Dacă te uiţi pe hartă, pare cam nefiresc să zbori din Oradea spre nord, în Varşovia, ca după aceea să o iei spre sud, spre altă destinaţie dorită. Numai că în transportul aerian rutele sunt altfel gândite. Mulţi români au ajuns, bunăoară, să zboare până la Amsterdam ca să ajungă în China, după ce Taromul s-a limitat să jecmănească călătorii mai ales pe rutele interne.
De ce am ales noi o colaborare tocmai cu LOT-ul polonez? Probabil pentru că nu avem faţă de Emirates sau Turkish Airlines. Trebuie să recunoaştem că alegem şi noi pe cine putem şi pe cine vrea să vină, într-un domeniu extrem de concurenţial.
Alegerea LOT aduce ceva avantaje pentru orădean. Acesta merge cu taxiul până la aeroport şi practic de acolo nu mai are niciun gând, cu excepţia preţului biletului de avion. Dacă, însă, merge la Budapesta sau Cluj, îi ia 3-4 ore, mai are şi grija parcării, iar când se întoarce face alt drum cu maşina sau ia un hotel dacă e prea obosit ori îl prinde noaptea.
Prin urmare, cheltuiala cu zborul cu escală din Oradea nu e chiar aşa mare faţă de zborurile de pe alte aeroporturi. Sigur, există variantele low-cost, care financiar par a fi mai convenabile. Dar dacă adunăm toate angaralele băgate de Wizz Air sau Ryanair, de la bagajul de cală până la prioritate la îmbarcare sau loc preferenţial, cam tot pe acolo suntem. Unde mai pui că ajungi pe nişte aeroporturi marginale şi te costă mult mai mult transportul pe şosea până în localitatea dorită.
Subvenţiile acordate LOT şi, probabil, şi celor de la HiSky nu sunt o noutate. Primăria subvenţionează şi mersul cu tramvaiul, şi gigacaloria, şi instituţii de cultură. Important este ca afacerea asta să fie de lungă durată, să nu ne trezim lăsaţi cu ochii în soare taman acum, când avem şi mândreţe de aeroport.