Unul are 33 de ani, celălalt 36. În ultimii patru ani au lucrat cot la cot pentru aeroportul orădean, dar acum își despart drumurile. Directorul adjunct Eugen Tuduc a demisionat după ce directorul general Răzvan Horga i-a dat un avertisment verbal și a cerut modificarea Regulamentului de Organizare și Funcționare așa încât actul să prevadă expres relația de subordonare dintre ei. 

Ceea ce în orice instituție ori firmă este, pur și simplu, de la sine înțeles a devenit totuși de neacceptat pentru adjunct, care a demisionat. Plecarea sa, însă, dezvăluie că aeroportul are o problemă serioasă: din cauza deficitului de personal, pasagerii folosesc WC-uri înfundate și așteaptă mult să-și recupereze bagajele, iar lipsa unor specialiști riscă să ducă inclusiv la închiderea temporară a aeroportului, recent modernizat.
   
Anonimă în apărare

„Atac la adresa cinstei, dedicării și profesionalismului. Consiliul de Administrație și directorul general îl execută pe directorul adjunct. Le cerem demisia, pentru destabilizarea instituției”. Acesta e mesajul - semnat anonim, „angajații Regiei Autonome Aeroportul Oradea” - trimis în ultima duminică a lunii trecute, de pe o adresă de e-mail anume creată, Autorității Aeronautice Civile Române (AACR), Autorității de Investigare și Analiză a Siguranței Aeronautice Civile (AIAS), dar și Consiliului Județean Bihor, sub a cărui autoritate funcționează aeroportul ca regie autonomă, precum și presei locale.

Odată cu mesajul, pe cât de alarmant și acuzator, pe tot atât de eliptic, expeditorul a trimis și două documente: o scrisoare trimisă pe 10 iulie Consiliului de Administrație al aeroportului de directorul adjunct Eugen Tuduc, cel indicat ca victimă a unei răzbunări a șefilor săi, precum și răspunsul pe care l-a primit din partea CA pe 19 iulie. 

Un om cât un aeroport

Primul document descrie nemulțumirea directorului adjunct că CA i-ar fi fost retras atribuții executive privind „deplina libertate în conducere, organizare și gestionare a activității” de care răspunde în baza Contractului de Mandat încheiat în 7 decembrie 2021, după ce Tuduc câștigase prin concurs funcția. „Contractul de Mandat nu mai are obiect, drept urmare trebuie să înceteze. Funcția de director adjunct trebuie eliminată din Regulamentul de Organizare și Funcționare al aeroportului”, a scris Consiliului de Administrație Tuduc, care este totodată manager operațional (răspunzând de coordonarea la sol a aeronavelor pe aeroport) și manager de mententanță (gestionând activitățile de întreținere a aeroportului). 

Potrivit celuilalt document, CA i-a răspuns, sub forma unei hotărâri, că prin modificarea ROF nu i s-a retras nicio atribuție, deci „poate lua în continuare oricare dintre deciziile referitoare la operările pe aeroport și la siguranța aeroportuară atât în situația în care directorul general se află în aeroport, cât și în lipsa acestuia, când directorul adjunct preia temporar și calitatea de director general”, având totodată „deplina libertate în conducere, organizare și gestionare a activității”, prin urmare Contractul de Mandat „are în continuare obiect”.

În schimb, CA l-a atenționat că reacția sa de contestare a modificării ROF reprezintă o nerespectare a obligațiilor prevăzute în Contractul de Mandat: „Mandatarul are obligația de a-și exercita mandatul cu loialitate, în interesul exclusiv al aeroportului”.

O omisiune

Ce n-a lămurit CA este o altă problemă ridicată de Tuduc și care afectează pasagerii aeroportului: criza de personal, care a făcut ca inclusiv șefii acestuia să facă munci aferente altor posturi, pentru care nu există angajați. 

„Zilnic sau la două zile, subsemnatul cu o parte din angajații compartimentului Administrativ și Resurse Umane poartă bagaje la și de la aeronave, uneori și la ora 2 noaptea, iar a doua zi ne reluăm programul de lucru normal. Șeful serviciului handling spală pardoseala în terminalul nou, subsemnatul desfundă toalete. Sunt 2 femei de serviciu la toată infrastructura și pentru curățenia în aeronave. O parte din angajați au între 50-80 ore suplimentare într-o lună și acestea se tot acumulează odată cu trecerea timpului”, a reclamat directorul adjunct.

