Maşinile lovite în accidente ajung mai mult în ateliere improvizate decât în service-uri autorizate, se plâng reprezentanţii acestora din urmă, avertizând că vehiculele, nereparate corect, revin pe şosele cu defecţiuni ce pot provoca alte accidente.

Explicaţia anomaliei? Un gol din legislaţia asigurărilor obligatorii RCA (Răspundere Civilă Auto) care permite asiguratorilor să ofere bani pentru ca proprietarii să-şi repare maşinile pe cont propriu, fără însă a le cere nicio dovadă că acestea chiar sunt efectuate.

La alegere

"Din 10 maşini implicate în accidente, până cu doi ani în urmă 7-8 erau reparate într-un service autorizat. Acum, proporţia aproape s-a inversat, 3-4 mai ajung într-un service, restul în ateliere neautorizate, care lucrează la negru", reclamă administratorul unui service din Oradea, autorizat de Registrul Auto Român (RAR) şi agreat de mai multe firme de asigurări pentru a repara maşinile avariate în accidente produse de şoferi cu care au încheiat poliţe RCA.

În cazul unui accident fără victime, proprietarii maşinilor avariate au două posibilităţi. Fie le duc într-un service autorizat, pe care îl pot alege singuri, unde se face constatarea daunelor, se întocmeşte un deviz de reparaţii, care e trimis asiguratorilor, iar la sfârşit aceştia decontează costul reparaţiilor, fie optează pentru reparaţii în regie proprie (aşa numita decontare directă), primind bani de la asigurator, cu condiţia să nu mai ceară alţii în plus, chiar dacă în final reparaţia ar costa mai mult. 

Mai rapid

Dacă alege a doua variantă, proprietarul vehiculului avariat trebuie să fotografieze sau să filmeze maşina şi să încarce imaginile pe o platformă online a firmei de asigurări. Ulterior, un inspector de daune, care poate lucra de oriunde din ţară, deschide dosarul de daune şi oferă o sumă pentru repararea maşinii pe cont propriu. Din start, dezavantajul în acest caz e că nu se iau în considerare şi daunele ascunse, care nu se văd la o inspectare vizuală.

Fiecare asigurator are aplicaţii informatice care calculează automat valoarea daunelor după modelul, marca şi vechimea maşinii, dar suma oferită e invariabil sub cea practicată de service-uri. "Dacă, de exemplu, piesele şi manopera costă în service 10.000 lei, asiguratorul oferă pentru regia proprie 8.000 sau 7.000 lei. Tot mai mulţi oameni acceptă, pentru că procedura e mai rapidă, dar şi fiindcă sunt convinşi că "se descurcă": nu fac toate reparaţiile, aşa încât rămân şi cu nişte bani în buzunar", explică reprezentantul unui service. 

Şi-a înlocuit... gresia

"Dacă deţine o maşină mai veche, dacă nu are pretenţii sau nu e conştient că de starea maşinii depinde propria lui siguranţă, proprietarul o duce într-un atelier neautorizat, unde se înlocuieşte numai ce-i musai, de obicei cu piese din dezmembrări", spune administratorul de service. 

"Am avut şi noi clienţi care au ales regia proprie şi au dus maşina în ateliere neautorizate. În loc să se înlocuiască o bară de protecţie prea deformată, a fost dreasă cu un chit, dar apoi tot a trebuit înlocuită. În alte situaţii, au fost distruse elementele de prindere şi s-a improvizat, cu riscul ca bara să se desprindă în mers şi să lovească alţi participanţi la trafic. Probleme şi mai mari sunt cu improvizaţiile la sistemele de siguranţă, la direcţie ori frânare", explică un inginer auto. "Un proprietar de BMW care a optat pentru regia proprie a făcut doar o parte din reparaţii şi cu restul banilor de la asigurator şi-a înlocuit gresia în bucătărie", zice bărbatul.

"Nu e treaba lui..."

Un broker de asigurări care vinde poliţe de asigurare pentru 30 de firme de profil afirmă că acestea preferă să ofere bani pentru reparaţii în regie proprie dintr-un motiv foarte simplu: aşa ies mai ieftin. 

"Un service include în devize tot ce poate pentru a încasa cât mai mulţi bani. Asiguratorul, dimpotrivă, vrea să se achite de obligaţia plăţii daunelor la preţuri cât mai mici. Nu e treaba lui că reparaţia se face într-un atelier neautorizat sau că maşinile revin în circulaţie cu defecte, ci a instituţiilor statului", spune brokerul. Atât doar că nici Poliţia Rutieră, nici RAR nu "vânează" şi nici nu fac statistici privind vehiculele implicate în accidente şi repuse în circulaţie cu defecţiuni neremediate. 

Să arate factura!

Reprezentanţii service-urilor autorizate spun că anomalia poate fi soluţionată simplu, prin modificarea Legii 132/2017 privind asigurările RCA sau a reglementărilor Autorităţii de Supraveghere a Asigurărilor: proprietarii vehiculelor care primesc bani pentru reparaţii în regie proprie să fie obligaţi să demonstreze că acestea au fost făcute, la fel cum trebuie să facă şi service-urile autorizate. 

"În prezent, nu există niciun control asupra modului în care oamenii folosesc banii primiţi de la asiguratori, deşi avariile neremediate pot afecta siguranţa rutieră. Dacă ar fi obligaţi să prezinte la asigurator factura de reparaţii într-o unitate autorizată, sub sancţiunea returnării sumei acordate cu titlu de decontare directă, în mod sigur reparaţiile ar fi făcute cu adevărat". Simplu, dar să-i şi pese cuiva să corecteze legislaţia... 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!