DN1, sunt municipalităţile. Ele sunt cele mai interesate", a spus Orban.

Premierul a arătat că, din punct de vedere al volumului de trafic, DN1, pe tronsonul Cluj – Oradea, este cea mai aglomerată arteră după şoseaua de centură a Bucureştiului.

Cu reactualizarea proiectului...

Pe de altă parte, premierul a mai făcut referire şi la proiectul de amenajare a drumului expres Oradea - Arad, asemănător unei autostrăzi cu două benzi pe sens.

Aici, dată fiind vechimea documentaţiei, înainte de toate se impune actualizarea acesteia. "Trebuie actualizat Studiul de Fezabilitate pentru că el are o vechime depăşită. Nu trebuie însă o modificare de traseu semnificativă", a spus Orban.

Prim-ministrul a afirmat că în momentul de faţă se caută surse de finanţare a proiectului. "Vom şti curând dacă putem să obţinem finanţare în cadrul Iniţiativei celor Trei Mări. Există şi varianta unei finanţări europene, care a fost pornit de Alianţa Vestului, iar în cazul în care nici această variantă nu este posibilă, va fi finanţată de la buget".

Orban a promis că prezenţa sa în Bihor reprezintă o garanţie a faptului că proiectului drumului expres Arad-Oradea este considerat prioritar şi va fi realizat "atât de repede cât este posibil din punct de vedere al procedurilor legale".

Promisiuni

Pe de altă parte, întrebat de jurnaliști, premierul a spus în cazul licitației pentru atribuirea lucrărilor de construire a legăturii între centura Oradea, în zona Sântandrei, și viitoarea autostradă A3 în zona Biharia, executantul lucrărilor urmează să fie anunțat cel târziu la începutul lunii august.

De asemenea, în cadrul vizitei de vineri, reprezentanţii Ministerului Transporturilor şi-au asumat finalizarea lucrărilor de reabilitare a DN 76 Oradea – Deva, începute în 2007 şi abandonate în mod repetat, până la sfârşitul acestui an.