Municipalitatea orădeană pariază pe un transport în comun nepoluant, bazat pe autobuze electrice şi tramvaie moderne, achiziţionate cu 32 de milioane de euro din fonduri europene.
Primele autobuze electrice
Oradea a comandat deja 28 de autobuze electrice dintr-un lot total de 30 de astfel de mijloace de transport în comun, investiția fiind de 16,2 milioane de euro.
„Prin noile achiziţii, ne propunem să realizăm un salt major de calitate pentru transportul public din Oradea: nepoluant, confortabil şi rapid”, a transmis, marți, printr-un comunicat de presă, primarul Florin Birta.
Autobuzele au fost comandate firmei New Kopel Car Import SRL, în urma unei licitații. Primele autobuze electrice ar urma să fie livrate și puse în circulație în toamna acestuia an.
„Valoarea contractului este de 80,9 milioane lei fără TVA, iar livrarea este programată pentru septembrie 2025", se mai arată în informarea municipalității.
Cu staţii de încărcare
Noile garnituri vor completa parcul auto nepoluant al OTL. Societatea de transport şi-a cumpărat în 2021 un lot de 16 autobuze hibrid. „Odată cu noul lot de autobuze, se achiziţionează şi 7 staţii de încărcare electrice. 5 staţii de încărcare lentă vor fi montate la autobaza din strada Atelierelor, iar 2 staţii de încărcare rapidă vor fi amplasate în oraş", a declarat pentru BIHOREANUL directorul adjunct al Direcţiei Management Proiecte cu Finanţare Internaţională, Ovidiu Guler.
Noile autobuze electrice vor fi cumpărate prin proiectele de mobilitate urbană, care vizează construcţia viitoarelor pasaje subterane de la intersecţiile străzilor Decebal cu Tudor Vladimirescu (10 autobuze), Republicii cu Louis Pasteur (10 autobuze) şi Piaţa Bucureşti cu strada Ştefan cel Mare (8 autobuze).
"În plus, au mai fost depuse două proiecte suplimentare pentru încă două autobuze electrice, aflate în proces de aprobare, semnarea contractelor de finanţare fiind condiţionată de aprobarea supracontractării pentru Programul Regional Nord Vest 2021 - 2027", a transmis Primăria Oradea.
Cu autonomie de 200 kilometri
Garniturile comandate de municipalitatea orădeană vor avea 32 de scaune şi o capacitate totală de transport de 70 de persoane, inclusiv şoferul.
Acestea vor fi dotate cu aer condiţionat, pentru anotimpul cald, şi instalaţii de încălzire pentru sezonul rece. Autobuzele electrice cu podeaua complet coborâtă vor fi prevăzute la uşa din mijloc cu platformă pentru facilitarea accesului persoanelor cu nevoi speciale.
Garniturile de tip BYD K9UD au o autonomie de transport de minimum 200 kilometri în condiţii reale de trafic specifice municipiului Oradea (vara/iarna, încărcare la capacitate maximă) şi beneficiază de o garanţie de 4 ani/280.000 km.
Totodată, sistemul de baterii pentru tracţiune, cu o capacitate de 383 kWh, are o garanţie de 8 ani.
"Livrarea va începe în mai 2025"
Tot pe fonduri europene, municipalitatea orădeană a comandat deja societăţii Astra Vagoane Călători SA din Arad 9 garnituri de tramvaie moderne.
Investiţia, în valoare de 78,7 milioane lei, echivalentul a 15,8 milioane euro, va fi suportată prin două proiecte cu finanţare europeană, care vizează modernizarea parcului rulant al oraşului.
"Fiecare tramvai costă 8,7 milioane lei fără TVA, iar livrarea va începe în mai 2025, urmând ca în fiecare lună să fie livrat câte un tramvai", a transmis Primăria Oradea.
Constructorul a început deja amenajarea primei garnituri. "Primul tramvai, care va fi livrat în culorile oraşului, roşu şi albastru, este realizat în proporţie de circa 30%. Până acum a fost realizat tablierul şi geamurile, urmează să fie montate boghiurile (n.r. cuplu de patru roţi pe care este articulat şasiul garniturilor), după care vor fi realizate cablajele, partea electrică, tapiţeria şi altele", a spus directorul adjunct al DMPFI, Ovidiu Guler.
3 tramvaie bidirecţionale
Potrivit comunicatului municipalităţii, dintre cele 9 tramvaie, 3 vor fi bidirecţionale, ceea ce le va permite să funcţioneze eficient chiar şi în cazul unor lucrări de infrastructură, fără a întrerupe circulaţia pe anumite tronsoane. Restul de 6 tramvaie vor fi unidirecţionale.
Tramvaiele vor fi dotate cu aer condiţionat, vor avea podea coborâtă 100% şi vor recupera energie la frânare.
Acestea vor avea o lungime între 26 şi 28 metri, iar capacitatea minimă va fi de 168 pasageri, dintre care minimum 40 pe scaune.
Noile garnituri vor completa flota existentă, care include deja 20 de tramvaie achiziţionate prin fonduri europene, în perioada 2020-2022.