Perioada de grație de la instalarea dr. Gheorghe Carp la conducerea Spitalului Județean, cu o jumătate de an în urmă, s-a încheiat. S-a schimbat ceva în bine sau nu, aceasta e întrebarea la care e îndreptățit orice contribuabil, mai ales că în primăvară, pe 1 aprilie, se producea o dublă premieră în sistemul sanitar orădean: unificarea Spitalului Municipal cu cel Județean și preluarea conducerii acestuia de către un manager „pe firmă”, selectat printr-o licitație cu dedicație, nu prin concurs. 

Încă înainte să expire cele 6 luni, BIHOREANUL a încercat să-i evalueze activitatea din această perioadă prin raportare la obiectivele pe care și le-a asumat, chestionându-l cu privire la cele mai importante teme, iar managerul, înțelegând deficitul de comunicare, a preferat să prezinte public răspunsurile. Concluzia de etapă? Deși spitalul își îmbunătățește dotările și serviciile furnizate pacienților, încă n-a fost reorganizat cu adevărat, conform promisiunilor, și nici nu-și respectă obligațiile de transparență și comunicare, conform legii.

„Atipică”

La jumătatea lunii septembrie, BIHOREANUL a solicitat și a intrat în posesia proiectului de management cu care dr. Gheorghe Carp câștiga, în numele propriei firme, licitația pentru conducerea mega-Spitalului Județean, în condițiile în care nici după un semestru de la acel moment documentul nu era postat pe site-ul unității. Ulterior, ziarul a înregistrat și o cerere formulată în baza Legii privind liberul acces la informații de interes public, cu 25 de întrebări vizând aspectele esențiale ale activității financiare, medicale și de comunicare a unității, prin raportare la obiectivele din planul de management. 

După o săptămână, managerul a ales să dea răspunsurile public, organizând miercurea trecută o conferință de presă alături de doi membri ai Comitetului Director, directorul medical și cel de îngrijiri. O conferință de presă „puțin atipică”, a calificat-o Carp, recunoscând că a făcut-o după ce s-a confruntat cu chestionările BIHOREANULUI. De altfel, în cele aproape două ore cât a durat, avea să răspundă, pe rând, acestor întrebări, referitoare la reorganizarea spitalului, finanțare, informatizare, conduita și disciplina personalului, dar și la deschiderea față de pacienți și familiile lor, ca beneficiari ai serviciilor unității.

Venituri sporite, cheltuieli reduse

Un prim rezultat al unificării celor două spitale din subordinea Primăriei este, potrivit cifrelor și documentelor prezentate de manager, eficientizarea activității din punct de vedere economic și financiar. 

Concret, pe de o parte spitalul a câștigat de la CAS cu 50 lei mai mult pentru fiecare pacient prin faptul că oferă servicii mai cuprinzătoare decât o făceau înainte, distinct, Municipalul și vechiul Județean, iar pe de alta, prin creșterea complexității acestor servicii: dacă până în primăvară Municipalul avea un ICM (indice de complexitate medicală a cazurilor rezolvate) de 1,39 și Județeanul de 1,83, în prezent indicatorul a crescut la 1,91, astfel că unitatea a încasat lunar cu 2 milioane lei mai mult decât o făceau înainte cele două spitale separat.

Totodată, a spus Carp, punerea în funcțiune a laboratorului robotizat a îmbunătățit atât rezultatele economice, cât și pe cele medicale, prin faptul că asigură necesarul de analize pentru întreaga unitate cu reducerea cheltuielilor cu 25%, a timpului de transportare a probelor cu 80%, a manoperelor pre și post-analitice cu 87% și a timpului de eliberare a rezultatelor analizelor cu 68%, pentru urgențe acestea fiind furnizate în 30 minute, iar cele de rutină în 30-70 minute.

Nu în ultimul rând, Județeanul a ajuns ca după unificare să cheltuie cu aproape 10% mai puțin pentru salarii, de la 43 milioane lei în martie la 39,3 milioane lei în august, economisind lunar peste 3,6 milioane lei, bani ce pot fi folosiți pentru investiții ori achiziții de consumabile, inclusiv medicamente. 

Ieșit din termen

Totuși, reducerea cheltuielilor salariale a fost făcută nu prin restructurarea spitalului, deși acesta era primul obiectiv pe care dr. Carp și l-a stabilit singur în planul de management, ci prin simpla neprelungire a contractelor de muncă pentru medici, asistente, registratori, infirmiere ori îngrijitoare care în pandemie avuseseră contracte de muncă pe perioadă determinată, numărul total al angajaților fiind redus astfel de la 4.846 la 4.496.

