La finele acestei săptămâni, 498.899 bihoreni cu drept de vot, dintre care 186.513 orădeni, vor avea ocazia să-și desemneze aleșii locali pentru a zecea oară după 1989, fiind chemați totodată să-și aleagă deputații în Parlamentul European, în premieră în aceeași zi.
BIHOREANUL vă arată cu ce mesaje vor politicienii să convingă alegătorii în încercarea de a câștiga cele mai importante funcții din administrația locală, de primar al Oradiei și de președinte al Consiliului Județean Bihor, într-o competiție în care actualii lor deținători sunt favoriți, dar vehement contestați de unii dintre rivali.
Din pole position
Pentru că alegerile se vor tranșa într-un singur scrutin, reprezentanții PNL din fruntea Primăriei Oradea și CJ Bihor, Florin Birta și Ilie Bolojan, au pornit din pole position, ceilalți competitori - Biró Rozália și Cseke Attila (UDMR), Adrian Madar și Aurel Mohan (PSD), Daniel Palaghianu și Alex Orjan (USR), Costel Moza și Ciprian Blejan (AUR), Andrei Boroș și Mihai Lasca (PPR), Csomortányi István și Habinyak István (AMT) - având șanse reduse să-i „detroneze”, la fel cum în toată țara pare o misiune aproape imposibilă răsturnarea actualilor primari de municipii ori președinți de consilii județene.
În aceste condiții, dar și convinși că au ce să „arate”, liberalii își duc campania fără referiri la contracandidați, ci prezentând ce au făcut și ce vor face în următorii 4 ani.
Ilie Bolojan (foto) și-a programat întâlniri cu bihorenii în toate cele 101 orașe și comune ale județului, iar pe Facebook distribuie postări concise despre proiectele realizate și cele propuse sub deviza „Bihorul pe drumul cel bun”: cele 7 centuri, reabilitarea de drumuri județene, modernizarea Aeroportului și a Bibliotecii Județene, construirea Centrului Cultural Multifuncțional, a Campusului pentru învățământul dual și a celor 4 parcuri industriale din județ, restructurarea transportului județean și sprijinirea producătorilor bihoreni pentru a le facilita desfacerea și în supermarketuri.
În comune, Bolojan le spune oamenilor că „nu am venit să vă schimbăm gândurile, pentru că asta nu se poate într-o oră dacă nu v-am convins în 4 ani”, dar le arată că în unele cazuri edilii PSD merită înlocuiți. La Brusturi, de pildă, a spus, cu aluzie la procesul pentru tentativă de omor al primăriței Livia Bârlău, că „atunci când un primar are probleme personale, normal că nu se concentrează să rezolve problemele comunei”.
Cu site, „la virgulă”
Sub sloganul „Împreună pentru Oradea”, Florin Birta (foto) postează pe Facebook mesaje despre beneficiile pe care le-a avut orașul în urma colaborării dintre Primărie și CJ Bihor, dar și imagini de la întâlniri cu orădenii (2-3 în firme, în prima parte a fiecărei zile, apoi 3-4 în cartiere). Și el prezintă investițiile făcute (pasajele din Centrul Civic, asfaltări în cartiere, plantări, atragerea unor mari investitori precum Nokian Tyres, Stihl, Biopharma), plus proiectele programate în următorul mandat (de la reabilitarea unităților de învățământ și a parcurilor la amenajarea de piațete și spații pietonale ori anveloparea a 200 de blocuri de locuințe).
Ca notă distinctă, Birta este singurul candidat care și-a făcut un site de campanie, cu 15 secțiuni (de la sănătate, educație și spații pietonale până la extinderea utilităților, turism, tineret și sport), fiecare furnizând informații în detaliu (de pildă, cea de educație dezvoltă proiectele pentru fiecare dintre cele 27 de școli, 7 grădinițe și 4 creșe care vor fi modernizate).
„Gospodari, nu dictatori!”
Cei mai vehemenți contestatari ai actualei guvernări locale sunt candidații PSD, atât la Primăria Oradea, cât și la șefia CJ Bihor, Adrian Madar și Aurel Mohan (foto) transmițând mesaje menite să convingă cetățenii că au fost conduși fără să țină seama de ei și chiar împotriva intereselor lor.
