La finalul unor discuții de peste o oră, în care primarul Marcel Sas Adăscăliții și reprezentanții UDMR și PSD din Consiliul Local Marghita s-au acuzat reciproc de incompetență și de sabotaj, aceștia din urmă au respins propunerea ca orașul să deruleze un proiect cu fonduri UE și cofinanțare locală pentru îmbunătățirea infrastructurii rutiere și de transport.

Opoziția a motivat că Marghita deja s-a îndatorat la plafonul maxim permis de lege, inclusiv din vina primarului, în timp ce acesta a respins acuzația și a susținut că orașul poate totuși lua încă un împrumut în condiții avantajoase, iar proiectul ar asigura rezolvarea unor probleme pentru care altfel nu ar avea bani.

„Ultimul tren” s-a dus

Apelul disperat adresat cu două zile în urmă de primarul Marghitei, ca presa să mediatizeze, iar politicienii de la nivel județean să-l sprijine pentru a-i convinge pe consilierii locali asupra utilității ca orașul să deruleze un proiect de mobilitate urbană în valoare de 36 milioane euro, din care 6 milioane euro cofinanțare de la bugetul local, nu a avut ecoul scontat.

La reuniunea de joi a Consiliului Local în care edilul a supus aprobării consilierilor locali documentația tehnico-economică a proiectului, depus la Agenția de Dezvoltare Nord Vest și aprobat, pentru reabilitarea a 14 kilometri de străzi (carosabil și trotuare), amenajarea unei rețele de canalizare pluvială pe aceste străzi, precum și a unor piste pentru bicicliști, plus achiziția a 5 microbuze electrice, au participat doar 12 din cei 16 consilieri locali, iar rezultatul votului a fost zdrobitor: 10 aleși, reprezentând UDMR și PSD, s-au pronunțat împotriva asumării proiectului și implicit semnării contractului de finanțare, și doar cei 2 consilieri ai PNL, colegi de partid cu edilul, au votat în favoarea acestuia.

„Dl primar a tras un glonț”

Scorul categoric nu înseamnă, însă, că între primarul Marcel Sas Adăscăliții și grupurile celor două partide – dintre care cel al UDMR este condus de actualul viceprimar Demian Zsolt, ales pe 9 iunie să-i succeadă în funcție la toamnă – nu s-a dus o luptă acerbă, transmisă, de altfel, pe pagina de Facebook Primăria Marghita.

Pentru a demonstra că proiectul de mobilitate urbană propus de edil nu ar fi nici măcar necesar, vicele a fluturat fotografii ale străzilor orașului afirmând că aproape toate sunt în stare „impecabilă”, deci nu au nevoie de reabilitare: „Intersecția Republicii – Aranyi Janos, impecabilă. Intersecția Republicii – Aranyi Janos – I.L. Caragiale, impecabilă. Strada Garofei, impecabilă. Piața Independenței, impecabilă. Strada Crinului, impecabilă”, a spus viceprimarul, arătând fotografii și ale altor străzi, precum Eroilor, Petofi Sandor, Revoluției, Cloșca, Tudor Vladimirescu, Unirii etc.

Tot Demian a afirmat că banii europeni, cei 30 milioane euro, „nu sunt bani gratis”, că „am atins deja plafonul maxim de împrumut de 30%”, și a imputat primarului că un alt proiect cu fonduri transfrontaliere, pentru amenajarea pieței agroalimentare, riscă să trebuiască să fie achitat din banii orașului, pentru că Sas Adăscăliții a mutat locația acesteia într-o zonă unde terenul s-a dovedit nepotrivit. „Dl primar a tras deja un glonț în abdomenul bugetului local, acuma vrea să tragă un glonț și în fruntea bugetului local”, a spus vicele, concluzionând că edilul „ne-a lăsat niște bombe” și în alte activități, de pildă nu a cerut bani prin Programul Anghel Saligny pentru rezolvarea problemelor Stației de epurare a orașului.

„La fiecare văd rude în Primărie”

În replică, primarul a afirmat că mutarea pieței în spatele Primăriei a fost decisă prin Hotărâre a Consiliului Local votată de toți aleșii, după ce proiectul predecesorului său, Pocsaly Zsolt (UDMR), plănuise inițial ca aceasta să fie amenajată între blocuri, într-o zonă fără spații de parcare.

De asemenea, Sas Adăscăliții a respins afirmațiile viitorului său succesor că străzile din Marghita ar arăta „impecabil”, amintind că nu au nici măcar canalizare pluvială, și a afirmat că, dincolo de plafonul de îndatorare, orașul poate lua pentru cofinanțarea proiectului un credit cu dobândă de doar 2% de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare, iar pe de altă parte poate să-și asigure și alte surse de alimentare a bugetului local, cum ar fi instituirea parcărilor cu plată în municipiu, activitate din care s-ar obține 500.000 euro pe an.

„Dvs vreți numai să ajungă dl Cseke ministru și să vă dea bani, vreți să ajungă UDMR la județ și să primiți bani”, a contra-atacat PNL-istul pentru a arăta că Demian Zsolt nu se va strădui să aducă, prin munca proprie, fonduri la bugetul Marghitei, ci se va baza doar pe ce „pică” grație partidului.

De asemenea, Sas Adăscăliții nu a ratat prilejul de a spune, cu referire la consilierii UDMR, că și-au pus neamurile în structurile Primăriei și în firma de gospodărire locală: „Dacă mă uit la dvs, la fiecare văd rude în Primărie și în SPACS”.

Vocea cetățenilor, prin avocat

Un moment inedit în desfășurarea reuniunii Consiliului Local l-a constituit intervenția unui avocat din Marghita, Cristian Bălăneanu, care a afirmat că are o împuternicire din partea a 18 cetățeni care vor să-i întrebe pe consilierii ce se opun proiectului „dacă s-a încercat realizarea unor scenarii bugetare așa încât să se știe dacă se susține sau nu plata unui credit” pentru cofinanțarea proiectului.

Niciunul dintre aleșii locali ai UDMR și ai PSD nu au putut da însă un răspuns pozitiv, afirmând că sarcina de a elabora o previziune privind posibilitatea contractării și rambursării unui credit aparține primarului.

Însăși intervenția avocatului în numele celor 18 cetățeni a fost considerată de președintele de ședință, consilierul PSD Dionisie Pop, drept „un element de presiune” menit să le obțină voturile. Cert e că solicitarea n-a avut acest rezultat, iar în final doar cei 2 consilieri PNL au fost de acord cu aprobarea documentației tehnico-economice a proiectului și, implicit, cu asumarea proiectului, cu cofinanțarea de 6 milioane euro cu tot, asigurată printr-un credit. În schimb, cei 10 consilieri UDMR și PSD prezenți au votat împotriva asumării proiectului.

Reuniunea de joi a tranșat definitiv această problemă, după ce în urmă cu două săptămâni, într-o primă ședință extraordinară, consilierii au respins proiectul, iar într-o a doua nici măcar nu au asigurat cvorumul.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!