Cinci poliţişti de frontieră din PTF Borş, acuzaţi că luau mită de la şoferii de TIR care intrau sau ieşeau din ţară au fost trimişi în judecată luna trecută de procurorii Parchetului de pe lângă Tribunalul Bihor. 

Este vorba despre frontieriştii dovediţi cu un ofiţer al Direcţiei Generale Anticorupţie (DGA) care, având atestat de şofer profesionist, a fost autorizat ca investigator sub acoperire şi a observat din „interior” corupția colegilor din Poliția de Frontieră.

Rechizitoriul, făcut public de procurori la solicitarea BIHOREANULUI, dezvăluie că frontieriștii aveau tarife pentru orice neregulă descoperită și metode ca să mascheze când încasau mita, lăcomia lor ducând însă şi la incidente revoltătoare...

Trupa de la TIR-uri

Cei cinci poliţişti de frontieră trimişi în faţa instanţei sunt Gabriel Claudiu Albinaru, Lucian Stoica, Remus Emil Fofiu, Ionel Clejan și Gheorghe Silviu Pirtea, toți agenți în PTF Borș I. Cercetările împotriva lor au pornit, după cum se arată în actul de acuzare, ca urmare a unor sesizări primite de Serviciul Judeţean Bihor al DGA şi a unor denunţuri înregistrate la Parchetul Bihor, care devoalau o corupţie aproape generalizată la nivelul punctului, în special în rândul personalului pus să îi verifice pe transportatorii de mărfuri.

Ca să-i dovedească pe şpăgari, anchetatorii au autorizat doi investigatori şi un colaborator sub acoperire, iar unul dintre „acoperiţi”, cu atestat de şofer profesionist, a avut un rol special: sub un nume de cod, s-a înscris la cursuri şi şi-a dat din nou examenele ca să obţină atestat şi pe numele fictiv, iar apoi s-a angajat la o firmă de transporturi, ca şofer de TIR. 

Șpagă palmată

În cursele externe, investigatorii au avut asupra lor dispozitive audio-video, înregistrând incidentele. Aşa s-a aflat că anumiţi patroni de firme de transport aveau relaţii directe cu poliţiştii de frontieră, pe care îi sunau înainte ca aceştia să intre în tură, indicându-le maşinile ce urmau să tranziteze PTF Borş, așa încât agenții să-i treacă peste rând, fără să le ceară bani.

Cel mai des, însă, frontieriștii îi abordau direct pe şoferi şi îi „taxau” pentru te miri ce: să nu le verifice documentele, să-i ia peste rând în faţa altor transportatori, ca să le reducă timpii de așteptare, iar în timpul pandemiei și să nu înregistreze eventualii pasageri care ar fi trebuit să intre în carantină. Banii erau dați într-o manieră discretă, „suma fiind ţinută în palmă şi remisă în momentul salutului, adică a strângerii mâinii” ori introdusă în documentele de transport. 

„Dă aicea!”

În rechizitoriu se dau şi exemple concrete. Pe 11 martie şi 6 mai 2021, de pildă, agentul-şef Ionel Clejan a pretins şi primit câte 50 lei, pentru a facilita reducerea timpilor de aşteptare în coloana ce se formase pe E60, la intrarea în PTF Borş. „Organul de poliție a întins mâna, dându-i de înţeles că e nevoie să remită o sumă de bani”, scrie în rechizitoriu. Şoferul a întrebat „cât e”, moment în care, vizibil iritat, poliţistul i-a cerut să înceteze cu întrebările „luând din mâna acestuia suma de 50 de lei, pe care a preluat-o repede în mână, strângând-o în palmă”.

Pe 6 mai 2021, şoferul nu a reuşit să treacă de coloană. L-a întrebat pe subofiţer ce să facă, iar acesta i-a dat şi soluţia, însă numai după ce i-a luat banii. „Îți spun eu! Dă aicea!”, i-a spus Clejan, care s-a apropiat de cabină și a întins mâna spre şofer care a înţeles imediat. I-a dat o bancnotă de 50 lei, pe care acesta a preluat-o cu mâna stângă. Apoi i-a explicat cum poate trece de rând, i-a închis portiera şi a plecat. 

Mai pune!

Pe 13 mai 2021, agentul-şef principal Lucian Stoica l-a abordat pe pasagerul camionului condus de investigator, şi el tot sub acoperire, de la care a cerut şi primit 100 euro pentru a nu-l înregistra, deoarece ar fi fost obligat să intre în carantină. O lună mai târziu, pe 8 iunie, agentul Remus Fofiu l-a „uşurat” de 60 euro pe așa-zisul TIR-ist, ca să nu-i mai controleze documentele de transport. Colegul său, agentul-şef Gheorghe Silviu Pirtea, avea pentru acelaşi „serviciu” alt tarif, pe 16 iunie cerând şi primind 80 euro.

