Din fiecare 10 kilograme de gunoaie aruncate de orădeni anul trecut, 6 au fost valorificate, iar 4 au ajuns la groapa de deşeuri din Episcopia. Rezultatul este unul istoric pentru oraş, care în 4 ani şi-a dublat rata de refolosire a deşeurilor!
Totuşi, salubrizarea orădeană are parte de noi provocări: insulele digitalizate pentru deşeuri nu s-au dovedit o soluţie atât de bună pe cât se aştepta Primăria, motiv pentru care instalarea lor a fost sistată, iar în curând unicul centru de management al deşeurilor din Bihor, unde se face şi sortarea resturilor, va rămâne fără operator.
Record la refolosire
Trăgând linie după 2024, Primăria Oradea spune că salubrizarea municipiului se prezintă tot mai bine, locuitorii oraşului având la dispoziţie o infrastructură complexă.
"Am introdus colectarea separată a textilelor înainte să devină obligatorie şi mă sună primari din toată ţara să afle cum am făcut-o, că ei nu au soluţii. În plus, de anul trecut, în Oradea se colectează separat şi uleiul alimentar, o măsură foarte importantă, pentru că, deversat în canalizare, uleiul nu doar poluează, ci şi generează costuri foarte mari de epurare", spune primarul Florin Birta (foto).
Pentru că au soluţii la îndemână, orădenii trimit gunoaie la reciclat. "Anul trecut, 42,7% din totalul deşeurilor generate în Oradea au fost depuse la haldă, iar diferenţa o reprezintă deşeurile care au fost reciclate sau valorificate în diferite metode. În 2020, procentul era de 83,6%", zice edilul.
Insule la verificat
Îmbunătăţirile aduse sistemului nu sunt toate pe placul orădenilor şi, de altfel, nici al autorităţilor. Primăria a sistat instalarea celor 350 de insule digitalizate pentru colectarea separată a deşeurilor generate de orădenii care stau la blocuri, după ce cu primele 100 montate are prea multe bătăi de cap: uşile containerelor metalice pot fi uşor forţate, iar în numeroase cazuri au fost rupte. "Calitatea sistemelor de închidere lasă de dorit şi am decis să le modificăm pe cele 100 deja instalate, astfel încât să nu mai poată fi deschise atât de uşor", zice Birta.
Dacă Primăria va găsi o soluţie mai bună pentru închiderea modulelor, va cere furnizorului angajat de Ministerul Mediului - care plăteşte insulele digitalizate, printr-un proiect cuprins în PNRR - să le modifice pe următoarele 250 înainte să le aducă la Oradea. Dacă nu, va căuta alte soluţii.
Totodată, municipalitatea vrea să înăsprească verificările în jurul acestor amplasamente, pentru a afla cine sunt cei care lasă gunoaie în jurul lor şi care sunt motivele pentru care mormanele par "accesorii" nelipsite.
Final de contract
Concomitent, Primăria trebuie să găsească soluţii pentru noi probleme. Firma Eco Bihor, care administrează Centrul de management integrat al deşeurilor (CMID) din Episcopia, unde sunt sortate şi depozitate deşeurile, se pregăteşte să predea instalaţia, dat fiind că în vară expiră contractul încheiat în 2005.
Aceeaşi firmă a distribuit găleţile verzi în care orădenii de la case colectează deşeurile din sticlă şi igluurile albastre amplasate prin oraş, pentru colectarea hârtiilor şi a cartoanelor, iar acum a cerut Primăriei să le cumpere. În caz contrar, Eco Bihor le va retrage, iar orădenii nu vor mai sorta atât de uşor sticlele şi hârtiile. "Analizăm notificarea firmei şi vom lua o decizie în perioada următoare. Găleţile verzi nu mai sunt atât de necesare, de la implementarea SGR", zice primarul.
În întârziere
Pe de altă parte, autorităţile locale au întârziat şi cu pregătirea licitaţiei pentru viitorul operator al CMID Bihor. "În prezent, se face o evaluare a echipamentelor de la Eco Bihor, pentru a afla în ce stare de funcţionare sunt şi, implicit, ce trebuie să conţină viitorul caiet de sarcini", spune Mircea Mălan (foto), preşedintele Ecolect Bihor, entitatea care coordonează salubritatea judeţeană.
Specialiştii din domeniu spun că, oricât de repede s-ar încheia auditul, viitoarea licitaţie nu are cum să fie finalizată până în august, când expiră contractul Eco Bihor, iar Ecolect va avea nevoie de o soluţie de avarie, pentru a nu bloca salubritatea judeţului. Fără o firmă care să gestioneze CMID, gunoaiele din tot judeţul nu vor avea unde să fie duse.
Cum va fi evitată această criză rămâne de văzut...