Chiar dacă din primăvară Ryanair se retrage nu doar de pe aeroportul nostru, ci oprește cursele externe și din Timișoara, Sibiu și Suceava, pentru Primăria Oradea și mai ales pentru Consiliul Județean Bihor vestea pică cum nu se poate mai prost. Mult mai prost decât pentru cei aproape 190.000 de pasageri pe care aeroportul orădean i-a avut până în noiembrie anul acesta și pe care, cel puțin teoretic, îi putea păstra și anul viitor dacă serviciile companiei low cost ar fi continuat și după martie 2023.

Până în septembrie 2022, municipalitatea a pompat 800.000 euro pentru ca Ryanair să zboare spre patru destinații europene, de câte două ori pe săptămână, timp de un an. Calculele arată că în cele 12 luni în care a asigurat cursele, 416 la număr, fiecare a fost subvenționată cu 1.923 euro. Mult? Puțin? Raportat la ce? Greu de conchis, la fel cum nu-i ușor de spus, contabilicește, dacă este ieftină ori scumpă subvenționarea călătoriilor OTL sau a termoficării pentru orădenii de la bloc (doar aceasta din urmă costă bugetul local 49 milioane lei pe an). 

Ryanair își motivează retragerea tocmai prin încetarea subvenționării, ceea ce, aparent, ar da dreptate celor care zic că Oradea e un oraș prea mic pentru a-și permite „extravaganțe” precum cursele internaționale. Cert e că la fel a procedat compania și în timpul fostei administrații județene, când a fost nevoie tot de subvenții pentru ca zborurile să existe.

Consiliul Județean, în responsabilitatea căruia este aeroportul și, implicit, existența curselor, este într-o situație cu atât mai proastă cu cât, la inițiativa președintelui Ilie Bolojan, a înființat împreună cu Primăria compania Air Oradea, dar numai pe hârtie. E adevărat, suma rezervată acesteia de cele două administrații, 3 milioane lei, nu a fost cheltuită, dar nici compania aeriană locală nu și-a luat zborul. Nu a închiriat, cum fusese vorba, nici avion, nici echipaj, darămite să rezerve sloturi spre alte aeroporturi.

În plus, plecarea Ryanair are loc în cel mai prost moment și pentru că sarcina de a o înlocui cu altă companie va trebui îndeplinită simultan cu două proiecte pentru care aeroportul orădean a primit aproape 190 milioane lei din fonduri UE, pentru prelungirea pistei și pentru creșterea siguranței, poate chiar cu trei dacă va fi aprobat și cel pentru extinderea noului terminal de pasageri. Or, ce companie ar veni în pline lucrări, adică restricții?

Poate e cazul ca, dacă până în ianuarie nu găsește un alt operator care să acopere programul de vară, Air Oradea chiar să „decoleze”, să înceapă experimentul asigurării unor curse cu avion și echipaj închiriate. Decât să subvenționezi o altă firmă, nu-i mai bine s-o sprijini pe a ta? În caz contrar, aeroportul nostru ar trebui să se consoleze că rămâne, iarăși, doar cu zborurile interne și cele ocazionale spre destinații de vacanță estivale. Și nu ar fi de râsul curcilor ca, doar pentru atât, să fi cheltuit atâția bani?...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!