La o jumătate de zi după ce BIHOREANUL a dezvăluit că Spitalul Municipal din Marghita nu mai are contract cu Casa Asigurărilor de Sănătate deoarece nu a primit acreditarea din partea Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate, conducerea unității a reacționat susținând că a declanșat procedurile pentru reînscrierea în procedura de acreditare.

Șefii spitalului nu lămuresc, însă, de ce și din vina cui spitalul și-a pierdut acreditarea, cea mai gravă situație pentru o unitate sanitară publică.

Fără explicații

Printr-un comunicat de presă transmis în a doua parte a zilei, sub semnătura managerului Bradacs Aliz (foto), directorului medical dr. Sorin Tabacu și a directorului financiar contabil Kocsis Emese, conducerea Spitalului din Marghita anunță ceea ce BIHOREANUL deja a dezvăluit, și anume că prin Ordinul 32 din 31 ianuarie 2022 al președintelui Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate unitatea „a fost încadrată în categoria a VI-a de acreditare, adică NEACREDITAT, fapt pentru care Casa Județeană a Asigurărilor de Sănătate Bihor a emis notificarea de suspendare a contractelor de servicii medicale începând cu data de 3 februarie 2022”.

Referitor la această situație, care înseamnă - concret - că spitalul nu poate deconta prin CAS serviciile furnizate pacienților, fie că este vorba despre spitalizarea continuă ori de zi sau despre consultații, analize și investigații în policlinică, șefii unității afirmă doar că „până în data de 4 februarie am efectuat toate demersurile conform legii, pentru înscriere în procedura de acreditare, ciclul II, etapa a doua”.

De precizat că cei trei reprezentanți ai spitalului nu oferă nicio precizare privind perioada în care va avea loc noua procedură de acreditare și nici dacă până la aceasta și-au asumat îndeplinirea unor obligații sau condiții pe care, în mod evident, unitatea nu le îndeplinea de vreme ce i-a fost refuzată acreditarea. Evident, șefii spitalului nici nu prezintă vreo garanție că acreditarea va fi acordată de ANMCS la a doua încercare.

Pariu pe o chichiță

Semnatarii comunicatului s-au mărginit doar la a arăta că vineri, 4 februarie, după ce problema neacreditării și nefinanțării a devenit una publică, au obținut un aviz al Ministerului Sănătății și o aprobare din partea municipalității marghitene, plătind o taxă pentru înscrierea în noua procedura de acreditare, cererea în acest sens fiind comunicată ANMCS.

De altfel, pe simpla reluare a demersurilor pare să se și întemeieze strategia conducerii spitalului de a beneficia din nou de finanțare, cei trei șefi ai unității invocând că ar fi suficientă și simpla „înscriere în procesul de acreditare”, în baza articolului 249 din Legea nr. 95/2006 privind reforma în sănătate, conform căruia „Casele de asigurări de sănătate încheie, potrivit legii, contracte cu furnizorii de servicii medicale, medicamente şi dispozitive medicale care respectă următoarele condiţii: ... b) sunt autorizaţi şi acreditaţi sau înscrişi în procesul de acreditare”.

În fine, conducerea spitalului din Marghita arată că „decontarea de către CAS a serviciilor medicale prestate trebuie validată în termen de 3 zile lucrătoare, deci spre liniştea tuturor pacienţilor comunicăm că se lucrează în regim normal atât în spital, ambulatoriul de specialitate, precum şi la serviciile de urgenţă medicală”.

Cine-i vinovat?

Așa cum BIHOREANUL a mai scris, suspendarea finanțării Spitalului Municipal din Marghita prin CAS este prima măsură de acest fel luată vreodată în Bihor, după cum tot o premieră este și însăși neacreditarea unui spital public din județ.

În ciuda insistențelor de a afla direct de la managerul unității motivele pentru care ANMCS a refuzat acreditarea acesteia și cine sunt, concret, persoanele responsabile de acest lucru, managerul Bradacs Aliz nu a mai răspuns la telefon. Sursele BIHOREANULUI afirmă, însă, că o asemenea măsură este „cea mai dură” care poate fi luată față de un spital.

„Doar două ipoteze sunt posibile: fie spitalul nu îndeplinește multe dintre condițiile obligatorii pentru acreditare, de la existența personalului calificat și a dotărilor necesare până la imposibilitatea furnizării unor servicii, fie cineva din conducerea spitalului a făcut o gafă în procesul de acreditare”, afirmă sursele ziarului.

Comunicatul transmis de conducerea spitalului marghitean poate fi consultat integral mai jos: