După ce la începutul acestei luni a fost semnat contractul de finanțare din PNRR, cu peste 9 miliarde lei, a proiectului pentru electrificarea și reabilitarea celor 167 kilometri ai căii ferate Episcopia Bihor – Oradea - Cluj Napoca, Guvernul adoptă azi o Hotărâre pentru aprobarea declanșării procedurilor de expropriere a imobilelor afectate.
Este vorba despre aproximativ 5.000 de terenuri, a explicat BIHOREANULUI secretarul de stat Adrian Foghiș, din Ministerul Transporturilor.
Exproprierile, pe doi ani
Între subiectele aflate pe ordinea de zi a ședinței de Guvern programate marți se află și „Proiectul de HG privind aprobarea declanșării procedurilor de expropriere a tuturor imobilelor proprietate privată, aprobarea listei imobilelor proprietate publică a statului, precum și a listei imobilelor proprietate publică a unităților administrativ-teritoriale situate pe amplasamentul care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes național „Electrificarea și reabilitarea liniei de cale ferată Cluj Napoca – Oradea - Episcopia Bihor” aflate pe raza unităților administrativ-teritoriale: Cluj Napoca, Baciu, Gârbău, Aghireșu, Izvoru Crișului, Huedin, Poieni, Ciucea și Negreni (toate din județul Cluj), Cuzăplac și Almașu (județul Sălaj) și Vadu Crișului, Măgești, Aștileu, Țețchea, Tileagd, Săcădat, Oșorhei, Oradea și Borș (județul Bihor)”.
Contactat de BIHOREANUL, orădeanul Adrian Foghiș, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, a declarat că este vorba de aproximativ 5.000 de terenuri care vor fi afectate de lucrări, „fâșii” de câte un metru – doi metri de pe marginea liniei ferate, precum și că procedura de expropriere propriu-zisă va dura circa doi ani.
„Exproprierile vor fi făcute cam în doi ani, deoarece este vorba despre un număr mare de parcele. Sumele de bani cuvenite proprietarilor vor fi consemnate în conturi bancare, însă plata efectivă a lor se va face de-a lungul a doi ani, deoarece exproprierea propriu-zisă trebuie făcută de o comisie din care fac parte reprezentanți ai Ministerului Transporturilor, CFR și primăriilor”.
Lucrările pot începe
Asta nu înseamnă că lucrările pentru implementarea proiectului vor fi ținute în loc. Conform legii, întrucât este vorba despre lucrări de utilitate publică, după adoptarea Hotărârii de Guvern, echipele de topografi ai antreprenorilor pot intra în teren.
Proiectul pentru Electrificarea și reabilitarea căii ferate Episcopia Bihor – Oradea - Cluj Napoca este cel mai amplu plan de modernizare în domeniul feroviar în România de după 1989.
Finanțat din PNRR, el prevede electrificarea și reabilitarea a 166,7 kilometri de linii, dublarea acestora pe unele tronsoane, precum și reabilitarea și modernizarea unor gări și a echipamentelor feroviare.
Valoarea investiției este de 9,36 miliarde lei (aproximativ 2 miliarde euro), iar investiția a fost structurată pe patru loturi: lotul 1 Cluj Napoca – Aghireș, lotul 2 Aghireș – Poieni, lotul 3 Poieni – Aleșd și lotul 4 Aleșd – Episcopia Bihor.
Pentru două dintre tronsoane au fost adjudecate licitațiile privind execuția lucrărilor. Pentru secțiunea Poieni - Aleşd (lotul 3), lucrările de proiectare şi execuţie le va face asocierea de firme FCC Construccion - Gulermak - CCN, contra sumei de 2,117 miliarde lei (fără TVA), iar pentru secţiunea Aleşd - Episcopia Bihor (lotul 4) asocierea Webuild SPA - Impresa Pizzaroti & C SPA - SALCEF SPA, pentru suma de 2,416 miliarde lei (fără TVA).
Potrivit CFR, durata de implementare a proiectului este de 42 de luni (proiectare şi execuţie), la finalul lucrărilor urmând ca trenurile să circule cu o viteză de până la 160 km/h.