Cu deviza „Dezvoltăm Bihorul sănătos”, Mohan afirmă că „Bihorul are nevoie de o strategie care să-l scoată din stagnare și mediocritate”. În primele două săptămâni ale campaniei, el s-a mulțumit să-și facă cunoscut programul: „dezvoltarea sistemului sanitar în toate orașele din județ”, „redeschiderea sau înființarea de dispensare în fiecare localitate”, „grădinițe cu program prelungit și școli în fiecare comună”, locuri de muncă cu valoare adăugată mare care să asigure „salarii decente”, sprijin pentru HoReCa, construirea unor centuri la Salonta, Ștei și Vașcău, dar „cu respectarea proprietăților private”, cum ar veni fără exproprieri.
În a doua jumătate a campaniei, Mohan a schimbat radical strategia, lansând atacuri dure la adresa lui Bolojan: „Nu am avut un președinte, ci, ca în vremurile de tristă amintire, un șef cu reflexe de prim-secretar, care s-a substituit poporului și s-a vrut singurul deținător al adevărului... Bihorenii au de ales între actuala administrație penelistă care s-a îndepărtat de nevoile oamenilor și alternativa social-democrată. Între calea propagandei și una a transparenței. Între betoane și oameni. Între o conducere autoritară și democrație. E timpul să alegem gospodari, nu dictatori!”.
Radicalizarea, spun surse din partid, se explică prin angajarea unor consultanți care au sugerat candidaților să iasă la atacuri frontale, fiindcă oricum nu au ce pierde.
„Să ne luăm orașul”
Adrian Madar (foto) nici măcar nu a avut nevoie de sfaturi, continuându-și „natural” criticile lansate în ultimii 4 ani din poziția de consilier local. Într-o întâlnire electorală cu alegători din Nufărul, de pildă, a acuzat Primăria că „a furat orădenii” permițând Companiei de Apă să practice tarife umflate. De asemenea, l-a acuzat pe Birta că „minte”, dând ca exemplu faptul că în 2020 edilul a promis construirea noului stadion municipal, dar lucrările nu au început, ba PSD-istul chiar a plusat, afirmând că acesta ar trebui să aibă nu 17.000, ci 30.000 de locuri.
Totodată, Madar îl acuză pe edilul liberal că „îi este frică” fiindcă nu acceptă o „dezbatere” și că „nu ascultă orădenii”, promițând în schimb că, dacă va fi ales, își va petrece primii 2 ani de mandat „în stradă, pentru a sta de vorbă cu oamenii”.
PSD-istul este generos în promisiuni, afirmând că va institui gratuitate la locurile de parcare din centru timp de o oră pentru orădenii cu abonamente de parcare la domiciliu, iar în tot orașul „un loc de parcare pentru fiecare apartament”, plus 1.500 lei în fiecare an tuturor orădenilor care renunță la locul de parcare și la mașină.
Madar speră să seducă orădenii promițând și scăderea prețurilor la utilități, „extinderea rețelelor la toate gospodăriile”, reabilitarea termică „graduală” a tuturor blocurilor și asfaltarea tuturor străzilor. „A venit vremea să ne luăm orașul înapoi din mâinile unora care nu doresc să-i slujească pe orădeni și care au uitat să fie oameni”, zice el.
Tandem pe jumătate
Deși acuză și el că „Oradea nu excelează la dezbateri”, candidatul USR la Primărie, Daniel Palaghianu (foto), evită să se refere la edilul liberal, preferând să-și facă cunoscut propriul program atât pe Facebook, cât și în întâlnirile cu alegătorii.
„Pactul pentru orădeni” este structurat pe capitole, de la cele „pentru democrația participativă” (subliniind că „USR nu a practicat o politică obstrucționistă”, dar reproșând „apatia pentru consultările publice”), „pentru educație” (criticând faptul că după 1989 în Oradea nu a fost construită nicio școală nouă”) sau pentru mediul de afaceri (propunând ca Primăria să ajute antreprenorii să-și asigure forță de muncă de calitate, dar și să relaxeze condițiile de autorizare a activităților economice, începând de la comerțul stradal) până la „pactul pentru cultură” (promițând burse pentru artiști).
