Asociația Pro Infrastructură, care monitorizează proiectele de autostrăzi din România, acuză blocarea secțiunii de 28,55 km dintre Biharia și Chiribiș, a cărei execuție a fost încredințată vara trecută unei asocieri de firme ce include și societăți din grupul Selina. ONG-ul vrea fie ca antreprenorii să înceapă lucrările, fie CNAIR să-i rezilieze contractul, ceea ce proprietarul Selina, Beniamin Rus, afirmă că ar atrage un proces îndreptat împotriva Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii din România, singura responsabilă a blocajului.

Proiect respins

Așa cum BIHOREANUL a mai scris în această vară, realizarea secțiunii 3C2 a Autostrăzii Transilvania dintre Biharia și Chiribiș este oprită deoarece la începutul anului CNAIR a respins un prim proiect tehnic depus de asocierea de firme Trameco SA – Vahostav SK, a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL, cu care a încheiat contractul de proiectare și execuție în iunie 2020, pentru suma de 326,51 milioane lei fără TVA, în baza unei licitații desfășurate în 2018.

Motivul? CNAIR a arătat că antreprenorii au solicitat o majorare cu aproximativ 70 milioane lei a sumei convenite prin contract, în timp ce asocierea de firme a argumentat că acest lucru era necesar deoarece expertizele tehnice care au stat la baza proiectului au indicat necesitatea unor lucrări suplimentare, de exemplu pentru consolidarea terenului pe o lungime de circa 2 km a traseului.

Să facă altul

Asociația Pro Infrastructura le cere antreprenorilor să vină cu un proiect care să fie acceptat de CNAIR și de firma de consultanță angajată de Companie (subsidiara din România a firmei Egis din Franța) ori, în caz contrar, aceasta să-i rezilieze contractul, ceea ce ar însemna o nouă licitație.

„Cerem în mod expres celor de la Trameco/Selina să identifice, împreună cu Egis, soluțiile tehnice necesare astfel încât să vină cu un proiect tehnic în CNAIR care să respecte legea și termenii contractuali, dar mai ales prețul asumat la licitație, apoi să se apuce de lucru pe un tronson cunoscut, cu teren ușor, pe care sunt foarte puține blocaje birocratice de rezolvat! În caz contrar, solicităm oficialilor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere să rezilieze contractul de urgență, să dea certificat negativ antreprenorului neserios și să re-liciteze imediat lotul blestemat, a treia oară!!!”, a transmis ONG-ul, afirmând că „s-au pierdut zece luni de zile pe lotul Chiribiș-Biharia”, în condițiile în care proiectarea trebuia încheiată la finele anului 2020, pentru ca la începutul acestui an să înceapă lucrările propriu-zise pe șantier.

Acuzați de subevaluare

Pe de altă parte, Asociația Pro Infrastructură acuză asocierea de firme că la licitație a subevaluat costurile lucrărilor, iar prin suplimentarea cu 48% a sumei convenite urmărește să își recupereze diferența de bani „care nu se pot adiționa în mod legal sub nicio formă”.

„Practic, cei de la Trameco au subevaluat grosolan lucrările necesare, licitând la 72% din valoarea estimată de CNAIR, diferența față de următoarea ofertă validă fiind de aproximativ 70 milioane lei, iar acum, culmea, cer fix diferența până la 100%, adică 130 milioane lei, deci aproape de două ori diferența dintre oferta lor și a competitorului situat pe locul 2 după evaluare”, afirmă Asociația Pro Infrastructură.

De vină e CNAIR

Contactat de BIHOREANUL, proprietarul grupului de firme Selina, din care fac parte societățile Drumuri Bihor și Trameco, respinge categoric acuzațiile, replicând că în realitate chiar CNAIR poartă responsabilitatea tergiversării situației.

„Noi am depus întâi un proiect tehnic, apoi altul, dar CNAIR nu dă ok-ul, deși la baza lor stau expertize tehnice care arată că lucrările suplimentare sunt necesare. Altfel, autostrada se va lăsa și eu nu pot face așa ceva”, spune Beniamin Rus.

Mai mult, acesta afirmă că fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, este cel care a cerut CNAIR rezilierea contractului, deși nu are nicio competență în acest sens. „Au spus asta într-o ședință chiar cei de la CNAIR, există și înregistrarea”, a afirmat proprietarul Selina.

În ce privește subevaluarea de la licitație, acesta respinge ca irelevantă discuția. „Dacă aș fi subevaluat, ar fi fost problema mea. Dar gândiți-vă că oferta este din 2017, când plăteam un muncitor cu 1.400 – 1.700 lei pe lună, acum plătesc și 6.000 lei pe lună unui muncitor”, spune Beniamin Rus, sugerând că prețul forței de muncă a crescut semnificativ de la momentul licitației până în prezent, la fel cum au crescut și cele ale materialelor, materiilor prime și energiei.

Pe de altă parte, Rus afirmă că nu exclude ca în cazul în care CNAIR reziliază contractul să deschidă un proces pentru a obține despăgubiri.

CNAIR, în paralizie

Atribuite în 2003, fără licitație, companiei americane Bechtel, de către Guvernul Năstase, lucrările la Autostrada Transilvania au fost suspendate în 2013, când Guvernul Ponta i-a și despăgubit pe americani, fiind relicitate și contractate în același an cu o asociere de firme din Spania, Corsan – Corviam Construccion, contractul fiind din nou reziliat, în 2017, de Guvernul Dăncilă.

Relicitate în 2018, lucrările au fost atribuite pe secțiuni, singura finalizată fiind 3C3 Biharia – Borș II, de 5,35 km, executată de aceeași asociere Trameco – Vahostav – Drumuri Bihor– Drum Asfalt – East Water Drillings care a câștigat și secțiunea 3C2 Biharia – Chiribiș.

Un document al CNAIR publicat în această vară de BIHOREANUL acuza această asociere că a elaborat un proiect pe care CNAIR nu îl putea accepta, penalizând-o cu 4 milioane lei și fixând un alt termen pentru a depune un nou proiect (18 iunie), depășit, însă, deja de 4 luni, fără să ia o decizie fie pentru suplimentarea contractului încheiat anul trecut, fie pentru rezilierea lui.

 

Timpul trece, leafa merge, prietenii știu de ce! Am pierdut deja 10 luni (!!!) pe lotul Chiribiș-Biharia, parte din...

Posted by Asociația Pro Infrastructură on Friday, October 15, 2021