Mai grav, a sesizat Tuduc, e că aeroportul nu are suficienți specialiști în sisteme specifice aeroporturilor: „Nu ne putem deplasa nicăieri în timpul liber, cu temerea că dacă un sistem critic cade nu va fi cine să restabilească funcționalitatea pentru continuarea operațiunilor. De două ori în decurs de o lună au apărut defecte care duceau la lestarea curenților slabi din cauza unor alarme de incendiu false și a trebuit să intervenim pe timp de noapte și în week-end pentru remediere, astfel sistemele se resetau și erau necesare 5 ore până să le repunem în funcțiune”. 

Dintr-o nimica

Directorul adjunct a confirmat BIHOREANULUI veridicitatea informațiilor primite de redacție și a reiterat că, în opinia sa, prin faptul că ROF a fost modificat așa încât să prevadă subordonarea față de directorul general, se consideră lipsit de atribuțiile postului. 

Totul a început în aprilie, când a contestat o dispoziție a directorului general Răzvan Horga, potrivit căreia angajații aeroportului trebuia să depună cereri „cu 20 de zile înainte” dacă voiau să primească fluturași de salariu tipăriți. „Am primit dispoziția pe e-mail, ca toți colegii, iar seara, fiind obosit, în loc să răspund prin «reply», am dat «reply to all», și mesajul meu a ajuns la toți angajații. În el spuneam că dispoziția e nulă juridic, pentru că nu se preciza cu 20 de zile înainte de ce anume să se depună cererea pentru fluturași, și am spus că trebuie să rezolvăm problema a doua zi dimineață”, spune Tuduc, care din acest motiv a fost atenționat de directorul general că nu trebuia să-i pună dispoziția în discuția tuturor angajaților.

Ulterior, pe 9 iulie CA a modificat ROF, așa încât noua variantă prevede în mod expres că directorul adjunct activează în subordinea directorului general. „Prin asta consider că mi s-au luat atribuțiile executive, deoarece Contractul de Mandat l-am semnat cu Consiliul de Administrație, nu cu directorul general”, spune Tuduc. Supărat, pe 22 iulie și-a înregistrat demisia, urmând ca de la finele lunii august să nu mai lucreze la aeroport, unde în 8 ani urcase în ierarhie de la poziția de simplu agent de pază la cea de director adjunct. 

Se rezolvă

Culmea e că Tuduc pleacă exact când problema deficitului de personal este pe cale să se rezolve. „Aeroportul are un terminal nou, de trei ori mai mare decât cel vechi, dar până acum nu am putut angaja personal corespunzător din cauza „Ordonanței Austerității” (n.r. - de fapt a Legii 296/2023, prin care au fost blocate angajările în sectorul public). Conducerea CJ Bihor a obținut o derogare, iar de luna viitoare se vor angaja oameni”, spune demisionarul.

Directorul general Răzvan Horga refuză să comenteze disputa cu Tuduc, ba chiar îl laudă pentru implicarea de care a dat dovadă, dar a confirmat și el BIHOREANULUI: „Vom angaja încă 41 persoane, la compartimentele IT, handling, mentenanță, cargo și administrativ, unde vom ajunge la 11 femei de serviciu”. De altfel, săptămâna trecută aprobarea noii organigrame și a noului ROF a fost pe ordinea de zi a ședinței CJ Bihor, fiind amânată pentru următoarea ședință doar pentru că șefii administrației județene au cerut ca structura care va administra terminalul cargo să aibă nu statut de serviciu, ci de compartiment inclus în serviciul administrativ.

Cum ar veni, Tuduc va pleca tocmai când una dintre ultimele probleme ale aeroportului, cea mai stresantă, va fi rezolvată. Din cauza unor răbufniri de orgoliu atât din partea directorului general, cât și a lui însuși... 


„AU MUNCIT CA NEBUNII...
... și s-au certat ca doi copii”

Membru al CA, Mihai Jurca (foto) a declarat BIHOREANULUI că noul ROF al aeroportului nu reduce niciuna dintre atribuțiile directorului adjunct, ci doar reglementează explicit subordonarea acestuia față de directorul general, „la fel cum se întâmplă în orice instituție”.

„Acești doi oameni, dl Tuduc și dl Horga, au muncit ca nebunii în ultimii ani pentru modernizarea aeroportului, de dimineața până seara, și la un moment dat s-au certat ca doi copii. Dl Tuduc a fost invitat la ședința CA în care s-a discutat modificarea ROF și i s-a explicat că este apreciat, dar nu se poate admite ca un director adjunct să fie la egalitate sau peste directorul general. Din păcate, nu a înțeles, după trei zile și-a depus demisia”, spune Jurca. 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!