Noile drumuri județene din Zona Metropolitană Oradea care vor lega de oraș comunele Sântandrei și Nojorid vor ajuta mii de oameni să ajungă mai repede la muncă și acasă în fiecare zi.

Pe șantierele celor două DJ-uri, vicepreședintele Consiliului Județean Bihor Mircea Mălan a afirmat că din toamnă se va turna primul strat de asfalt pe cei peste 13,3 kilometri, lucrările ajungând în prezent la un stadiu de execuție de 20% din volumul proiectat, iar anul viitor vor fi deschise circulației.

Rețelele și fundația, aproape gata

Alături de primarul comunei Sântandrei, Ioan Mărcuș, și de reprezentanții firmei PORR, care execută lucrările pentru proiectul „Creșterea accesibilității pe drumurile județene în Zona Metropolitană Oradea” atât în ce privește centura Oșorhei, cât și cele din Sântandrei și Nojorid, Mălan a prezentat în teren, joi, stadiul lucrărilor de la un capăt la altul al ultimelor două drumuri.

Pe centura Sântandrei, cu o lungime de 5 km, au fost montate în subteran rețelele electrice pentru sistemul de iluminare publică a șoselei și se lucrează de la un capăt la celălalt la finalizarea fundației, pentru care constructorii aduc zilnic pe șantier 2.000 tone de pământ și balast.

Noul drum de legătură dintre Sântandrei și Oradea, denumit DJ 797C, pornește din DJ 797 Oradea - Sântandrei - Tărian de la ieșirea din Sântandrei și „curge” pe la marginea nordică a localității cu un pod peste canalul Peța și cu mai multe podețe (inclusiv pentru mișcările batracienilor, cerință impusă de APM pentru acordarea avizului de mediu) până la strada Bujac, adică drumul de legătură construit în urmă cu 4 ani la comanda Primăriei Oradea pentru a lega comuna de oraș cu ieșire în zona străzii Cazaban din Ioșia.

Video: CJ Bihor

Pe o porțiune, noul DJ 797C merge paralel cu drumul de legătură dintre centura Oradea și A3, iar pe una care trece la o distanță de câteva sute de metri de marginea unui cartier de case va avea montate și panouri antifonice.

„Nu importantă, ci foarte importantă”

Noul drum va prelua și o parte a traficului către Oradea dinspre Toboliu, Sânnicolau Român și Cefa, a explicat Mircea Mălan.

„Pentru comuna Sântandrei acest drum este o investiție nu importantă, ci foarte importantă pentru accesul spre Oradea. Sântandrei a crescut în câțiva ani de la 3.700 la 11.000 locuitori și avea un singur drum spre oraș, până s-a făcut noua legătură cu Oradea prin strada Cazaban, în condițiile în care 70% dintre cei 11.000 locuitori navetează zilnic spre Oradea. Noul drum va asigura încă o legătură cu orașul”, a spus primarul Ioan Mărcuș.

Edilul a spus că antreprenorul PORR „are un ritm corespunzător pentru încadrarea în termenul contractual”, iar vicepreședintele CJ Bihor a precizat că până la finele acestei toamne va fi finalizată fundația și va fi turnat primul strat de asfalt din cele trei prevăzute, astfel încât anul viitor să fie turnate celelalte două și să fie montate panourile fonoizolante și parapeții, precum și să fie executate marcajele.

„Termenul de execuție a lucrărilor este de 18 luni de la emiterea ordinului de începere, care a fost dat în luna februarie a acestui an, astfel că drumul va fi dat în folosință la sfârșitul verii anului viitor”, a spus Mălan.

24 de stații de autobuz

În ce privește noul drum de legătură dintre Oradea și Nojorid, acesta începe din vecinătatea centurii orașului, din cartierul Grigorescu (strada Nojoridului), pe care îl va traversa pe o lungime de 250 metri, și va avea o lungime totală de 8,3 km.

Pe direcția principală, lungimea acestui drum - denumit DJ 797G - este de 5 kilometri, curgând, cu piste pentru bicicliști de 2,5 metri lățime, paralel cu pădurea Nojoridului.

Șoseaua va avea o bretea de 1,6 km, denumită 797E, spre DN 79 la intersecția cu DC 77 către Livada, unde va fi amenajată o girație, precum și una de 1,3 km, denumită DJ 797F, către centrul localității Nojorid, în dreptul Primăriei comunei, unde de asemenea va fi o girație.

Pe direcția principală, DJ 797G va continua până la intersectarea DC 64 Nojorid – Apateu.

Video: CJ Bihor

Noul drum județean va asigura conexiuni atât la DN 1 Oradea – Cluj, și DN 79 Oradea – Arad, cât și la viitorul Inel Rutier Metropolitan (în zona Apateu), la viitorul drum expres DX Oradea – Arad (în zona Livada) și la drumul de legătură dintre centura Oradea și A3 spre Biharia, toate acestea însemnând că mii de vehicule, care în prezent ajung pe centura orașului, vor scurta traseele atunci când destinația finală nu este Oradea.

Pe noul drum județean de legătură dintre oraș și Nojorid, a precizat vicepreședintele CJ Bihor, vor fi amenajate și 24 de stații de autobuz, câte 12 pe fiecare sens.

Și acesta are deja amenajate rețelele subterane pentru iluminatul public, precum și canale de drenare pluvială, iar fundația este aproape de finalizare, urmând ca în această toamnă să fie așternut primul strat de asfalt.

„Ne vom încadra în termenul contractual”, a spus reprezentantul PORR, Florin Talabă, referindu-se la faptul că și acest drum trebuie deschis circulației la finele verii 2024.

Încă trei centuri

Pe lângă centurile Sântandrei și Nojorid, CJ Bihor are în lucru centura Oșorhei, centura Sânmartin, iar pentru centura Biharia – Paleu urmează să fie semnat contractul de finanțare cu firma care a câștigat licitația, Dumexim, dacă rezultatele acesteia nu vor fi contestate până la finele acestei luni.

Finanțarea este asigurată cu fonduri europene în cadrul unui proiect în trei etape denumit: Creșterea accesibilității pe drumurile județene în Zona Metropolitană Oradea, centurile Sântandrei și Nojorid costând 84 milioane lei plus TVA.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!