În săptămâna dinaintea deschiderii zborurilor Oradea – București de operatorul privat HiSky, compania națională Tarom, care până acum practica tarife usturătoare pe această rută, se repliază, adoptând o politică de prețuri atractivă, chiar și comparativ cu cea privată. 

Rezultatul este scăderea la mai mult de jumătate a prețurilor pe care Tarom le percepea până acum pentru cursele între Oradea și Capitală, dar trebuie spus că, deocamdată, este o „promoție”, parte a unei campanii la nivel național duse de compania publică pentru cei care cumpără bilete între 7 și 9 octombrie pentru a călători către și dinspre București începând din 4 noiembrie.

„Nu mă așteptam”

Concurența face bine clientului. Cu câteva zile înainte ca operatorul privat HiSky să lanseze ruta Oradea – București, pe 14 octombrie, pe care o va asigura cu sprijinul financiar al Consiliului Județean Bihor și al Primăriei Oradea, compania Tarom și-a revizuit în jos prețurile spre Capitală, pentru zboruri începând din 4 noiembrie, fapt remarcat inclusiv de cititorii BIHOREANULUI, surprinși de promptitudinea reacției Tarom.

„Odată cu sosirea la Oradea a companiei Hisky și operarea de către aceasta a zborurilor către București, era de așteptat ca Tarom sa ia atitudine în ce privește prețurile. Nu mă așteptam să o facă foarte repede și dacă urma să o facă mă așteptam doar la o mică reducere, dar se pare că Tarom a luat atitudine mult mai repede decât mă așteptam eu, și nu doar cu o mică reducere a prețurilor, ci cu prețuri chiar mai mici decât cele ale Hisky!”, a scris redacției un cititor care arată că luni, 7 octombrie, prospectând posibilitatea de a face o rezervare pentru o călătorie cu avionul în luna noiembrie fie cu Tarom, fie cu HiSky, a constatat că pentru luna viitoare compania publică pune în vânzare bilete la prețuri mai mici decât cea privată.

Tarom vs. HiSky 

Concret, dacă până acum Tarom vindea bilete spre Capitală la prețuri prohibitive, acestea au ajuns de-a dreptul accesibile, competitive chiar și în raport cu operatorul privat.

Cititorul BIHOREANULUI amintește că până acum Tarom vindea bilete spre București la prețuri care începeau de la 80 euro doar dus, cu bagajul de cală inclus, dar acestea ajungeau și mult peste dublul acestei sume pentru un drum dus – întors. De exemplu, cu două săptămâni în urmă, pentru o cursă Oradea – București pe 11 octombrie la ora 9.40 și retur București – Oradea pe 13 octombrie la ora 17.35, cu serviciul standard ce include și bagaj de cală, prețul a fost de 264 euro, adică echivalentul a 1.300 lei.

De luna viitoare, însă, Tarom oferă și variante cu costuri sub cele ale HiSky, la o nouă categorie denumită „Promo Light”, fără bagaj de cală. 

Exemplul dat de cititorul BIHOREANULUI: „Am luat data de marți, 12 noiembrie, unde cel mai ieftin zbor cu Hisky de la Oradea la București, cu pachetul Basic (fără bagaj de cală), costa 29,99 euro, în timp ce la Tarom, surprinzător, cel mai ieftin zbor pentru aceeași dată costă acum doar 24,76 euro, cu noul pachet Promo Light, tot fără bagaj de cală. Pentru aceeași dată, dacă ar fi să zbor cu Hisky de la Oradea la București și aș avea nevoie de un pachet care să includă și un bagaj de cală, cel mai ieftin pachet ar fi Premium, care se vinde pentru 104,99 euro, în timp ce Tarom vinde cel mai ieftin pachet care include și bagajul de cală, Optim, la prețul de 87,76 euro”.

Concluzia? „Tarom nu doar că a luat atitudine foarte repede, dar a pus în vânzare bilete mai ieftine decât Hisky, cu sau fără bagaj de cală, și asta încă înainte cu o săptămână ca Hisky să înceapă operarea efectivă de la Oradea”.

O simulare făcută de BIHOREANUL pentru zboruri tur-retur Oradea - București, cu plecare pe 11 noiembrie și întoarcere pe 13 noiembrie, arată că, fără bagaj de cală, biletele Tarom costă în total 71,32 euro, iar biletele HiSky costă 72,11 euro. 

„Promoție” Tarom la nivel național

Trebuie precizat, însă, că reducerea de prețuri anunțată de Tarom nu este specifică doar rutei Oradea - București și, de asemenea, că va fi practicată pentru o perioadă limitată.

De altfel, Tarom a anunțat inclusiv pe pagina sa de Facebook că lansează o campanie destinată celor care cumpără bilete în perioada 7 - 9 octombrie și vor călători începând din 4 noiembrie spre destinații interne. Potrivit acesteia, către București prețul biletelor încep „de la 23 euro”, iar dinspre București „de la 47 euro”.

Mai mult, compania chiar precizează că „locurile la aceste tarife sunt limitate”. Nu este clar, de asemenea, dacă promoțiile de acest fel vor deveni o obișnuință. 

Orare diferite

Pe de altă parte, este de menționat că Tarom și HiSky vor avea ore diferite de operare a zborurilor de la Oradea la București, astfel încât un călător, dacă vrea să ajungă mai devreme în București pentru a rezolva diferite probleme, ar putea prefera compania privată. Dacă, însă, nu este presat să ajungă în Capitală la ore mai apropiate dimineții, ar putea opta pentru Tarom.

Concret, HiSky va decola de la Oradea la ora 6.30, cu sosire pe Aeroportul Otopeni la ora 7.20, Tarom pornește de pe Aeroportul din Oradea la ora 9.40 și ora de aterizare este 11.00. „Pentru cei care nu depind de o anumită oră una e să decolezi la 6:30 și alta e la 9:40, ținând cont de faptul că, de regulă, în aeroport trebuie să fii cu minimum două ore înainte de ora zborului”, arată cititorul BIHOREANULUI, sugerând că zborul Tarom poate fi preferat de persoanele care nu doresc să se trezească dimineața foarte devreme.

În sfârșit, concurență 

Cursele HiSky Oradea – București, precum și altele - de pildă spre Londra, dar și spre alte destinații - deocamdată în regim charter - au fost stabilite în baza unui parteneriat cu compania Air Oradea, înființată de Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor, care au semnat în luna aprilie a acestui an un contract ce prevede operarea lor pe o perioadă de 5 ani, cu o susținere de 750.000 euro din partea celor două administrații.

Practicarea de către HiSky a unor prețuri accesibile în comparație cu cele ale Tarom, care avea poziție de monopol, era de altfel unul dintre obiectivele parteneriatului, însă la acest moment este greu de spus care dintre companii va reuși să atragă mai mulți pasageri și, mai ales, care va reuși să mențină pentru mai mult timp prețuri bune.

De asemenea, este de remarcat că, în timp ce calitatea serviciilor Tarom este destul de modestă, aeronavele ATR cu care compania publică operează zborurile de Oradea vor rămâne un dezavantaj, în condițiile în care HiSky are o flotă formată exclusiv din jet-uri și va putea oferi zboruri mai rapide și cu un grad de confort și siguranță mai ridicat.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!