La o zi după colegii lor din Consiliul Local Oradea, consilierii județeni ai PNL au făcut posibilă adoptarea unei hotărâri care reglementează modul de stabilire a companiei care să asigure, începând de anul viitor, curse atât spre București, cât și spre Londra, iar 6 luni pe an și spre alte destinații.
Reprezentanții opoziției din CJ Bihor nu au votat pentru această procedură, dar, spre deosebire de cei din Consiliul Municipal, nici nu au criticat-o.
Fără comentarii
Convocați anume în acest scop într-o ședință extraordinară desfășurată vineri în regim online, aleșii PNL au dat mandat administrației județene ca împreună cu cea municipală să declanșeze o procedură de selecție care, practic, prevede ca stabilirea companiei aeriene ce va opera pe Aeroportul Oradea să fie făcută de firma Air Oradea, înființată în 2021, în parteneriat cu firma de consultanță PricewaterhouseCoopers.
Hotărârea a fost adoptată în condițiile în care reprezentanții PSD, 6 la număr, au votat împotrivă, iar cei 5 ai UDMR prezenți la reuniune s-au abținut. Niciunul dintre aleșii din opoziție nu au luat însă cuvântul pentru a critica propunerea supusă dezbaterii.
Așa cum BIHOREANUL a relatat cu o zi înainte, primul vot asupra acestui proiect l-au exprimat joi consilierii municipali din Oradea, într-o ședință în care aleșii PSD au cerut, prin vocea liderului de grup Liviu Sabău Popa, ca problema să fie pusă în dezbatere publică, așa încât să se poată pronunța orice orădean.
Explicațiile lui Bolojan
Singurul ales al bihorenilor care a luat cuvântul la reuniunea de vineri a fost președintele CJ, Ilie Bolojan, care a precizat că Air Oradea urmează să declanșeze procedura de selecție a companiei aeriene în parteneriat cu o „companie specializată de consultanță”, adică PwC, scopul fiind ca în prima fază respectiva companie să asigure zboruri „pe relația București, pentru o frecvență mai bună” în completarea curselor Tarom, dar și către Londra, destinația cea mai de succes în anii precedenți, când Aeroportul avea contract cu Ryanair, plus zboruri charter”, pentru că și acestea „aduc venituri Aeroportului”.
Bolojan a mai spus că selectarea companiei va fi făcută după un punctaj în care va conta cât de mulți pasageri își asumă aceasta, fie că va pune la dispoziție „un număr cât mai mare de locuri”, fie că va opera „mai multe aeronave”.
„Punctajul este de natură a favoriza companiile care solicită Air Oradea participarea în acest proces cu cea mai mică sumă. De asemenea, se punctează companiile care pun la dispoziție un număr cât mai mare de locuri pentru călători, însemnând fie aeronave cu o capacitate mare, fie o frecvență mai mare. Totodată, se punctează zborurile charter, pentru că acestea constituie o sursă de venit pentru Aeroport și un confort pentru orădeni. Cei care pleacă în concediu nu mai sunt puși în situația de a pleca la 150 - 300 de kilometri pentru a se îmbarca de pe alte aeroporturi”, a mai zis șeful administrației județene.
De anul viitor
Joi, când asupra chestiunii s-au pronunțat consilierii municipali, acestora li s-a adus la cunoștință că lansarea procedurii de selecție va avea loc luna aceasta, pe 27 octombrie, iar termenul pentru ca operatorii aerieni interesați să-și depună ofertele va fi 29 noiembrie, așa încât, potrivit primarului Florin Birta, „din primăvara anului viitor cursele să poată fi operate”.
Municipalitatea s-a arătat dispusă să pună la bătaie 3 milioane euro pentru ca în următorii 5 ani o companie să se angajeze la minimum 5 zboruri/săptămână spre București și 3 spre Londra, iar în plus să pună la dispoziția pasagerilor de pe Aeroportul din Oradea o aeronavă, timp de 6 luni pe an, pentru curse charter spre destinații ce ar urma să fie stabilite ulterior.
Pentru a concura la procedura de selecție, companiile trebuie să aibă o cifră de afaceri de minim 50 milioane euro, minim 3 ani de experiență similară și să fi transportat minim 1 milion de pasageri.
Air Oradea, rol neclar
În această situație, încă nu este clar ce atribuții va avea compania Air Oradea, pe care CJ Bihor și CL Oradea au înființat-o în 2021, cu posibilitatea chiar ca aceasta să închirieze echipaje și aeronave care să opereze curse interne și externe sub culorile firmei locale. Acest lucru nu s-a mai întâmplat, potrivit spuselor lui Bolojan, pentru că după pandemie industria de transporturi aeriene este afectată atât de lipsa de echipaje, cât și de aeronave suficiente, de altfel mii de zboruri fiind anulate anul acesta în întreaga Europă.
În prezent, singurele curse operate din Oradea sunt cele asigurate de Tarom spre București, după ce în vară au fost efectuate săptămânal între 3 și 5 zboruri charter spre destinații de vacanță. În trecut, curse externe au fost efectuate de Ryanair, în anii 2017 și 2018, iar după pandemie până în decembrie anul trecut cu ajutorul unei subvenții ajutor de stat post-Covid.