Lucrările pentru extinderea și modernizarea terminalului de pasageri T1 al aeroportului orădean au început, urmând ca la finalizarea lor, preconizată pentru luna decembrie a acestui an, suprafața clădirii să fie mărită de șase ori, iar aceasta să treacă pe un sistem de încălzire din energie geotermală și solară. De asemenea, parcarea va fi și ea mărită, iar spațiile de acces în incinta Aeroportului extinse.

Pregătit pentru Schengen

Potrivit unei informări trimise miercuri de conducerea Aeroportului, lucrările de construire, având o valoare 177,5 milioane lei și finanțare europeană nerambursabilă, au început cu o zi înainte.

„În următoarele săptămâni vor fi turnate fundațiile pe care vor fi amplasați stâlpii de susținere ai noului terminal, într-un ritm de 10 stâlpi în fiecare zi. În această săptămână, antreprenorul general va începe forarea celor 180 de piloți proiectați, iar după această etapă se va trece la amplasarea stâlpilor și a structurii metalice”, a transmis Aeroportul, făcând referire la faptul că T1 va fi extins pe trei direcții, și anume către vechiul terminal, către pistă și către oraș.

Prin această investiție, Aeroportul va deservi toți pasagerii într-un singur terminal, eliminând inconvenientele cauzate de operarea pe două terminale aflate la distanță unul de celălalt și îmbunătățind eficiența operațională.

Terminalul T1 va fi dimensionat la 400 pasageri/oră pe fiecare din cele patru fluxuri: plecări interne/externe și sosiri interne/externe. Dimensionarea este gândită și în perspectiva aderării României la Spațiul Schengen, fluxurile interne urmând să deservească atunci zborurile către destinații din Spațiul Schengen.

Noile construcții se vor dezvolta preponderent la parter, având în unele zone și etaj/mezanin. Pe lângă fluxurile aeroportuare, se vor realiza spații comerciale, birouri pentru personalul administrativ, handling, de securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: poliția de frontieră, SRI și vamă. La final, suprafața construită a Terminalului T1 va fi mărită de la 2.925 mp, cât este în prezent, la aproximativ 12.500 mp.

Pe perioada de derulare a lucrărilor, adică timp de 6 luni, Aeroportul din Oradea va rămâne deschis, dar pasagerii sunt procesați în terminalul vechi, T2, a cărui capacitate a fost mărită prin amenajarea unor spații temporare pentru fluxurile de sosire.

Încălzire mai ieftină, parcare mai mare

Prin noua clădire, Aeroportul Oradea își va spori eficiența energetică prin implementarea unui sistem de încălzire pe bază de agent geotermal, deoarece va folosi apa geotermală dintr-o sursă aflată în apropiere, și a unei centrale fotovoltaice de producere a energiei electrice, prevăzută și ea în proiect.

Pe de altă parte, parcarea va fi și ea extinsă la 320 locuri, proiectul incluzând, de asemenea, extinderea suprafețelor betonate din fața terminalului și a drumului de acces.

Pe perioada executării lucrărilor, numărul locurilor de parcare disponibile în incinta Aeroportului a fost redus semnificativ, astfel încât Aeroportul a pus la dispoziția pasagerilor 200 de locuri de parcare în Centrul Comercial ERA Shopping Park, precum și curse directe operate de compania de transport public local OTL, de la parcarea ERA la Aeroport, aceste servicii fiind gratuite.

Valoarea totală a proiectului pentru „Extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri nr. 1 al Aeroportului Oradea” este de 177,586 milioane lei, fără TVA, lucrările fiind executate de asocierea dintre firmele SSAB-AG SA (din Bacău), Bemel AG (din Constanța) și ACA Zoork SRL (din Iași).

Trei proiecte, în paralel

Concomitent cu acest proiect pentru extinderea și modernizarea T1, la Aeroportul din Oradea sunt în derulare încă două alte proiecte cu finanțare din fonduri europene.

Unul dintre ele vizează „Dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare”, valoarea lui fiind de 23 milioane, iar scopul principal extinderea pistei de aterizare – decolare cu 400 metri spre Nojorid, de la 2.100 la 2.500 metri, precum și realizarea unui sistem de iluminare și semnalizare care va permite aterizarea inclusiv pe timp de ceață.

Celălalt proiect cu fonduri europene are o valoare de 72 milioane lei și vizează „Creșterea gradului de siguranță și securitate”. Concret, Aeroportul din Oradea va avea un așa numit gard inteligent, cu senzori și camere de supraveghere în infraroșu, un drum perimetral pentru vehiculele de intervenție ale Ambulanței, pompierilor și echipelor antiteroriste ale SRI, precum și remize și un garaj pentru autospecialele de intervenție.

Valoarea totală a celor trei proiecte pe fonduri UE, singurele depuse și aprobate de Aeroportul din Oradea de-a lungul existenței sale, însumează peste 73,41 milioane euro, principala problemă fiind însă că ele au termen de finalizare data de 31 decembrie a acestui an. Așadar, dacă nu vor fi încheiate la timp, diferența de lucrări rămasă neexecutată ar urma să fie plătită din fondurile Aeroportului, aflat în subordinea Consiliului Județean Bihor.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!