Criza carburanților din Ungaria ia amploare. Guvernul din țara vecină a eliminat marți plafonarea preţurilor la carburanţi, după ce mulţi oameni au intrat în panică şi au achiziţionat cantităţi mari de combustibili, dar şi din cauza importurilor insuficiente. "Nu mai putem aştepta...deoarece acesta este singurul mod de a asigura securitatea aprovizionării", a anunțat Gergely Gulyas, directorul de cabinet al premierului Viktor Orban.

Plafonarea, ridicată mai repede

Gergely Gulyas a anunţat decizia marţi seară, precizând că Executivul a trebuit să anuleze imediat plafonarea preţurilor, la recomandarea grupului ungar de petrol şi gaze MOL, după cum precizează Agerpres, citând Reuters.

„Jucătorii străini şi-au redus livrările de combustibili spre Ungaria, după ce autorităţile au plafonat preţurile la benzină şi motorină la 480 de forinţi (1,22 dolari) pe litru”, arată sursa citată.

După cum se știe, Guvernul din țara vecină a introdus plafonarea preţului carburanţilor în luna noiembrie 2021. Date fiind problemele apărute în aprovizionare, în luna iulie a acestui an, Executivul a decis să reducă amploarea schemei de plafonare așa încât cei care conduc automobile de firmă nu mai puteau cumpăra carburanţi la preţuri plafonate. Plafonarea preţurilor la carburanţi urma să expire la finalul acestei luni, însă a fost „tăiată” mai repede. 

Cât costă benzina și motorina în Ungaria

"Nu mai putem aştepta, deoarece acesta este singurul mod de a asigura securitatea aprovizionării", a afirmat Gergely Gulyas, într-o conferinţă de presă comună cu preşedintele director general al MOL, Zsolt Hernadi.

În context, preţul la benzină va creşte la aproximativ 640 forinţi pe litru, iar preţul la motorină va fi de 699 forinţi pe litru, mai notează sursa citată.

Reprezentantul Guvernului ungar a spus că eliminarea plafonării preţurilor va duce la majorarea inflaţiei, în situația în care și așa rata anuală a inflaţiei în Ungaria depăşeşte 21%.

Mol: Am rămas fără stocuri

Marţi, MOL avertizase că singura soluţie pentru a atenua deficitul sever de combustibili este crearea condiţiilor pentru creşterea importurilor, deoarece grupul nu poate importa şi mai multe produse. "Aproximativ un sfert din benzinăriile noastre au rămas fără stocuri", a declarat Hernadi.

Acesta a estimat că ar putea fi nevoie de două luni până la restabilirea importurilor şi asigurarea stabilităţii pieţei, dar eliminarea plafonării preţurilor va ajuta la atenuarea deficitului de combustibili pe piaţă în câteva zile, susţine şeful Mol.

HotNews.ro menționează că reprezentanții MOL au arătat, luni, și că în weekend s-a confruntat cu un deficit de stocuri de combustibil în aproape întreaga sa reţea de staţii de alimentare, deoarece mulţi oameni au început să cumpere şi să depoziteze din cauza panicii.

MOL a mai spus că a început să intensifice procesarea ţiţeiului la rafinăria sa de la Dunăre şi că se aşteaptă să atingă capacitatea maximă „în câteva săptămâni”.

Din cauza lucrărilor de întreţinere, rafinăria a funcţionat la 50-55% din capacitate, afectând toate produsele MOL.

Ce se întâmplă în România

Pe de altă parte, Digi24.ro anunță miercuri că prețul benzinei standard în România a revenit la nivelul de dinaintea războiului din Ucraina, scăzând sub 6,5 lei pe litru pentru prima dată în ultimele 11 luni.

Sursa citată arată, citând Plinul.ro, că cel mai mic preț al benzinei standard în România este, miercuri, de 6,91 lei pe litru, dar cu compensarea de la stat de 50 de bani aplicată se ajunge la prețul de 6,41 lei pe litru.

După cum se știe, prețul carburanților a „explodat” odată cu izbucnirea războiului purtat de Rusia în Ucraina, pe 24 februarie. După doar câteva săptămâni (11 martie), prețul benzinei standard trecea de 8 lei pe litru și au fost situații în care a trecut chiar de 10 lei.

După cum BIHOREANUL a mai scris, o benzinărie din Beiuș a înregistrat chiar un record naţional după ce a vândut atât benzina, cât şi motorina cu 11 lei. 

De altel, pe fondul unor zvonuri privind scumpirile carburanților, în acele zile, în mai multe zone ale țării, inclusiv în Oradea şi în alte oraşe din Bihor, se formaseră cozi mari la benzinării, astfel încât să ajungă la 10-11 lei litrul. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!