De altfel, managerul a admis că a ieșit din termenul de 3 luni pentru reorganizare, dar s-a scuzat că n-a putut s-o facă fiindcă membrii Comitetului Director au fost interimari până la 1 august și doar de la această dată definitivați prin concurs, iar apoi a urmat perioada concediilor de vară. În realitate, termenul însuși a fost complet nerealist, pentru că reorganizarea depinde și de alte instituții (cum ar fi CAS și Ministerul Sănătății).

Managerul susține, însă, că în această perioadă s-au făcut „studii” privind eficiența celor nu mai puțin de 60 de secții și compartimente ale spitalului, anunțând că în reorganizarea multora „vor fi surprize”: cum în unele structuri gradul de ocupare a paturilor este de sub 60%, iar adresabilitatea pentru altele este în creștere, „secțiile care nu merg vor fi transformate în compartimente, iar compartimentele care merg bine vor deveni secții”. Când anume, concret? O primă etapă a restructurării ar urma să fie pusă în aplicare până la finele anului curent, iar cealaltă la anul.

(Dez)interes pentru site

Tot la insistențele BIHOREANULUI, dr. Carp a trebuit să răspundă și cu privire la unul dintre cele mai vizibile semne ale neglijării relațiilor dintre spital și beneficiari, și anume aspectul anacronic al site-ului instituției, cu informații expirate și chiar lipsă, deși sunt obligatorii prin lege (de pildă bugete și achiziții). 

Managerul a afirmat că, după unificare, a renegociat contractul de mentenanță IT și „nu a mai investit în updatarea vechiului site”, alimentat doar cu informații strict necesare (despre concursuri), după care a încheiat un nou contract cu firma Helion Security (fără a-i preciza contravaloarea), care are termen pentru înnoirea site-ului data de 10 octombrie, acesta urmând să fie „complet operațional cel mai târziu la începutul lunii noiembrie” și să ofere posibilitatea interacțiunii cu pacienții și aparținătorii, printr-o „secțiune de comentarii și rating la nivelul fiecărei secții”, inclusiv privind conduita angajaților. 

Ulterior, a precizat Carp, platforma va oferi și posibilitatea programărilor online pentru serviciile ambulatorii, care în prezent se fac ca înainte de inventarea internetului, doar telefonic (dacă răspunde cineva) ori prin prezența fizică la recepția policlinicii. De asemenea, site-ul va oferi și posibilitatea, de mult timp necesară, ca familiile pacienților să fie informate în timp real despre starea acestora. 

Rămâne de văzut dacă promisiunile vor fi și respectate. Primul test urmează chiar săptămâna aceasta, și va fi dat în văzul tuturor celor care, după un click, vor putea judeca dacă platforma online a spitalului va fi pe măsura așteptărilor sau, dimpotrivă, o treabă de mântuială, făcută doar pentru a bifa o obligație sâcâitoare.


DEMISIE DE REVELION?
Cu pretenții salariale

Pe surse, BIHOREANUL a aflat cu două săptămâni în urmă că managerul Gheorghe Carp vrea majorarea salariilor personalului TESA și ale celorlalți trei membri ai Comitetului Director, în condițiile în care directorul medical dr. Lucia Daina câștigă net circa 9.200 lei net lunar, sub jumătate din leafa unui medic șef de secție, directorul de îngrijiri, asistentul Florin Rob, 5.200 lei net, adică două treimi din salariul unui coleg cu aceeași pregătire din secția ATI, iar directorul financiar-contabil, economista Pompilia Ciurtin, doar 5.000 lei net, deși răspunde direct de bugetul unității, de peste 757 milioane lei.

În conferința de presă, Carp a argumentat că dacă înaintea unificării Municipalul avea 60 de angajați TESA și Județeanul 69, după unificare au rămas 93, care, la fel ca membrii Comitetului Director, au un volum de muncă dublu. „Primăria București a majorat cu 30-40% salariile personalului TESA din spitalele pe care le are în subordine”, a spus managerul, recunoscând că a cerut ca și Primăria Oradea să procedeze la fel, fără a primi deocamdată un răspuns pozitiv. Dacă revendicarea nu va fi satisfăcută până în ultima zi a anului, a precizat dr. Carp, membrii CD sunt deciși să demisioneze, iar el le va urma exemplul. Spre ușurarea ori chiar bucuria contestatarilor, care îi reproșează atitudinea dictatorială și metodele depășite...

Vezi mai jos atât întrebările adresate de BIHOREANUL, cât și răspunsurile primite din partea conducerii Spitalului Județean!

Lista întrebărilor:

 

Răspunsurile primite:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!