Inaugurarea parcării Iosif Vulcan s-a lăsat cu proteste. Orădenii au reclamat pe Facebook intrarea prea îngustă, locurile prea strâmte și rampele prea abrupte. Nemulțumirile au rămas, însă, fără ecou.

Primarul Florin Birta a măsurat locurile de parcare personal, vinerea trecută, cu ruleta în mână, pentru a demonstra că respectă standardele minime impuse de normativele tehnice din... 1997, abrogate în acest an. „Nu discut că unii sau alții se plâng că este prea îngustă. Am vrut să arăt că respectă normativul în vigoare la construirea parcării”, spune primarul Birta. Cum ar veni, orădenii merită minimumul...

„Erupția” Iosif Vulcan

Inaugurată pe 12 octombrie, de Ziua Orașului, parcarea stârnise deja un scandal. Prezentată în schițe cu o cromatică sobră, jardiniere cu flori și fațada cu inserții de cărămidă aparentă, la final s-a descoperit că nu seamănă cu planurile inițiale. Pe lângă stâlpii exteriori vopsiți în nuanțe stridente de verde, roz, albastru și portocaliu, fațada a fost acoperită cu inscripția „Iosif Vulcan Parking”, inexistentă în proiectul inițial și scrisă cu litere mari și înflorate, ca pe o invitație de nuntă.

Marile neajunsuri s-au văzut, însă, la deschidere. Recepționat în aceeași zi, parkingul cu 121 de locuri - pentru care municipalitatea va plăti constructorului Drum Asfalt 3,3 milioane euro, preț actualizat cu inflația de circa 120.000 euro din ultimii 4 ani - poate fi accesat dintr-un singur sens de circulație. Șoferii care vin dinspre Teatru trebuie să ocolească prin girația de la capătul Parcului Libertății pentru a intra în parcare pe o cale de acces îngustă. „Dacă mașina care iese nu s-a încadrat bine, riști să o freci sau să atingi peretele de la intrare”, spune un șofer.

„Gândită foarte prost”

Ca să „vândă” fiecare centimetru pătrat, Direcția Patrimoniu Imobiliar a Primăriei a comandat clădirea cu locuri de parcare strâmte și rampe abrupte. Decizia ca orădenii s-o folosească gratuit anul acesta, ca gest de bunăvoință, este de fapt o invitație la antrenament de șofat.

Șoferii au protestat. „Este foarte greu să mergi în curbă. Dacă ai o mașină mai mare, roata din spate trece peste despărțitorul dintre benzi. Problema nr. 1 este însă lățimea locului de parcare. Dacă parchezi cu spatele, iar în stânga ai un zid, șoferul nu poate ieși din mașină”, a reclamat un orădean pe internet. De altfel, în majoritatea locurilor pasagerul trebuie să coboare înainte ca șoferul să parcheze, tocmai pentru ca acesta să-și poată deschide portiera din stânga.

În plus, șoferii care nu găsesc locuri la ultimul etaj se vor vedea blocați. „Nu există o buclă de întoarcere, trebuie să dai înapoi și să întorci pe locul pentru motociclete”, spune alt orădean.

Oamenii dau vina pe Primărie. „La orice inaugurare de parcare i-aș pune pe edili să testeze, fiecare cu mașina proprie, spațiul dintre locuri, să treacă unul pe lângă altul în acele viraje în care unul urcă și altul coboară și să ne arate că totul a fost bine gândit”, a cerut un nemulțumit.

Între propagandă și ironie 

Pentru a închide gura orădenilor, pe 16 octombrie municipalitatea a postat un film de propagandă cu un tur la parkingului. Ca să demonstreze că „respectă normativele în vigoare, ce impun minimum 2,30 metri lățime pentru un loc, propagandiștii Primăriei au măsurat cu ruleta, între marcajele despărțitoare, locul numărul 100, unul dintre puținele largi de 2,88 metri (foto), și locul 116, cu o lățime de 2,33 metri.

