Prima zi efectivă de cursuri, adică cea de marți, a provocat aglomerarea traficului auto din Oradea, un oraș plin de șantiere.

"Aici se circulă bine..."

Dacă, puţin după ora 7, traficul auto în Oradea pe străzi precum Ştefan cel Mare, General Magheru ori Piaţa 1 Decembrie era aerisit, odată au apropierea intrării elevilor la ore, circulaţia s-a aglomerat.

Numărul de maşini de pe şoselele din centrul oraşului a crescut brusc în jurul orei 7:30, simultan cu numărul de ocupanţi ai tramvaielor sau de elevi care se îndreptau, pe jos, către şcoală.

În mod surprinzător, prin zona pasajelor din Piaţa Emanuil Gojdu, s-a circulat, însă, la fel ca luni dimineaţă, fără probleme.

Relativ fluent, traficul auto le-a permis pietonilor, în lipsa unor treceri dedicate, să se aventureze printre maşini, fără să alerge, pentru a ajunge, prin şantier, de pe o parte pe alta a Pieţei Gojdu.

"Aici se circulă bine, dar mergeţi mai sus pe Averescu, să vedeţi că maşinile sunt bară la bară!", a spus un şofer revoltat. Pe bună dreptate...

Pietonul "bate" maşina

Cu 15 minute înaintea orei 8, pe Bulevardul Mareşal Averescu autoturismele înaintau greu. Un pieton care ar fi coborât pe trotuar de-a lungul Crişului Repede către zona centrală ar fi depăşit, pe jos şi fără să se grăbească, maşinile prinse în rând.

Şirul de autovehicule se întindea de la Podul Dacia până departe, în zona benzinăriei Lukoil. "Se circulă foarte greu", s-a plâns o şoferiţă.

Aglomeraţia începea încă din sensul giratoriu de la intersecţia cu Podul Constantin Prezan.

"În jurul orei 7:45, era coadă de maşini inclusiv pe Aleea Ştrandului. Bine măcar că a fost un poliţist rutier să dirijeze traficul", a explicat un şofer.

Metoda "fermoarul"...

Chiar şi aşa, Calea Mareşal Averescu era plină de maşini. Traficul se gâtuia, prima dată, la intersecţia cu strada Râului, unde un şir lung de autoturisme coborâte din Calea Clujului aşteptau să vireze din nou către zona centrală ori Bulevardul Magheru.

Apoi, circulația se îngreuna din nou chiar înainte de Piaţa Emanuil Gojdu, unde traficul se împărţea pe o bandă spre sediul Poliţiei Rutiere şi una spre centrul Oradiei.

Șoferi înțelegători, cei prinși la intersecţia cu strada Râului aplicau metoda "fermoar", lăsând, alternativ câte o maşină să intre în trafic.

Merită menționat, însă, că abia a doua sau a treia maşină avea un ocupant şi un copil de şcoală. În majoritatea cazurilor, autovehiculele erau ocupate doar de şoferi. Semn că orădenii nu cred încă în alternativa transportului public...

Să evite „zonele de conflict”

Municipalitatea orădeană mai are de căutat soluţii de fluidizare a traficului.

"Majoritatea arterelor de afluire către zona centrală sunt aglomerate la orele de vârf. Apar blocaje pe drumul expres, pe Louis Paster, pe Calea Bihorului ori pe Clujului, şi mai ales în zonele în care încă se lucrează, cum ar fi sensul giratoriu de la intersecţia străzii Horea cu Evreilor Deportaţi", a declarat pentru BIHOREANUL, directorului Camerei Taximetriştilor Bihor, Iosif Rad.

Totuşi, în primele zile de şcoală, traficul auto prin Oradea s-a desfăşurat mai bine decât se aşteptau inclusiv şoferii.

"Adevărul este că reluarea circulaţiei tramvaielor a făcut ca numărul de maşini să nu explodeze, brusc, aşa cum ne aşteptam, iar circulaţia bară la bară, de pe peste vară, a făcut ca şoferii să circule mai atenţi şi să se înveţe să evite, acolo unde pot, zonele de conflict din trafic", a spus Rad.

Participanţii la trafic mai pot căuta variante pentru a evita cozile. Pentru cei matinali, o idee ar fi să pornească de acasă cu un sfert de oră mai devreme.

Spre exemplu, marți, în jurul orei 7:15 şoselele nu erau încă aglomerate.

Amintim că luni s-a deschis traficul pe o nouă bretea prin Piața Gojdu, unde municipalitatea amenajează un sistem de cinci pasaje subterane.

De asemenea, a fost reluată circulația tramvaielor prin Centrul Civic, astfel că acum sunt puse în funcțiune liniile 2, 3 și 4.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!