Între 150 și 280 de oameni cu diverse calificări și specialități lucrează zi și noapte, inclusiv sâmbăta și duminica, pentru extinderea, modernizarea și eficientizarea Aeroportului din Oradea, deoarece lucrările de 35 milioane euro finanțate cu fonduri UE trebuie încheiate până la finele anului.

Clădirea, ajunsă la 70% stadiu de execuție, va fi la standardele cele mai înalte, urmând să aibă inclusiv încălzire în pardoseală și ventilare din sursă geotermală și fotovoltaică, spații ample și luminoase, inclusiv locuri de joacă pentru copii, precum și dotări specifice de ultimă oră.

4 proiecte de 70 milioane euro

Din 27 iunie, când a fost emis ordinul de începere a lucrărilor, și până la 1 noiembrie, cu două luni înainte ca ele să trebuiască finalizate pentru decontarea integrală a fondurilor europene alocate, de 35 milioane euro, extinderea terminalului de pasageri al Aeroportului a ajuns la 50%, a declarat vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Călin Gal, într-o conferință de presă susținută joi pe șantier.

Construcția propriu-zisă, pentru extinderea terminalului T1, dat în folosinţă în 2020, cu noi clădiri ridicate spre oraș, spre pădure și spre Nojorid, a ajuns la 70%, însă per total proiectul e la jumătate căci încă se lucrează și la rețelele subterane sanitare, electrice și pentru stingerea incendiilor.

Proiectul face parte dintr-o serie care mai cuprinde încă altele trei, pentru prelungirea pistei de la 2.100 la 2.500 metri (în direcția Nojorid, așa încât să permită și aterizarea dinspre această direcție în condiții meteo dificile, precum și a aeronavelor mai mari), pentru realizarea unui sistem de pază smart (cu garduri dotate cu senzori de mișcare și camere de supraveghere cu infraroșu) și construirea de drumuri perimetrale (pentru vehiculele de intervenție ale SRI, Poliției, Ambulanței și serviciului de pază), precum și pentru dotarea cu diverse mașini și echipamente (de pildă pentru stingerea incendiilor, degivrarea aeronavelor etc), valoarea însumată a acestora ridicându-se la 70 milioane euro, bani din fonduri europene prin Programul Operațional Infrastructură Mare.

„Suntem în grafic”

Alături de reprezentantul CJ Bihor, directorul general al Aeroportului, Răzvan Horga, și supervizorul lucrărilor, inginerul Dănuț Augustin Mureșan, au ghidat jurnaliștii prin noile clădiri, unde le-au explicat fluxurile și serviciile de care vor beneficia pasagerii după operaționalizarea noului terminal.

„Suntem în grafic cu lucrările, ne așteptăm să le încheiem până la sfârșitul anului”, a declarat directorul Horga despre progresul șantierului.

La final, terminalul va avea o suprafață de 14.500 metri pătrați, de peste patru ori mai mare decât cea inițială a clădirii, de 2.900 mp, prima noutate fiind că toate spațiile vor fi mult mai mari și luminoase, întrucât 90% din suprafața pereților va fi vitrată, la exterior cu sticlă tripan, cu cel mai mic transfer energetic, așa încât vara să limiteze pătrunderea căldurii de afară, iar iarna scăparea căldurii din interior către exterior.

sursa foto: CJ Bihor

Horga a precizat că pe lângă extinderea propriu-zisă s-a avut în vedere și eficientizarea energetică. „La proiectare s-a folosit Normativul tehnic 0 emisii”, ceea ce înseamnă că vom avea eficiență energetică maximă. Atât pentru încălzire, cât și pentru răcire, se va folosi resursă geotermală și panouri fotovoltaice amplasate pe acoperiș, cu o capacitate de 1,3 megawați”, a subliniat directorul.

De altfel, o premieră pentru viitorul terminal este utilizarea unui sistem de ventilare și a unuia de încălzire în pardoseală (pentru sala de așteptare) bazat pe cele două resurse naturale, apa geotermală fiind asigurată dintr-un foraj aflat la 2 km distanță, de unde e scoasă la 78 de grade Celsius.

Tehnologie la maximum

Dirigintele de șantier a evidențiat că noua construcție va fi protejată la maximum și împotriva incendiilor. De exemplu, stâlpii de susținere rezistă la foc intens între 90 și 120 minute, vopseaua folosită este și ea cu protecție la foc, vata minerală folosită la izolarea termică și fonică rezistă 180 de minute etc.

