Aflat în vizită în Bihor, premierul României, Nicolae Ciucă, s-a deplasat, miercuri, alături de alte oficialităţi, pe şantierul viitoarei şosele care va face legătura dintre Oradea şi Autostrada A3, în zona Biharia.

Alături de ministrul bihorean al Proiectelor Europene, Marcel Boloş, Ciucă a subliniat importanţa colaborării dintre autorităţile naţionale şi cele locale.

Prim-ministrul a primit detalii de la reprezentanţii constructorului Strabag despre investiţia de 545 de milioane de lei fără TVA, care se va întinde pe aproape 19 km, dintre care 13 vor avea profil de drum expres.

"Un proiect foarte important..."

Nicolae Ciucă, însoțit, între alții, şi de ministrul Dezvoltării, Cseke Attila, ministrul Afacerilor Interne, Lucian Bode, secretarul de stat din ministerul Transporturilor, Adrian Foghiş, ori purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Cărbunaru, a studiat planurile investiţiei şi a primit informaţii tehnice din partea reprezentanţilor companiei austriece Strabag, care s-a ocupat de realizarea proiectului tehnic şi urmează să execute lucrarea.

Ulterior, înainte de a aborda şi alte teme şi a răspunde întrebărilor din partea presei, Nicolae Ciucă a făcut câteva precizări despre proiectul drumului Oradea - A3. 

"Ne aflăm în locaţia de unde vor începe lucrările la drumul de legătură între centura Oradiei şi Autostrada A3 Biharia. Este un proiect foarte important pentru infrastructura rutieră a judeţului Bihor şi nu numai. Este un proiect de care vor beneficia toţi cetăţenii care circulă în această zonă. Este un proiect care se înscrie într-un model de bune practici în colaborarea dintre Guvern şi autorităţile locale, dar şi un model de bune practici în ceea ce priveşte descentralizarea implementării proiectelor europene", a spus premierul României, în contextul în care finanţarea investiţiei se face prin Programul Operaţional Infrastructura Mare. 

Iniţiativa i-a aparţinut fostului primar al Oradiei, Ilie Bolojan, în al cărui ultim mandat s-au realizat primele documentaţii pentru investiţie, inclusiv studiul de fezabilitate, predat ulterior către CNAIR. 

Iniţiativă din 2014

Premierul a mai spus că "acest proiect este finanţat din fonduri europene, aproximativ 545 de milioane de lei fără TVA, în cadrul POIM", adăugând că "acest tip de infrastructură contribuie atât la dezvoltarea economică, cât şi la dezvoltarea turismului şi diminuează foarte mult aşteptarea în trafic". 

Declarațiile făcute de Ciucă la fața locului:

La rândul său, orădeanul Adrian Foghiş a spus că proiectul va asigura, totodată, conectivitatea şi cu "un alt obiectiv de importanţă majoră, adică Drumul expres Arad – Oradea". Fostul director al Zonei Metropolitane Oradea, propulsat în Guvern, ca secretar de stat, Foghiş a spus că discuţiile dintre autorităţile centrale şi cele locale pentru realizarea investiţiei au început în 2014, soluţia, varianta îmbunătăţită, a fost inclusă în Master Planul de transport al României în 2016, "iar astăzi avem documentaţia de autorizare pentru această investiţie".

"Acest exemplu de bună practică, de colaborare între minister (n.r. - al Transporturilor) şi autorităţile locale, se va extinde şi pe partea de infrastructură rutieră de conectivitate cu infrastructura feroviară. Acest proiect cuprinde o soluţie prin care se permite, pe DN1, pe un pasaj suprateran, achiziţia unui tram-train, care să circule în zonă. Este un proiect important de conectivitate", a spus Foghiş.

La rândul său, ministrul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, Marcel Boloş, a spus că este important ca autorităţile locale să propună şi să contribuie la astfel de proiecte de infrastructură. "Sperăm să auzim astfel de veşti, cum e cea a preşedintelui Consiliului Judeţean Bihor, Ilie Bolojan, care a pus bazele drumului expres Oradea - Arad", a spus Boloş, adăugând că "dacă există voinţă la nivelul autorităţilor locale, se pot face lucruri frumoase pentru comunităţi". 

Primarul Oradiei, Florin Birta, ambasadorul României în Spania, George Bologan, și președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, pe șantierul legăturii Oradea - A3 

Timp de execuţie: 24 de luni 

Compania Strabag a început în decembrie 2021 realizarea proiectului tehnic pentru legătura rutieră Oradea (Calea Sântandrei) – Autostrada A3 (Biharia), o şosea de 19 kilometri.

Drumul va fi construit pe profil de drum expres pe 13 km, iar pe 6 km va avea profil de drum naţional cu 4 benzi. Va cuprinde 3 noduri rutiere, respectiv 12 poduri, pasaje şi viaducte.

Constructorul începe în această perioadă lucrările, care vor trebui să fie gata în 24 de luni.

Conform contractului, perioada de garanţie a lucrărilor este de 84 de luni. Lungimea exactă a traseului este de 18,96 km.

În primăvara anului trecut, CNAIR a primit 4 oferte la licitaţia din 2020 pentru proiectarea şi execuţia legăturii Centura Oradea (Giraţie Calea Sântandrei) – Autostrada A3 (Biharia), iar contractul a fost semnat abia în 2021 din cauza contestării rezultatului licitaţiei.

Vezi mai jos imagini filmate cu drona, săptămânile trecute, pe acest șantier:

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!