Constructorii angajaţi de Electrica au început joi dimineaţă, în spatele cartierului Ceyrat, dezafectarea primilor stâlpi de înaltă tensiune din cei 14 care stau în calea viitoarei linii de tramvai.

"Pune-i la pământ!"

Operaţiunea, desfăşurată pe un vânt puternic care a pus la încercare profesionalismul macaragiilor, a durat mai bine de o oră pentru fiecare dintre cei stâlpi puşi la pământ.

Primul stâlp dezafectat a fost cel din strada Făgăraşului, în zona podeţului peste Peţa, urmat de alţii doi aflaţi pe teritoriul unităţilor militare din vecinătate.

În fiecare caz acţiunea a început cu ancorarea structurii cu ajutorul unor macarale, tăierea picioarelor metalice, înclinarea stâlpului în direcţia dorită cu ajutorul unei echipe de muncitori şi aşezarea la sol în vederea dezafectării.

Dezafectarea stâlpilor a fost o întreprindere sensibilă în condiţiile în care aceştia aveau o înălţime de 30 de metri, o anvergură a braţelor de 10 metri şi o greutate de circa 7 tone. "La înălţimea la care este vârful stâlpului, orice pală de vânt mai puternică poate pune macaragiul în dificultate", a explicat un inginer.

Urmează şi alţii

Potrivit reprezentanţilor Electrica, ceilalţi stâlpi din calea liniei de tramvai vor fi dezafectaţi în zilele următoare, după încălzirea vremii, din raţiuni de siguranţă. "Următorul stâlp este chiar pe malul Peţei, în noroi. Aşteptăm să se mai usuce. Nu putem risca destabilizarea macaralei de 60 de tone care va trebui să intre la el", a spus un angajat.

Primarul Florin Birta a apreciat joi efortul depus de muncitori. "Mulţumesc Electrica pentru realizarea lucrărilor de relocare a liniilor de înaltă tensiune în subteran", a spus edilul.

Pentru a putea demonta cei 14 stâlpi, Electrica şi-a îngropat 2,5 kilometri din reţeaua de înaltă tensiune care leagă staţiile Transelectrica Oradea Sud, dinspre Cihei, de Oradea Vest, din Calea Borşului, şi asigură peste 65% din necesarul de energie a municipiului.

Se deschide strada Universităţii

În paralel cu lucrările de dezafectare a stâlpilor de înaltă tensiune, constructorii au prelungit linia de tramvai din dreptul Universităţii până dincolo de intersecţia cu podul peste Peţa. Calea ferată din carosabil a fost montată, betonată şi asfaltată.

"Asfaltul a fost deja turnat, constructorii mai au de turnat beton pe marginea drumului, dar în principiu circulaţia rutieră pe strada Universităţii ar putea fi reluată vineri după-amiază", a declarat viceprimarul Marcel Dragoş.

Traficul rutier pe strada Armatei Române, iar apoi Universităţii a fost blocat în zona podului peste Peţa începând din 1 martie până pe 20 martie.

În acest interval, în zonă erau programate să se desfăşoare lucrări de terasamente, de pregătire a infrastructurii feroviare, de montare a traverselor şi a şinelor, urmate de turnarea dalei de beton armat şi asfaltarea străzii pe porţiunea liniei de tramvai.

Lucrările de amenajare a 3,8 kilometri de linie dublă de tramvai înierbată au fost atribuite prin licitaţie unei asocieri din care fac parte firmele Mari-Vila, Abed Nego şi Aquacons, pentru suma de 69,1 milioane lei.