„Între 150 și 280 de muncitori lucrează aici permanent, este un mic furnicar, dar până acum nu am avut niciun accident de muncă”, a spus dirigintele de șantier, Dan Augustin Mureșan.

Clădirea a fost gândită pentru a putea fi procesați 400 de pasageri/oră/flux, cu fluxuri distincte pentru curse interne și internaționale, inclusiv Schengen și non-Schengen, spațiile fiind conectate între ele printr-o zonă de tranzit la mezanin.

Fiecare zonă are propriile facilități de comerț (magazine în regim Duty Free), alimentație publică (restaurant și bar), dar și altele (compartimente Mama și Copilul, locuri de joacă pentru copii), lifturi etc.

În zona de Plecări Externe va exista inclusiv un circuit separat pentru pasagerii curselor low-cost, dintre care circa 75% vor avea regim de pre-îmbarcare, iar călătorii vor aştepta maximum 20 de minute, zona urmând să fie dotată cu e-gates (porți electronice) pentru verificarea tichetelor de îmbarcare.

De asemenea, va exista și un flux distinct pentru cetățenii UE cu pașapoarte biometrice și neînsoțiți de copii, astfel încât și aceștia să petreacă un timp de așteptare cât mai scurt, deoarece fluxul va fi dotat cu echipamente de control automat al identității.

Săli mari şi moderne

Clădirea dată în folosință în 2020 va fi de nerecunoscut. Aceasta a fost legată de clădirile noi ridicate înspre oraș, spre pistă și spre Nojorid, este dotată cu instalații automate anti-incendiu, precum și cu un sistem de încălzire și răcire prin ventilo-convecție.

De asemenea, clădirea a fost recompartimentată pentru a avea săli mai mari și luminoase, urmând ca aici să fie procesată doar sosirea pasagerilor din cursele interne. În plus, a fost dotată și cu un lift pentru persoane cu dizabilități, la fel precum construcția nouă care o înconjoară.

Și aici vor fi amplasate, la fel ca în zona pentru Plecări, tot patru porți de control automat al pașapoartelor, care vor completa ghișeele pentru controlul manual.

De asemenea, va fi dublată capacitatea de handling, urmând să aibă două benzi pentru preluarea bagajelor în loc de una singură.

„Dacă lucrările vor continua în ritmul de până acum, credem că toate lucrările vor fi încheiate până la sfârșitul anului”, a spus vicepreședintele CJ Bihor, Călin Gal.

Directorul Aeroportului, Răzvan Horga, a adăugat că operaționalizarea noului terminal va avea loc până cel târziu la finele primului trimestru al anului viitor, după obținerea tuturor avizelor din partea Autorității Aeronautice Române.

De adăugat că noul terminal va avea și o parcare extinsă, cu 320 locuri, cu locuri inclusiv pentru persoane cu dizabilități și pentru 4 sau 5 autocare, iar căile de acces și de ieșire vor fi altele decât în prezent. Concret, accesul în incinta Aeroportului se va face din dreptul actualei organizări de șantier, iar ieșirea mutată mai aproape de complexul ERA, în ambele puncte urmând să fie amenajate girații.

Lucrările de la terminal sunt executate de o asociere de firme din care fac parte SSAB AG SA (Bacău), Bemel AG (Constanța) și ACA Zoork (Iași), contra sumei de 177,586 milioane lei (fără TVA). 

Terminalul Cargo, „magnet” pentru noi investiții

Reprezentantul CJ Bihor a adăugat, de asemenea, că la Aeroport se va ajunge mai ușor și datorită drumului de legătură Oradea – Nojorid (dinspre cartierul Grigorescu, care va fi dat în folosință în vara anului viitor), iar Aeroportul va fi legat și de drumul care face legătura între centura Oradea și Autostrada Transilvania (aflat în prag de finalizare).

Pe de altă parte, Călin Gal a afirmat că unul dintre atuurile Aeroportului din Oradea va fi terminalul Cargo, deja finalizat, care suscită interes atât pentru companiile din Șoseaua Borșului și pentru nou-venita fabrică de anvelope Nokian Tyres, cât și pentru altele care prospectează orașul pentru noi investiții.

„Alte 7-8 companii s-au arătat interesate să investească în noi capacități de producție în Oradea. Nokian s-a arătat și ea interesată de terminalul pentru mărfuri, pentru că o parte din materia primă o va aduce la Oradea pe calea aerului”, a spus vicele CJ Bihor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!