Lucrările de amenajare a terminalului intermodal din Episcopia s-au scumpit în jumătate de an cu 4,8 milioane euro.
Racordarea la CFR: un milion de euro!
Consiliul Local Oradea a aprobat joi, cu unanimitate de voturi şi fără comentarii, actualizarea valorii lucrărilor din proiectul tehnic al viitorului terminal intermodal.
Potrivit hotărârii adoptate, actualizarea s-a făcut în conformitate cu Ghidul solicitantului prin Programul Operaţional Infrastructură Mare înainte de depunerea de către Primărie a documentaţiei pentru atragerea fondurilor europene.
Concret, conform noilor indicatori tehnico-economici, costurile au crescut cu 4,8 milioane euro, adică la 14,8 milioane euro, faţă de aproape 10 milioane euro cât prevedea o hotărâre similară adoptată de Consiliul Local în urmă cu şase luni.
Conform noului HCL, creşterea costurilor a intervenit ca urmare a adăugării cheltuielilor cu taxele şi lucrările aferente racordării la linia ferată din Episcopia Bihor şi a creşterii explozive a preţurilor materialelor din ultima perioadă.
"Ca să se înţeleagă anvergura acestui proiect, vreau să spun că doar lucrările de racord la linia CFR costă undeva la peste 1 milion de euro", a declarat primarul Florin Birta, joi, în cadrul unei conferinţe de presă care a precedat şedinţa în plen.
Cu două linii ferate din şase
Construcţia unui terminal intermodal în zona gării Episcopia este un proiect mai vechi al municipalităţii orădene, ţinut la sertar ani de zile din lipsă de finanţare.
Iniţial municipalitatea orădeană şi-a dorit un proiect de amploare, cu şase linii de cale ferată, platforme de încărcare-descărcare, depozite şi altele.
Ulterior, Primăria a fost obligată să îşi revizuiască planurile, ca urmare a costurilor de circa 25 milioane euro, imposibil de acoperit chiar şi cu finanţare europeană.
În vara anului trecut, proiectul a fost redimensionat la două linii de cale ferată, în limita finanţării de 10 milioane euro, cât spera să atragă prin POIM. Acum, odată cu revizuirea indicatorilor tehnico-economici ai proiectului, valoarea investiţiei a crescut cu 4,8 milioane euro, sumă care va constitui contribuţia Primăriei.
Oradea ca hub logistic
Conducerea municipalităţii îşi doreşte implementarea acestui proiect în speranţa că proximitatea autostrăzii şi amenajarea viitorul terminal Cargo al aeroportului orădean vor transforma Oradea într-un hub logistic.
"Având în vedere că în scurt timp se va începe construcţia terminalului cargo de la Aeroportul Oradea, sperăm ca în cursul acestui an să începem şi construcţia terminalului intermodal, astfel încât Oradea să devină un hub de legătură între transportatorii de mărfuri atât pe cale feroviară şi rutieră, cât şi aeriană", a declarat Florin Birta.
Primarul speră că punerea în funcţiune a terminalului intermodal, care va fi scos la licitaţie cu un termen de predare de doi ani, va da un avânt parcurilor industriale orădene.
Cel puţin în teorie, firmele ar putea să îşi obţină mai uşor materia primă sau să îşi expedieze în străinătate produsele finite.
Proiectul terminalului intermodal ar putea fi implementat pe etape, pornind de la doar două linii de încărcare şi descărcare şi câteva depozite, și urmând să se dezvolte ulterior în funcţie de cererea existentă şi fondurile europene atrase.