Două zile mai târziu, consilierul local Liviu Sabău Popa a demontat lauda Primăriei printr-un alt filmuleț, ce arăta greutatea cu care a fost parcat un Renault Scenic, mașină lată de 1,86 m, pe locul 72, aflat între un perete și un stâlp, care între marcaje are doar 2,12 m.

Imaginile arătau cum șoferul, altfel suplu, se chinuia să iasă din mașină înghesuit între portieră și perete (foto). Consilierul a mai filmat și mașini virând cu greutate și încălcând banda de demarcare dintre sensurile de urcare și coborâre, transmițând ironic Primăriei: „Oricât ați încerca să nu îi credeți pe orădeni, nu «închepe»!”.

Regula parcărilor...

Primele reglementări legale privind parcările supraetajate datează din 1996, urmate de altele în 1997 și înlocuite anul acesta prin Ordinul 172/2023 al ministrului Dezvoltării.

Normativul, raportat la autoturisme de clasă medie, cu lungime de 4,75 m și lățime de 1,80, prevede ca „dimensiuni minime ale locului de parcare” o lungime de 5 m și o lățime de 2,3 m. Dacă locul e lângă un zid, lățimea minimă se majorează cu 20 centimetri, iar dacă e flancat de încă un obstacol, cu 30 cm.

Prin excepție, 20% dintre locuri pot fi reduse cu 10 cm pe lățime și 50 cm pe lungime.

... și realitatea

BIHOREANUL a măsurat săptămâna trecută parcarea, din marcaj în marcaj, cum a făcut inclusiv Primăria în filmulețul propagandistic, și a constatat că 69 de locuri, deci mai mult de jumătate, au lățimea sub 2,3 metri. Deci, nu maximum 20%, cum zice normativul!

La fel, dacă spre subsol sensurile de coborâre și urcare au o lățime totală de 6 metri, așadar peste normativul minim de 5,5 m, la nivelurile superioare ele se îngustează, ajungând și la 2,4 m pe sensul de coborâre, care trebuie să fie mai lat decât cel pentru urcare.

În parcarea Iosif Vulcan fiecare loc are alte dimensiuni și acestea scad cu fiecare etaj. Ce-i drept, există și câte două locuri cu o lățime de circa 2,8 m pe fiecare palier, dar și asta din greșeală! Inițial, parcarea trebuia să aibă 145 locuri, însă pentru că la capetele de rând spațiul nu permitea nicicum înghesuirea a trei locuri, municipalitatea s-a mulțumit cu două late, între care a hașurat un spațiu lat de un metru. Și așa parcarea s-a redus la 121 de locuri!

PROBA RULETEI. Deși în parcarea Iosif Vulcan șoferii își lasă mașinile „la zid”, pereții sunt deja frecați, iar mulți șoferi merg pe contrasens ca să încapă în pante și rampe, primarul Florin Birta este mulțumit. Vineri, acesta a măsurat cu ruleta între pereți sau strict între axele marcajelor ce delimitează locurile, „câștigând” astfel 15 centimetri, pentru a demonstra că respectă cerințele legale. La minimum minimorum...

Măsurătoare á la Primărie 

În ciuda evidenței, primarul Florin Birta vede construcția ca pe o reușită. „Parcarea respectă normele legale privind dimensiunea minimă a locurilor”, susține edilul.

Pentru a-și dovedi spusele, vinerea trecută, însoțit de șeful Direcției Patrimoniu Imobiliar, Lucian Popa, de proiectantul Daniel Tivadar (foto) și de reprezentanți ai constructorului, Birta a măsurat, de față cu BIHOREANUL, câteva locuri din parcare.

Măsurătoarea primarului nu seamănă, însă, deloc cu cea a orădenilor. În loc să calculeze locul dintre marcaje, între care șoferii sunt obligați să își lase mașinile, cum a făcut inclusiv Primăria în filmulețul elogios, edilul a măsurat de la un ax la altul al marcajului, câștigând astfel la fiecare loc câte 15-16 centimetri.