Partenerul de tandem, Alex Orjan, însă, pare absent din campanie, limitându-se să asiste la evenimente organizate de candidați USR la primăriile din județ și să le redistribuie pe Facebook postările, fără să prezinte niciun program propriu în ipoteza că ar fi ales președinte al CJ Bihor.
„Un județ de AUR”
Mult mai activi sunt reprezentanții AUR, partid care și în 2020 a surclasat USR în preferințele orădenilor și bihorenilor. Candidatul la șefia CJ Bihor, Ciprian Blejan (stânga), postează pe Facebook clipuri de propagandă cu voievozi și de la întâlniri electorale prin județ. La Suplacu de Barcău, de pildă, a subliniat că a fost cândva „Diamantul Negru al României”, în Balc l-a încurajat pe candidatul AUR la Primărie (zicând că acesta, fostul edil PSD, este „decis să modernizeze comuna”), iar în Bulz a lăudat-o pe candidata partidului zicând că „așa arată gardul unui adevărat patriot din Brusturi” (fiindcă femeia l-a acoperit cu materiale de propagandă).
În ce privește programul pentru șefia CJ Bihor, intitulat „Avem un județ de AUR cu oameni de AUR”, Blejan promite o grădiniță și un centru medical în fiecare comună, sprijin pentru antreprenori, modernizarea drumurilor și monitorizarea pădurilor pentru a stopa defrișările.
Partenerul său pentru Primăria Oradea, Costel Moza (dreapta), intrat în AUR anul trecut „ca să apărăm valorile cele mai atacate, familia și credința”, afirmă că „Oradea a devenit o emblemă pentru nivelul de dezvoltare, iar eu cred că poate fi o emblemă și prin nivelul de trai”, propunând un parc industrial exclusiv pentru firme patronate de orădeni, un centru pentru tratarea dependenților de droguri, sprijinirea persoanelor defavorizate pentru a cumpăra sau închiria apartamente (Primăria să acorde facilități fiscale dezvoltatorilor care le-ar acorda o parte din apartamente) și centre pentru vârstnici.
La categoria „și alții” pot fi încadrați candidații AMT, canalizați doar pe electoratul de etnie maghiară, și PPR, care nu și-au făcut cunoscut niciun program de administrare în situația ipotetică în care ar primi voturile orădenilor și bihorenilor. Ce-i drept, pe 9 iunie nu sunt primele alegeri în care politicienii se implică „la plesneală”...
EXCEPȚIA CSEKE
Bihorenii și Uniunea Europeană
Mizând în special pe voturile etnicilor maghiari, candidații UDMR la Primăria Oradea și la șefia CJ Bihor par să joace în două filme diferite. Fosta viceprimăriță Biró Rozália, lipsită de un program propriu-zis, și-a declarat doar preocuparea pentru sprijinirea întreprinzătorilor maghiari, a familiilor și persoanelor vârstnice. În schimb, fostul ministru Cseke Attila nu doar că are unul pentru administrarea județului, ci vorbește și despre importanța alegerilor europene, fiind, de altfel, singurul politician din Bihor care face acest lucru.
Adresându-se bihorenilor printr-un pliant tipărit și în limba română, Cseke afirmă, de pildă, că va da prioritate conectivității, propunând drumuri exprese pentru a lega Oradea inclusiv de Satu Mare și Hunedoara, nu doar de Arad și Cluj.
Totodată, liderul UDMR afirmă că pe 9 iunie bihorenii trebuie să-și voteze viitorii eurodeputați având în vedere că UE, „în loc să susțină exporturile cerealelor ucrainene, trebuie să sprijine mai mult fermierii din România”, că accesul la fondurile nerambursabile trebuie debirocratizat, că deciziile privind migrația trebuie să rămână în competența statelor membre, tranziția spre politicile „verzi” să nu fie forțată, ci să țină cont de suportabilitatea fiecărei țări, iar UE să „dea dovadă de forță împotriva extremismului”, acuzând că AUR „îi atacă pe maghiari prin orice mijloace”.