Aeroportul din Oradea a câștigat o finanțare europeană de circa 33 de milioane de euro pentru a extinde terminalul nou de pasageri și a asigura fluxuri de sosiri și plecări Schengen și non-Schengen. Întrebat despre situația privind lipsa zborurilor și plecarea Ryanair, președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan, a afirmat joi că se țin negocieri cu mai multe companii în acest sens, dar a subliniat că nu poate face publice detalii despre acestea. 

Terminal mai mare

„Ieri (n.r. - 21 decembrie), Aeroportul din Oradea a fost informat că documentația care a fost depusă pentru extinderea terminalului de pasageri a fost verificată, iar proiectul a fost declarat câștigător. Noi sperăm ca până la Anul Nou să se semneze contractul de finanțare pentru extinderea terminalului de pasageri a Aeroportului din Oradea, în așa fel încât până la finalul anului viitor să putem finaliza aceste lucrări. E o perioadă foarte scurtă, dar este ultimul tren în accesarea de fonduri europene pentru aeroporturi”, a afirmat Ilie Bolojan joi, într-o conferință de presă care a precedat o ședință a Consiliului Județean. 

Cu o investiție de aproape 43 de milioane de euro, dintre care peste 33 de milioane de euro din bani europeni, Terminalul T1 (terminalul nou) se va extinde ținând cont de un trafic de 400 pasageri/flux.

Sunt prevăzute patru fluxuri principale: plecări/sosiri Schengen și plecări/ sosiri non-Schengen. Se vor asigura și fluxuri secundare dedicate pentru plecări și sosiri VIP. Vor putea fi procesați 800 de pasageri/oră, atât pe zboruri interne, cât și pe zboruri internaționale.

Proiect masiv, timp puțin

Noile construcții se vor dezvolta preponderent la parter, având în unele zone și etaj/mezanin. „Pe lângă fluxurile aeroportuare se vor realiza spații comerciale, birouri pentru personalul administrativ, handling, de securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: poliția de frontieră, SRI și vamă. Prin realizarea acestui proiect, suprafața construită se va mări de la 2.925 mp, cât este în prezent, la aproximativ 12.500 mp”, se arată într-o informare transmisă de CJ Bihor pe tema proiectului. 

Investiția mai prevede extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului pentru a facilita accesul pasagerilor, a personalului și a utilajelor aeroportuare, extinderea drumului de acces și a parcării (capacitate de 320 de locuri), achiziția unui echipament de degivrare pentru perioadele cu temperaturi scăzute și alte lucrări conexe.

Finanțarea europeană a proiectului se va face prin Programul Operațional Infrastructură Mare 2014 – 2020, pe Axa Prioritară 2. 

Valoarea eligibilă a proiectului este de 166,5 milioane de lei, dintre care 163,1 milioane de lei este contribuția din banii europeni, iar 3,3 milioane de lei vor fi asigurați de Consiliul Județean Bihor. În plus, pe lângă aceste sume, CJ Bihor va investi 46,3 milioane de lei în lucrările conexe, printre care extinderea parcării. Aceste lucrări nu au fost considerate eligibile în proiect. 

Durata de realizare a investiției este de 8 luni, din care 2 luni pentru proiectare și 6 luni pentru execuția lucrărilor. 

„Negocieri în curs”

Întrebat de BIHOREANUL ce face, concret, conducerea CJ Bihor pentru atragerea de zboruri la Oradea, în contextul în care Ryanair a anunțat că va suspenda, cel târziu din primăvară, toate rutele pe care le operează spre și dinspre Oradea (precum și spre și dinspre Sibiu, Suceava și Timișoara), Ilie Bolojan a afirmat că se poartă negocieri cu mai multe companii în acest sens. 

„În toată această perioadă am purtat negocieri cu companiile aeriene care sunt pe piața din România pentru a dezvolta zboruri de la Oradea. Aceste negocieri în curs și sper că în perioada următoare vom definitiva o parte dintre aceste negocieri, în așa fel încât, odată cu investițiile care se realizează, numărul de zboruri spre București și spre alte destinații europene să crească în anii următori”, a spus Ilie Bolojan. 

Întrebat dacă și ce explicații a prezentat Ryanair pentru plecarea de la Oradea - reprezentanți ai companiei aeriene invocau „lipsă de opțiuni de stimulare pe termen lung”, potrivit site-ului boardingpass.ro - Bolojan a refuzat să facă comentarii directe pe această temă, dar a dat de înțeles, prin răspunsul său, că CJ Bihor negociază inclusiv cu Ryanair pentru continuitatea zborurilor. 

„Pentru a dezvolta zboruri de pe piețe secundare, autoritățile pot adopta politici de susține, de subvenționare a unor astfel de zboruri sub forma unor susțineri directe atunci când legea ne permite sau sub forma unor pachete de publicitate ș.a.m.d.. Nu pot să fac comentarii legate de negocieri între Consiliul Județean Bihor și o companie cât timp ele nu au fost încheiate și nu pot fi prezentate publicului”, a răspuns președintele CJ. 

Cât despre înființarea Air Oradea - care se dorea a fi o companie locală de transport aerian, care să lege orașul de capitală și de hub-uri aeriene din Europa - nici Bolojan, nici Primăria Oradea nu au mai pomenit de o bună vreme.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!