Compania naţională feroviară CFR SA a desemnat câştigătorii licitaţiilor pentru electrificarea şi modernizarea secţiunilor Poieni - Aleşd şi Aleşd - Episcopia Bihor ale căii ferate de la Cluj Napoca la graniţa României cu Ungaria.
Potrivit unui comunicat al CFR SA, în urma realizării proiectului "Electrificarea şi reabilitarea liniei de cale feratǎ Cluj Napoca - Oradea - Episcopia Bihor (166,2 km)ˮ, viteza de circulaţie a trenurilor de călători va creşte la 160 km/h, iar cea a trenurilor de marfă la 120 km/h.
Pentru secţiunea Poieni - Aleşd (lotul 3 din cele patru în care a fost împărţit proiectul), lucrările de proiectare şi execuţie le va face asocierea de firme FCC Construccion - Gulermak - CCN, contra sumei de 2,117 miliarde lei (fără TVA), iar pentru secţiunea Aleşd - Episcopia Bihor asocierea Webuild SPA - Impresa Pizzaroti & C SPA - SALCEF SPA, pentru suma de 2,416 miliarde lei (fără TVA).
"Cele două contracte de achiziţie publică urmează a fi încheiate şi semnate, de ambele părţi, la finalul perioadei legale de contestaţii", precizează informarea CFR SA.
Potrivit companiei, durata de implementare a fiecărui contract este de 42 de luni (proiectare şi execuţie), sursa de finanţare fiind asigurată din fonduri externe nerambursabile prin Planul Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR), componenta 4 - Transport sustenabil - Reforma 1.5 - Dezvoltarea infrastructurii feroviare şi managementul traficului feroviar.
Pe lângă creşterea vitezei de deplasare a trenurilor, proiectul vizează şi modernizarea staţiilor (inclusiv a haltelor de mişcare), modernizarea clădirilor staţiilor de călători (inclusiv construirea de pasarele şi/sau tuneluri pietonale şi ridicarea nivelului peroanelor în conformitate cu standardele europene în vigoare), modernizarea podurilor, podeţelor, repararea sistemelor de drenaj şi îmbunătăţirea terasamentelor, realizarea unor facilităţi pentru persoanele cu dizabilităţi, montarea de panouri fonoabsorbante şi/sau implementarea altor soluţii alternative pentru reducerea nivelului de zgomot, construirea unor drumuri de întreţinere de-a lungul căii ferate (unde nu sunt disponibile drumuri publice), modernizarea instalaţiilor de electrificare, maximizarea capacităţii de tranzit, modernizarea echipamentelor de telecomunicaţii etc.
CFR SA a desemnat, în cadrul aceluiaşi proiect, şi câştigătorul licitaţiei pentru proiectarea şi execuţia lotului 1, dintre Cluj şi Aghireşu: asocierea Rail Works, formată din firmele Arcada şi Alstom, care produce trenurile de mare viteză TGV din Franţa, pentru suma de 1,6 miliarde lei.