Cel din urmă incident vizează un transport de deşeuri de plastic, transport care, în mod normal, ar fi trebuit verificat şi de comisarii Gărzii de Mediu. De altfel, aspectul a fost adus în discuţie chiar de Pirtea care, însă, n-avea chef să rămână peste program „I-a spus că este o problemă mare cu deşeurile şi că trebuie chemată Garda de Mediu, lucru care l-ar ţine pe el la faţa locului câteva ore”, se arată în rechizitoriu. 

Rezolvarea? „Agentul-șef adjunct s-a uitat împrejur, iar şoferul a înţeles că acesta este dispus să nu aplice vreo sancţiune împotriva sa”. Apoi, frontieristul l-a tras deoparte, „unde nu puteau fi văzuţi de către alte persoane”. Şoferul l-a întrebat „cât să pună în scrisoarea CMR”, însă Pirtea i-a spus că nu ştie, „dar să se gândească bine”. Omul i-a pus întâi 40 euro, dar „din expresia feţei agentului-şef adjunct şi-a dat seama că nu este mulţumit”. 

L-a întrebat dacă este bine, însă Pirtea „a dat din cap dezaprobator”, motiv pentru care şoferul s-a întors la camion şi a mai adăugat 40 euro. „Organul de poliţie a luat din scrisoarea CMR cei 80 de euro şi i-a restituit restul de documente zicându-i să plece cu transportul”, scrie în document. Pe româneşte, un  TIR încărcat cu deşeuri a fost lăsat să intre în ţară pentru că frontieristul din Borș n-avea chef de muncă, dar voia bani...

Fără cuvinte

Activitatea investigatorilor sub acoperire s-a întins în total pe o perioadă de 6 luni, timp în care au strâns suficiente dovezi încât să demonstreze „caracterul de cutumă al infracţiunilor săvârşite” de cei 5 poliţişti de frontieră. Sumele încasate de şpăgari, între 50 lei şi 100 euro, ar părea nesemnificative dacă prin Borş, unul dintre cele mai mari puncte rutiere de trecere a frontierei din ţară, nu ar trece, zilnic, mii de maşini. 

Cert e că, în final, în zorii zilei de 7 decembrie anul trecut, după cum a relatat deja BIHOREANUL, PTF Borş a fost blocat de echipaje ale poliţiştilor DGA care au verificat birourile și gheretele frontieriştilor. În urma descinderilor, împricinații - Ionel Clejan, Gabriel Claudiu Albinaru, Lucian Stoica, Remus Emil Fofiu și Gheorghe Silviu Pirtea - au fost ridicaţi şi reţinuţi, în aceeaşi zi, pentru 24 de ore, sub acuzația de luare de mită. 

Pe 10 decembrie, agenții au fost arestați preventiv pentru 30 de zile de către Tribunalul Bihor, dar după o săptămână Curtea de Apel Oradea a schimbat măsura inițială cu cea a arestului la domiciliu pentru 15 zile, care apoi a fost schimbată din 1 ianuarie 2022 cu controlul judiciar pe o perioadă de 120 de zile. 

Cei 5 frontierişti dovediţi cu mită nu au recunoscut faptele, prevalându-se de dreptul la tăcere. Înregistraţi cu camera ascunsă, le-ar fi și greu să spună că n-au fost ei... 


MAŞINĂ PITITĂ
Proprietăţi sub sechestru

Pe lângă acuzaţiile de corupţie, poliţistul de frontieră Gheorghe Silviu Pirtea este chemat să răspundă în faţa instanţei de judecată şi pentru avere ilicită, după ce verificările făcute de procurori au arătat că există „o disproporţie vădită între veniturile licite ale inculpatului şi averea sa”. 

Concret, procurorii bănuiesc că Pirtea le-a transferat părinţilor săi sume mari de bani, iar un indiciu ar fi că, în februarie anul trecut, tatăl său a plătit 31.300 euro pe un BMW 540Xdrive, folosit în realitate de frontierist. 

Suspectând că maşina ar fi putut fi cumpărată din bani „murdari”, anchetatorii au vrut să o pună sub sechestru. Surpriză, însă, căci până să se pună în aplicare măsurile asigurătorii, a fost înstrăinată. Ca atare, anchetatorii au pus sub sechestru „toate bunurile mobile şi imobile ale inculpatului, până la concurenţa sumei de 31.300 euro”, scrie în actul de acuzare prin care Parchetul Bihor a solicitat judecătorilor menţinerea măsurii. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!