Consiliul Județean Bihor a publicat în consultare publică proiectul de hotărâre pentru aprobarea noii documentații tehnice și economice a Inelului Rutier Metropolitan, după ce, în urma unui proces declanșat de un grup de proprietari de terenuri din satul Cheriu, Curtea de Apel din Cluj a decis anularea hotărârilor care au stat la baza proiectului, adoptate în 2022.

Potrivit hotărârii judecătorești, drumul va trebui să fie mai larg, astfel că, deși se va renunța la exproprierea a peste 12.000 mp, în acest scop se vor expropria alți aproape 60.000 mp de teren.

„Cu respectarea” sentinței 

Potrivit unui comunicat dat publicității miercuri de administrația județeană, pentru construirea Inelului Rutier Metropolitan va fi adoptată o nouă hotărâre a CJ Bihor, „cu respectarea considerentelor evidențiate în decizia Curții de Apel Cluj, motivată la finalul lunii ianuarie”, documentația revizuită putând fi consultată online, pe site-ul Consiliului Județean, la secțiunea Informații Publice/Anunțuri.

Instituția transmite că studiul de fezabilitate al șoselei de 17 km va fi revizuit, aceasta urmând să fie încadrată nu în clasa tehnică IV, cum a fost inițial, ci în clasa III, de tip drum național. „Această modificare presupune că platforma drumului va avea o lățime de 9 metri, în loc de 8 metri, cât este în prezent, iar lățimea benzii de circulație va fi de minimum 3,5 metri”.

Noi exproprieri

De asemenea, precizează CJ Bihor, aceste modificări impun și revizuirea coridorului de expropriere.

Concret, după cum arată noua documentație, pentru ca noul drum să fie mai larg, se vor face exproprieri suplimentare în cuantum de 59.704 metri pătrați, concomitent renunțându-se la excluderea altor 12.365 mp din coridorul de expropriere inițial.

Pentru a respecta hotărârea Curții de Apel Cluj, CJ Bihor motivează, de asemenea, de ce nu este posibilă stabilirea traseului exclusiv prin extravilan. „Printre argumentele invocate se numără faptul că intravilanul este foarte extins, în Oșorhei și Sânmartin acesta acoperind circa 80% din suprafața terenurilor din cele două comune. Evitarea intravilanului ar fi dus la o creștere a lungimii traseului cu 50–70%, afectând zone protejate și ridicând considerabil valoarea investiției. Traseul inelului rutier metropolitan nu afectează construcții, ci doar terenuri”, arată administrația județeană.

Documentațiile revizuite ale Inelului Rutier Metropolitan vor fi supuse votului în următoarea ședință ordinară a CJ Bihor, la începutul săptămânii viitoare.

În ce privește impactul financiar al noilor specificații ale drumului, acestea încă nu au fost determinate, însă Direcția Tehnică a CJ Bihor estimează posibilitatea ca suma necesară pentru construire să crească cu circa 10-12%.

Proprietari nemulțumiți

Proiectul Inelului Rutier Metropolitan a fost lansat de președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în cursul anului 2021, iar după un an, la propunerea sa, au fost votate trei hotărâri pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici, culoarului de expropriere și devizului general de lucrări.

Un grup de 21 de proprietari de terenuri din satul Cheriu, nemulțumiți că noua șosea va trece prin grădinile lor, au deschis însă un proces, pierdut în prima fază la Tribunalul Cluj, pentru ca în decembrie 2023 Curtea de Apel Cluj să admită în parte acțiunea, dispunând anularea celor trei hotărâri ale CJ Bihor.

După cum BIHOREANUL a mai relatat, magistrații Curții de Apel Cluj au reproșat nemotivarea corespunzătoare a traseului ales, faptul că în studiul de fezabilitate nu a fost inclus și un studiu de trafic, ci doar cifre puse la dispoziție de CNAIR privind valorile de trafic, precum și greșita încadrare a noului drum în categoria IV, și nu în categoria III, ceea ce impune lărgirea platformei acestuia.

O centură mai mare, pentru Oradea și trei comune

Inelul Rutier Metropolitan are o lungime totală de 17 kilometri și scopul construirii lui este de a fluidiza traficul în Zona Metropolitană Oradea, ocolind Oșorheiul, Sânmartinul și Nojoridul, și asigurând o nouă legătură, mai departe de localități, între șoselele naționale DN 1 Oradea - Cluj, DN 76 Oradea - Deva și DN 79 Oradea - Arad, urmând să se intersecteze cu centurile Oșorhei, Nojorid și Sânmartin.

Pentru realizarea acestei investiții, CJ Bihor a încheiat protocoale de colaborare cu primăriile Oradea, Oșorhei, Sânmartin și Nojorid. Finanțarea este asigurată prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny, din alocările pentru CJ Bihor și Primăria Oradea.

Lucrările au fost împărțite în două loturi (între Nojorid și Băile Felix, respectiv între Băile Felix și Oșorhei), fiind începute în a doua jumătate a lunii septembrie 2023 și ajungând în prezent la un stadiu fizic de aproximativ 25%.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!