Începând de anul viitor, orădenii ar putea călători cu avionul din propriul oraș și la München, unul dintre cele mai mari aeroporturi din lume.
Vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Mircea Mălan, a anunțat că administrația județeană vrea să realizeze conectarea aeroportului din Oradea cu cel din capitala Bavariei, timp de 3 ani, prin impunerea unui serviciu public obligatoriu, după modelul curselor deja existente spre Varșovia, ceea ce înseamnă subvenționarea parțială a curselor.
„Nevoia comunității”
Potrivit unui anunț făcut de Mălan vineri dimineață într-o conferință de presă, aleșii bihorenilor sunt chemați să se pronunțe în cursul zilei asupra unui proiect de hotărâre privind „Aprobarea unei impuneri de obligație de serviciu în ce privește serviciile aeriene regulate între aeroporturile Oradea și München pentru o perioadă de 3 ani”, ceea ce ar însemna că din Oradea vor fi operate curse spre München și retur.
Necesitatea și oportunitatea unei noi legături între aeroportul orădean și unul din vestul Europei a fost argumentată de vicepreședintele CJ Bihor „pornind de la nevoia comunității bihorene de a fi cât mai racordată cu lumea, continuându-ne preocupările de a găsi variante de operare pentru cursele interne și internaționale astfel încât bihorenii să poată circula în țară și în Europa pe cale aeriană, iar cei care vor să ne viziteze județul să o poată face cât mai facil”.
Cu subvenție
Mălan a afirmat că în cursul zilei de vineri aleșii din CJ Bihor sunt chemați să aprobe o documentație pentru selectarea companiei care va asigura cursele Oradea - München și München - Oradea, cu aeronave care să aibă o capacitate de cel puțin 90 de locuri, asumându-și o frecvență de trei astfel de curse pe săptămână.
În schimb, CJ Bihor și municipalitatea orădeană vor acorda companiei, ca subvenție, o sumă care va depinde de gradul de încărcare efectivă a aeronavelor, pentru a acoperi diferența de la limita inferioară a rentabilității curselor și încasările din vânzarea de bilete.
Mălan a precizat că propunerea ca ruta Oradea - München să fie operată ca serviciu public obligatoriu cu sprijin financiar public va trebui aprobată de Comisia Europeană, după care va urma procedura de selectare a operatorului, procedura urmând să fie una internațională.
Model existent
Un astfel de contract de asigurare a conectării aeroportului din Oradea cu un altul din Europa a fost încheiat în luna aprilie a acestui an de CJ Bihor, cu compania poloneză publică LOT Polish Airlines, pentru 4 zboruri săptămânal Oradea - Varșovia în următorii 4 ani și o compensație financiară în funcție de o marjă de profit de 5% pentru compania aeriană și de gradul de încărcare în limita sumei de 9,871 milioane euro.
„Pentru Oradea - Varșovia gradul de încărcare este de circa 50%, ceea ce înseamnă că încet - încet se reduc subvențiile”, a spus Mălan despre cursele asigurate de LOT.
El a afirmat că scopul acestor curse efectuate ca serviciu public obligatoriu este ca pasagerii să ajungă cât mai repede și mai confortabil în orice loc din lume „fără a mai trece prin procedurile controalelor de securitate și transportării de bagaje”.
De precizat că, potrivit surselor BIHOREANULUI, de asigurarea curselor Oradea - München este interesată companie Lufthansa, una dintre cele mai mari și prestigioase din lume.
UPDATE
La reuniunea de vineri a CJ Bihor, una extraordinară, convocată pentru aprobarea noilor curse ca serviciu public obligatoriu, propunerea susținută de conducerea administrației județene a fost votată, în unanimitate, de toți cei 31 de aleși ai bihorenilor care au participat la ședință.