De asemenea, în cazul parcărilor situate între un stâlp și un perete, cum este cea din filmul consilierului Liviu Sabău Popa, măsurătoarea s-a făcut de la un obstacol lateral la altul, cu ignorarea marcajelor. „Se măsoară conform normativului din 1997, în vigoare la proiectarea parcării”, a argumentat proiectantul, cu actele în mână, care îi dau dreptate.

Promisiuni de mai mare 

„Parcarea respectă normativele. Cea de la Spitalul Județean a fost proiectată tot așa. Dar cea de la piața Nufărul, pe care o vom face anul viitor, va fi proiectată pe Ordinul din 2023, care prevede lățimi de 2,5 metri”, spune Florin Birta (foto). Orădenii nu ar trebui totuși să se bucure, căci primarul este în eroare: noul normativ mărește doar locurile de parcare din stradă, nu și pe cele din parkinguri supraetajate.

De altfel, mulțumit de experimentul cu ruleta, Birta a ignorat și dungile de pe pereții parcării Iosif Vulcan, lăsate de orădenii care deja și-au frecat mașinile, și autovehiculele atât de apropiate încât șoferii s-au „scurs” din ele, și rampele înguste care îi obligă să încalce banda de demarcare între sensuri ori chiar să intre pe contrasens. „Toate parcările sunt ocupate și n-am văzut pe nimeni blocat în nicio mașină, deci șoferii au ieșit pe undeva”, a spus, ironic, edilul.

Cum au ieșit șoferii nu mai e problema lui. În orașul betoanelor, mai importante sunt operele ridicate din acestea decât oamenii care trebuie să trăiască între ele...


PARCĂRI CU STRES

„Să își ia mașini mici!”

Parcările supraetajate din Oradea sunt o adevărată provocare pentru șoferi. „Săptămânal sunt cam 1-2 șoferi care se plâng că și-au frecat mașinile de pereți ori de stâlpi”, zice un om de ordine. Parcarea Iosif Vulcan e, însă, cea mai îngustă. „Zilnic se ceartă oamenii cu mine că locurile sunt prea mici”, spune paznicul de aici.

BIHOREANUL a făcut măsurători și în alte parkinguri, constatând că în cel din strada Independenței dimensiunile unui loc variază între 2,2 și 2,5 metri, în cel de pe Brașovului merg până la 2,4 metri, iar în cel din strada Barițiu până la 2,6 metri. Aici, însă, există la fiecare nivel și locuri mai strâmte, de doar 1,9 metri, din cauza unor grilaje ce protejează mănunchiuri de țevi. „Nu am primit nicio reclamație privind dimensiunile locurilor”, spune totuși administratorul parcărilor, șeful DPI Lucian Popa.

Aceeași replică o are și Liviu Andrica (foto), șeful Administrației Domeniului Public care a construit parcările din Piața Independenței, Barițiu și Brașovului. „În Cluj, dacă mergi în parcarea de lângă Primărie și nu ești atent, freci pereții”, spune Andrica, avansând o soluție deplasată: „Cu riscul de a supăra orădenii, în oraș ar trebui circulat cu mașini de dimensiuni mici”. De parcă oamenii și-ar permite să le schimbe peste noapte, la cererea Primăriei...

UN CONSILIER ACUZĂ

„Le măsurăm împreună”

Scandalul declanșat după deschiderea parcării Iosif Vulcan a fost exploatat rapid de opoziția PSD din Consiliul Local. „Din constatările mele la fața locului, dimensiunea locurilor este undeva la 2,12 - 2,22 metri. Am măsurat cinci locuri și nici unul nu avea dimensiunea legală de 2,3 metri”, a spus consilierul Liviu Sabău Popa (foto), care a cerut proiectul pentru a vedea „dacă este o greșeală a lui sau așa au ieșit lucrările”.

Conștient că acesta a măsurat locurile între marcaje și nu cum prevede normativul în vigoare până anul acesta, primarul Florin Birta nu și-a făcut, însă, emoții. „O să vă invit să le măsurăm împreună. Puteți să luați cu dumneavoastră orice proiectant de parcări să vă spună cum se măsoară”, i-a replicat edilul.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!