Construit în anii 70 pentru a asigura stocarea a 70 milioane metri cubi de apă, golit în 2015 din cauza fisurilor care au făcut periculoasă menținerea lui în exploatare și inclus în urmă cu doi ani într-un program de reabilitare cu fonduri PNRR din care, în final, a rămas singurul pe listă, barajul Leșu este în plin șantier.

Stadiul de execuție a lucrărilor derulate de hidrotehnicieni din țară și din străinătate a ajuns la 15% în doar o lună de la începerea lor, a informat, marți, Prefectura Bihor, după ce prefectul Marcel Dragoș și directorul ABA Crișuri, Pásztor Sándor, au făcut o vizită de lucru pe șantier.

Lucrările se desfășoară cu finanțare PNRR, valoarea lor fiind de 98,9 milioane lei (fără TVA), ele fiind începute în luna mai.

Asocierea care a câștigat licitația - formată din firmele SOCOT SA și ​​​​​Aquaproiect SA și având ca subcontractanți Controlsoft Automatizare SRL, Electric Light Expert și Carpi Tech - reface structura barajului și asigură digitalizarea operării și mentenanței lui.

Concret, hidrotehnicienii repară zonele deteriorate și aplică o folie specială pentru impermeabilizarea barajului și prevenirea infiltrațiilor de apă, modernizează sistemele de control și alarmare, inclusive prin implementarea unui sistem SCADA, reabilitează drumul de coronament, iluminatul public și căile de acces, montează insule plutitoare pentru colectarea și reținerea deșeurilor de pe suprafața ape și realizează un dispozitiv pentru asigurarea migrării naturale a speciilor acvatice.

„Pe șantier lucrează și specialiști în construcții hidrotehnice din Olanda, Elveția și Italia, angajați de firmele care execută contractul”, a declarat BIHOREANULUI directorul ABA Crișuri, Pásztor Sándor.

Așa cum BIHOREANUL arăta în primăvara acestui an, finanțarea PNRR pentru reabilitarea barajului Leșu era în pericol să fie pierdută și „mutată” spre cheltuieli militare, iar asta fiindcă la nivelul întregii țări Administrația Națională Apele Române aveau o listă de 11 baraje ce urmau să fie reabilitate cu fondurile din PNRR, fără însă ca licitațiile să fi fost finalizate, cu excepția celei pentru reabilitarea barajului Leșu.

În final, doar acesta este reabilitat cu bani europeni, celelalte pierzând finanțarea, căci nu puteau fi finalizate până în august 2026, ultima lună în care mai pot fi folosiți banii din PNRR.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!