Peste 50 de locuitori din zona Podgoria au protestat în stradă, miercuri după-amiază, împotriva construirii Inelului Metropolitan de Nord al Oradiei prin mijlocul cartierului. 

Varianta exactă a traseului nu a fost stabilită încă, însă locuitorii zonei se tem că șoseaua nouă va trece prin „inima” cartierului, altfel unul liniștit.

Protest pe marginea drumului

În jurul orei 16.30, oamenii s-au aşezat de-a lungul drumului principal din centrul cartierului orădean Podgoria, purtând pancarte cu mesaje ce arată opoziția lor față de un traseu al centurii care să treacă pe străzile lor.

Pe afişe scria „Salvaţi Podgoria!”, „Accesul interzis, cu excepţia riveranilor!”, „Bihorul pe drumul cel bun prin sufrageria mea!” sau, mai direct, „Bolojan, construieşte în extravilan inelul metropolitan!”. 

Riveranii se tem că amenajarea drumului prin Podgoria va creştere traficul auto în zonă, oricum înzecit după asfaltarea drumului care leagă satul Fughiu de zona aquapark-ului Nymphaea.

„Vorbim de o şosea de centură. Oricât ne-ar promite cineva, asta înseamnă că prin inima cartierului vor trece camioane", a declarat pentru BIHOREANUL Veronica Andrei, una dintre locuitoarele din zonă.

Acum ori niciodată!

Oamenii consideră că un traseu care să treacă prin zona locuită a cartierului Podgoria ar fi total nepotrivit. „Nu înţeleg cum se pot gândi să urce pe dealurile din Podgoria inelul metropolitan. Când am cerut autorizaţie de construire pentru o anexă agricolă, am fost refuzat pe considerentul că terenul are risc de alunecare", a protestat localnicul Răzvan Marchiş.

Riveranii au ţinut să atragă atenţia asupra poziţiei lor. „E singurul moment când ne putem face auziţi. După ce CJ Bihor aprobă proiectul, nu mai e nimic de făcut", a spus un localnic.

La circa o oră de la declanşarea protestului, desfăşurat în tăcere şi fără a deranja circulaţia, la faţa locului au sosit şi reprezentanţi ai Jandarmeriei Bihor. 

Aceştia le-au cerut oamenilor să îşi explice gestul, i-au îndemnat să nu ocupe şoseaua şi au urmărit manifestarea de peste drum. „Nu suntem aici pentru a vă împiedica dreptul la protest, ci doar ca lucrurile să se desfăşoare fără probleme", a spus un jandarm.

Consiliaţi de USR

Protestul de miercuri al riveranilor din Podgoria a fost susţinut de USR Bihor. Reprezentanţii formaţiunii politice, cum ar fi deputatul Silviu Dehelean, Daniel Palaghianu, candidatul Uniunii la Primăria Oradea, Alex Orjan, candidatul formaţiunii la conducerea CJ Bihor, și Mihai Şvab, candidat la Parlamentul European, s-au ţinut însă deoparte.

Useriştii nu au intervenit nici măcar la sosirea jandarmilor, lăsând localnicii să discute cu aceştia. „Noi doar am sfătuit oamenii cum să se organizeze şi cum să iniţieze o petiţie pe marginea acestui proiect", a declarat, pentru BIHOREANUL, deputatul Dehelean.

De altfel, useristul este locuitor al cartierului, aşa că ar putea fi, la rândul său, afectat de construcţia unui drum nou prin cartier. „S-ar distruge liniştea zonei. Un inel metropolitan este un drum ocolitor construit pe lângă localitate, or acest drum ar urma să treacă chiar prin Podgoria", a spus Dehelean.

„Faceţi un traseu extravilan”

Riveranii din Podgoria au cerut în scris CJ Bihor, încă din 11 aprilie, să renunţe la acest traseu prin intravilanul localităţii pe considerentul că le distruge liniştea. „Nu am primit încă niciun răspuns”, a declarat pentru BIHOREANUL avocata Ioana Barla – Ţenţ (foto jos).

Orădenii au propus chiar un alt traseu. „În loc să facă drumul printr-o zonă locuită, distrugând liniştea oamenilor, CJ Bihor ar putea amenaja traseul prin extravilan, începând din centura ocolitoare a Oşorheiului, din zona Săcădat, pe actualul drum cu trecere pe un pod deja existent peste Crişul Repede, cu ocolirea localităţii Husasău de Criş şi apoi prin pădure până la Paleu", a susținut Ioana Barla – Ţenţ.

În momentul de faţă, localnicii aşteaptă răspunsul CJ Bihor, precum şi finalizarea studiilor. „Dacă va fi nevoie, ne vom apăra în instanţă", a spus avocata.

În fază de studiu

Localnicii din zona Podgoria au intrat în alertă după ce Consiliul Județean Bihor, în parteneriat cu administrații locale din ZMO, a comandat un studiu de fezabilitate pentru realizarea așa numitului Inel Metropolitan de Nord, practic o porțiune de centură, de circa 13 km, care să lege DN 1 de DN 19, deci zona Oșorhei de zona Paleu-Biharia.

Ilie Bolojan a afirmat - într-o conferință de presă desfășurată în februarie - că noua șosea va trece prin zona Podgoria, dar nu a dat un traseu clar, căci acesta nu era definitivat. 

„Trebuie să traversăm dealul din zona Podgoria, unde avem declivități destul de mari, unde avem alunecări de teren și unde avem diferențe de 70 de metri, pe care trebuie să le urcăm. Vom traversa dealul în zona Podgoria. Exact traseul nu-l putem stabili, pentru că se fac studii geotehnice, iar în baza lor se va stabili exact care va fi varianta...”, a spus Bolojan, într-o conferință comună cu Florin Birta, ținută la Primăria Oradea.

„Traseul nu este bătut în cuie”

Contactat miercuri de BIHOREANUL, preşedintele Consiliului Judeţean, Ilie Bolojan, şi principalul promotor al proiectului Inelului Metropolitan de Nord, a declarat că protestul riveranilor este prematur. „Traseul nu este încă bătut în cuie. În acest moment se fac studii. Nu pot să spun nici că va trece prin Podgoria, nici că nu va trece pe aici...", a afirmat Bolojan.

Preşedintele CJ a precizat că posibilele direcţii vor fi cunoscute după finalizarea studiilor. „Traseul, oricare va fi el, va fi cunoscut abia peste câteva luni. CJ Bihor va trebui să îl dezbată public şi să îl susţină în diferite comisii tehnice şi ale CNAIR", a declarat acesta.

Ilie Bolojan a spus că viitorul drum va trebui stabilit chiar dacă CJ Bihor şi localităţile pe care va trece acesta nu au încă finanţarea asigurată pentru construirea lui. „Primăriile din Oradea şi Paleu eliberează anual pentru zonele de dealuri peste o mie de autorizaţii de construire, ceea ce înseamnă peste o mie de familii care vor veni în zonă. Dacă acum, la orele de vârf, ieşirea dinspre dealuri spre Oradea este dificilă, în următorii ani situaţia se va agrava. Rolul SF-ului este să blocheze eliberarea de autorizaţii de construire în anumite zone. Nu vrem să ajungem să nu mai putem dezvolta niciun proiect pentru că toate terenurile sunt ocupate", a mai spus șeful CJ.

De altfel, Bolojan a declarat că a avut, în cursul zilei de miercuri, o întâlnire cu o parte din locuitorii din Podgoria în cadrul căreia le-a expus aceleaşi argumente. Totodată, aceștia au depus la CJ Bihor un memoriu împotriva construirii drumului prin interiorul cartierului.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!