Consilierii județeni ai PSD și UDMR s-au abținut joi, pentru a treia oară într-o lună, de la aprobarea declanșării exproprierilor pentru inelul rutier metropolitan, pentru care voturile reprezentanților PNL sunt insuficiente. Liderul grupului PSD, Bujor Chirilă, a felicitat conducerea CJ Bihor că a obținut banii necesari proiectului, dar a afirmat că el și colegii săi își vor da voturile abia după ce traseul șoselei va fi deviat cu 700 de metri, chiar dacă asta ar însemna creșterea costurilor cu 1,5-2 milioane euro, bani despre spune că ar putea fi procurați din alte surse.

Eșec previzibil

La fel cum s-a întâmplat atât la mijlocul, cât și la finele lunii trecute, nici la reuniunea de joi a Consiliului Județean declanșarea procedurilor de expropriere pentru realizarea Inelului Rutier Metropolitan, proiect în valoare de peste 240 milioane lei, nu a întrunit majoritatea de două treimi necesară pentru a fi adoptată, doar reprezentanții PNL votând în favoarea ei.

Rateul a fost previzibil din cel puțin două motive: de data asta, de la ședință au lipsit doi aleși liberali, însuși președintele CJ Bihor Ilie Bolojan, plecat la București, și consilierul Julien Mateiaș, aflat în concediu.

Cel mai mult a contat, însă, faptul că grupul PSD a avertizat dinainte că nu își va da cele 6 voturi decât după ce traseul șoselei va fi modificat, așa cum a și precizat șeful PSD Bihor, Ioan Mang, într-o conferință de presă susținută în urmă cu două săptămâni.

PSD-iștii se opun ca traseul celor 17 kilometri ai șoselei să traverseze și terenuri agricole deținute de 23 de proprietari din satul Cheriu și au cerut devierea acestuia cu aproximativ 700 de metri.

Șoseaua, pentru care CJ Bihor și Primăria Oradea au obținut o finanțare de 201 milioane lei prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny, ar urma să decongestioneze traficul în apropierea orașulul, traseul pornind de pe DN 1 Cluj-Oradea înainte de intrarea în Oșorhei, ocolind Băile Felix și Sânmartinul (cu asigurarea unui racord la DN 76 Deva - Oradea) și Nojoridul până la ieșirea din localitate (și aici cu racord la DN 79 Arad - Oradea).

„Să ne gândim la cei 23 de proprietari”

Bujor Chirilă, consilier județean PSD Bihor

„Grupul PSD a susținut totdeauna proiectele majore ale județului, aceeași atitudine vrem s-o avem și la acest proiect, dar având în vedere că actualul traseu afectează terenurile a 23 de proprietari, propun să se găsească o soluție astfel încât să fie modificat traseul în varianta propusă de oamenii de acolo (n.r. - din Cheriu), pentru a putea vota. Costurile suplimentare ar fi de 1,5 – 2 milioane de euro la cei 700 metri în plus (n.r. – față de traseul stabilit) și credem că se vor găsi soluții”, a spus, înainte de vot, liderul grupului celor șase consilieri județeni ai PSD, Bujor Chirilă (foto sus).

„Chiar felicităm executivul Consiliului Județean pentru că a obținut finanțarea (n.r. – din Programul Anghel Saligny), dar acești bani (n.r. - sumele suplimentare) ar putea să vină pe perioada de derulare a proiectului, de la buget (n.r. - central al statului), PNL este la guvernare, poate tot din Programul Anghel Saligny, dar să ne gândim și la cei 23 de proprietari”, a mai spus Chirilă.

„Vor fi alți nemulțumiți”

Vicepreședintele CJ Bihor Mircea Mălan, care a prezidat reuniunea în locul lui Bolojan, a reiterat că în ipoteza în care traseul ar fi modificat așa cum cer consilierii PSD și cei 23 de proprietari din Cheriu, acest lucru ar provoca nemulțumirea altor proprietari de terenuri. „Dacă mutăm traseul vor fi alți nemulțumiți, iar asta presupune o majorare a contribuției județului și municipiului Oradea cu încă 10 milioane lei”, a spus Mălan (foto jos).

Mircea Mălan, președintele Consiliului Județean Bihor

Vicele a repetat, de asemenea, că însăși realitatea din teren arată că problemele cele mai mari de trafic „le avem acolo unde DN 1 se apropie de oraș”, că partenerii asociați în proiectul inelului rutier metropolitan - CJ Bihor și Primăria Oradea - au la dispoziție doi ani pentru implementarea proiectului și că orice tergiversare este în detrimentul interesului public, având în vedere continua scumpire a materialelor de construcții necesare proiectelor de infrastructură.

„Ne jucăm aici cu interesele județului. Noi vrem să valorificăm orice posibilitate de finanțare avem la îndemână și nu putem aștepta doi ani. Între timp oamenii mor în trafic. Fac apel la maturitate și la înțelepciune, acesta nu este un proiect pe care să-l jucăm în cheie electorală”, a spus Mălan.

Degeaba, însă, pentru că rezultatul a fost același: declanșarea exproprierilor, procedură care ar necesita cheltuirea a 7 milioane lei, a fost votată doar de cei 21 reprezentanți ai PNL prezenți, în timp ce consilierii PSD și UDMR, 12 la număr, s-au abținut, blocând astfel proiectul.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!