Primii bihoreni au primit, miercuri, cardurile de energie, în baza cărora pot plăti facturi. Anunțul a fost făcut de Ministerul Investițiilor și Proiectelor Europene, care precizează că până la finalul lunii februarie, toți beneficiarii eligibili vor primi acasă cardul de energie. Plățile se vor putea efectua începând cu 20 februarie. Prima tranșă de 700 de lei va putea fi utilizată până la 30 iunie 2023.

Potrivit unui comunicat transmis miercuri de MIPE, primele carduri au fost distribuite în aceeași zi, iar în primele două zile ale lunii februarie vor fi livrate în total 500.000 de carduri.

Pentru ziua de miercuri, 1 februarie, erau programate să fie distribuite, prin poștă, carduri în 7 județe (Bihor, Alba,  Argeș, Ilfov, București, Bacău, Teleorman), iar joi, 2 februarie, în alte 4 (Covasna, Giurgiu, Vâlcea și Botoșani).

58.000 de carduri pentru bihoreni

În județul Bihor urmau să fie livrate 58.000 de carduri către beneficiari.

„Cardul de energie se livrează de către Poșta Română la domiciliul beneficiarului, cu confirmare de primire”, arată comunicatul.

Ajutorul pentru plata facturilor se acordă în două tranșe, a câte 700 lei fiecare.

„Prin intermediul acestor vouchere se vor putea achita facturile pentru electricitate, gaz, energie termică în sistem centralizat de termoficare, butelie, lemn de foc, păcură, peleți și alte materiale de încălzire”, mai menționează informarea.

Cum se pot folosi cardurile de energie

Beneficiarii vor putea utiliza ajutorul pentru plata facturilor la energie prin următoarele modalități:

- direct la poștaș;

- la orice oficiu poștal din mediul urban sau la oficiul poștal pe raza căruia își are domiciliul beneficiarul, în mediul rural;

- online, prin intermediul aplicației informatice pe care Poșta Română o va pune la dispoziție.

Plăți inclusiv online, din 20 februarie

În cursul zilei de marți, Guvernul a adoptat o ordonanță ce prevede posibilitatea ca beneficiarii cardurilor de energie să transmită documentele necesare efectuării plăților prin intermediul unei aplicații informatice care va fi pusă la dispoziție de Compania Naţională Poşta Română.

„Compania Naţională „Poşta Română“ va asigura funcționarea aplicației online pentru achitarea facturilor, ce urmează să fie disponibilă de la 20 februarie pe site-ul posta-romana.ro”, arată un alt comunicat al MIPE.

Va fi o aplicație prin care se vor putea încărca și transmite electronic documentele necesare plății: cartea de identitate, cardul de energie și factura doveditoare a datoriei față de furnizorul de energie. Măsura asigură accesul nediferențiat și șanse egale pentru toate persoanele vulnerabile care beneficiază de sprijin pentru cheltuielile cu energia. Cei care nu se vor descurca să plătească online și au probleme în ceea ce privește deplasarea vor putea să apeleze direct la poștași, care vor avea în permanență cititoare optice și plata sa va efectua pe loc”, a declarat ministrul Marcel Boloș.

Termenul de soluționare al unei cereri va fi de 5 zile, iar comunicarea informațiilor privind validarea documentelor și transmiterea documentelor doveditoare ale efectuării plații se vă face pe adresa de e-mail a beneficiarului, a mai precizat acesta.

Plățile cu ajutorul cardului de energeie se vor putea efectua după următorul calendar:

- Pentru tranșa I – valoare de 700 lei în perioada 20.02.2023 – 30.06.2023;

- Pentru tranșa II – valoare de 700 lei în perioada septembrie 2023 – 31.12.2023.

MIPE mai spune că potențialii beneficiari vor fi înștiințați dacă s-au descoperit situații care îi fac neeligibili.

„În acest caz, ei pot suna la 0319966, numărul de call center pentru care Poșta a mobilizat peste 50 de angajați, unde vor primi informații suplimentare și vor fi îndrumați, dacă situația poate fi corectată”, mai arată MIPE.

Informații complete despre ajutorul pentru plata facturilor la energie pot fi găsite pe site-ul MIPE, aici: https://bit.ly/3RCQuCB

Distribuirea cardurilor continuă zilele următoare

În altă ordine de idei, ministrul Marcel Boloș a anunțat că procesul de distribuire a cardurilor va continua în perioada următoare, „astfel încât până la data de 20 februarie, când vom avea posibilitatea de a plăti din aceşti bani ajutorul de încălzire, cât mai mulți beneficiari să fi intrat deja în posesia cardurilor”.

„Reamintesc că, în paralel cu procesul de distribuție, se prelucrează informaţiile din declaraţiile pe proprie răspundere și continuă procesul de interogare a bazelor de date pentru cei 550.000 de beneficiari pentru care sunt necesare clarificări înainte de decizia de emitere a cardurilor. Fac apel către toţi beneficiarii acestui ajutor de încălzire la calm şi să aibă încredere că primesc aceste carduri, odată incluși în listele de beneficiari”, a spus Boloș.  

Cine beneficiază de sprijin pentru plata facturilor la energie și în ce condiții:

- pensionarii cu vârsta egală sau mai mare de 60 de ani și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei, precum și pensionarii cu pensie de invaliditate, indiferent de vârstă și ale căror venituri lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;

- persoanele – copii și adulți – încadrate în grad de handicap grav, accentuat sau mediu, ale căror venituri proprii lunare realizate sunt mai mici sau egale cu 2.000 lei;

- familiile beneficiare de alocație pentru susținerea familiei;

- familiile și persoanele singure care au stabilit dreptul la venit minim garantat.

Venitul net per coabitant, la nivelul unui loc de consum, nu trebuie să depășească 2.000 lei.

Beneficiarii eligibili vor primi cardul de energie în perioada 1-28 februarie 2023. Cei care își păstrează calitatea de beneficiari vor putea utiliza cardul și pentru tranșa a doua, începând cu luna septembrie, mai arată MIPE.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!