Oficialii Aeroportului din Oradea au raportat încheierea cu succes și în timp record a celor trei proiecte cu fonduri europene, însumând peste 400 milioane lei, prin care a fost modernizată infrastructura, extins terminalul de pasageri și realizat un sistem de pază asistat de inteligență artificială.

„Toate acestea au creat un hub aeroportuar care va contribui la dezvoltarea în continuare a județului”, a spus vicepreședintele Consiliului Județean Bihor, Călin Gal.

Automatizare, digitalizare, eficientizare 

Încheierea proiectelor începute în toamna anului 2022 a fost intenționat amânată după campania electorală, chiar dacă lucrările au fost terminate înaintea acesteia, cel mai cunoscut exemplu fiind proiectul pentru extinderea și eficientizarea terminalului de pasageri, în valoare de 197,529 milioane lei, din care cofinanțarea UE a fost de 157,168 milioane lei, iar decontarea din aceasta de 91,5%, după cum a afirmat managerul de proiect Ionuț Boldan, într-o conferință de presă desfășurată vineri la Aeroport, precizând că acest lucru este un succes având în vedere că s-au derulat simultan trei șantiere, iar în celelalte două proiecte absorbția a fost de 100%.

Așa cum BIHOREANUL a mai arătat la deschiderea acestuia, în luna mai, terminalul de pasageri a fost mărit de la 3.200 la 12.000 metri pătrați, clădirea fiind una dotată cu cele mai noi tehnologii pentru ca procesarea pasagerilor să se facă rapid, digital (singura interacțiune cu personal uman fiind la controlul de securitate), dar și cu sisteme automate de control a intensității iluminatului sau a temperaturii.

În cadrul aceluiași proiect, Aeroportul a achiziționat vehicule pentru deszăpezire și degivrare, a amenajat o uzină electrică proprie, folosește energie geotermală, dar și din sursă solară datorită unui parc fotovoltaic de 1,3 MW. Totodată, noua parcare are 320 locuri pentru autoturisme, 15 rezervate persoanelor cu dizabilități, 10 stații de încărcare a vehiculelor electrice și 4 locuri pentru autocare.  

Pază inteligentă

În cadrul unui alt proiect, de 47,766 milioane lei (fără TVA), din care cofinanțarea UE a fost de 38,849 milioane lei (fără TVA), au fost făcute investiții pentru creșterea gradului de siguranță și securitate aeroportuară.

A fost construit un gard perimetral „inteligent”, cu sisteme de supraveghere audio și video, capabile, potrivit directorului general adjunct Eugen Tuduc, inclusiv să separe vocile oamenilor care se apropie la o distanță de 5 metri de zgomotul produs de traficul rutier de pe DN 76 Oradea – Arad sau de cel dintre șoseaua națională, toate informațiile fiind transmise într-un dispecerat ce poate declanșa alarma de securitate în eventualitatea unei tentative de pătrundere în perimetrul aeroportului.

Tot în acest proiect a fost construit un post de control pentru accesul vehiculelor în zona de siguranță, a fost amenajat un drum perimetral pentru vehiculele mașinilor de intervenție ale pazei, SRI, Ambulanței și pompierilor, a fost construită o remiză pentru mașinile acestora, un garaj pentru utilajele de întreținere și mentenanță aeroportuară.

Hub integrat

Un al treilea proiect, de 132,785 milioane lei (din care 92,542 milioane lei cofinanțare UE), a avut în vedere dezvoltarea și modernizarea infrastructurii aeroportuare, prin extinderea platformei de debarcare-îmbarcare la patru locuri, prelungirea pistei spre Nojorid cu 400 metri (ceea ce s-a realizat fără întreruperea traficului aerian) și echiparea acesteia cu instalații care permit aterizarea din direcția sud (fără survolarea orașului) chiar și pe timp de ceață, cu condiții de vizibilitate orizontală sub 500 metri.

„Pentru extinderea pistei s-au excavat 380.000 metri cubi de pământ, zilnic ieșeau din șantier cam 100 de bascule, în total s-au transportat 38.000 bascule de 10 metri cubi, iar un canal colector al ANIF, cu un diametru de 1,2 metri, a fost întubat și îngropat la adâncimi de până la 8 metri pe sub pistă”, a explicat directorul adjunct Eugen Tuduc (foto jos).

Oradea, 10% din suma pe țară!

„Toate aceste proiecte au creat un hub aeroportuar care, împreună cu investiția privată în terminalul Cargo (foto jos), de peste 33 milioane euro, și cu terminalul intermodal rutier-feroviar din Episcopia, va contribui la dezvoltarea în continuare a județului nostru. Gândirea noastră vizează să menținem același trend de dezvoltare, încă mai sunt bani europeni pe care îi mai putem atrage din exercițiul financiar european actual, până în 2028”, a spus vicepreședintele CJ Bihor, Călin Gal.

Prezent și el la conferința de presă, secretarul de stat din Ministerul Transporturilor, orădeanul Adrian Foghiș, a ținut să sublinieze că exercițiul financiar european încheiat în decembrie 2023 a fost ultimul în care s-au mai acordat finanțări pentru aeroporturi, iar în întreaga țară au aplicat pentru accesarea de bani nerambursabili 17 aeroporturi, unele nefinalizând lucrările până în prezent. Foghiș a ținut să sublinieze că Aeroportul Oradea a accesat 10% din fondurile disponibile pentru aeroporturile din toată țara.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!