Preşedintele Clubului Sportiv Municipal Oradea, fostul baschetbalist Şerban Sere, a atins tema împărţirii bugetului pe care-l are la dispoziţie între secţiile sportive ale clubului, răspunzând astfel unor comentarii care se refereau la faptul că echipa de baschet are un buget mare, în timp ce echipa de handbal, spre exemplu, deşi de-a lungul sezoanelor a obţinut promovarea din Divizia A, nu a fost înscrisă niciodată în prima ligă, fiind invocate motive financiare. 

Sponsori, mai rar

Fără a aştepta întrebări în acest sens, Sere a spus, marţi, într-o conferinţă de presă la Oradea Arena, că le "anticipează" şi că vrea să facă precizări legate de felul în care alege să gestioneze cele 8 secţii ale CSM Oradea cu bugetul pe care-l are la dispoziţie. 

Şerban Sere a continuat prin a expune factorii financiari şi sportivi care stau la baza strategiei de alocare a fondurilor în special către sporturile de echipă, acestea fiind mai costisitoare, în timp ce "la sporturile individuale - atletism, scrimă, judo - stăm destul de bine". 

Şeful CSM a descris, pe de o parte, că sponsorii privaţi sunt foarte greu de găsit, deşi conducerea clubului "face eforturi" în acest sens, dar "este foarte greu să aduci bani din privat" - spune Sere - din cauza lipsei unor facilităţi în legislaţia naţională, care să-i încurajeze să sprijine sportul, precum şi din cauza crizei economice determinate de pandemie şi războiul din vecini. 

Preşedintele clubului a menţionat că, de pildă, circa 70% dintre cluburile de baschet din România sunt finanţate "exclusiv" din bani publici. Nu este cazul echipei CSM CSU Oradea. 

Finanțări la limită

Pe de altă parte, a afirmat acesta, nici Primăria Oradea nu este dispusă să aloce prea mulţi bani publici către sportul de performanţă, întrucât are alte priorităţi, precum investiţiile din fonduri europene în infrastructură şi nu numai. 

"Strategia oraşului este foarte clară, legată de proiectele europene, iar la ora actuală municipalitatea se împrumută pentru a cofinanţa aceste proiecte. Din bani europeni construim într-un an cât am construi în 10 ani din bani publici. Sunt şi municipalităţi care investesc în sport mai mult, şi nu în infrastructură".

Astfel, Sere a spus că, de pildă, "există în România o echipă de handbal feminin, situată pe locul 9 în campionat, care are buget mai mare decât tot CSM-ul. Noi avem mai puţin de 2 milioane de euro pentru 8 secţii". 

Baschetul, cel mai mare buget

În sezonul tocmai încheiat, echipa de baschet a CSM Oradea - de 3 ori campioană naţională în ultimii ani, medaliată cu bronz în FIBA Europe Cup (în 2021), formaţia care creează cea mai mare emulaţie în rândul suporterilor - a avut cel mai mare buget dintre secţiile clubului oraşului. Potrivit lui Sere, a fost vorba despre 1.150.000 euro, din care 400.000 euro au provenit, însă, din sponsorizări. Din banii cheltuiţi, circa 25.000 euro s-au dus către finanţarea centrului de copii. 

Pe locul al doilea în alocări s-a situat echipa de polo, vicecampioană naţională în ultimele 5 sezoane, care, înainte de asta, însă, a dominat Superliga Naţională (prima ligă valorică în România). Formaţia a avut un buget de 550.000 euro, dintre care "peste 90%" au provenit din bani publici. 

Pe locul al treilea s-a situat, la mare distanţă, echipa de handbal, care a activat în Divizia A (a doua din punct de vedere valoric, după Liga Zimbrilor), şi care a avut un buget de abia 158.000 euro. Deşi a terminat pe locul al treilea la barajul de promovare, formaţia a fost invitată de Federaţia Română de Handbal să se înscrie în Liga Zimbrilor, după ce o altă echipă a renunţat la loc. CSM nu va onora, însă, invitaţia. 

Nu pot performa toate...

Şerban Sere a spus că există o strategie în ceea ce priveşte finanţarea secţiilor, pe care „mi-o asum” în calitate de preşedinte, şi care este menită să "maximizeze" rezultatele, cu bugetul dat, ţinând cont şi de tradiţia fiecărei secţii. Acest lucru, susţine preşedintele CSM Oradea, se şi întâmplă.

"Bugetul clubului este absolut insuficient pentru ca toate disciplinele să fie competitive la nivel înalt", a subliniat Sere. 

"Soluţia? Ori micşorăm numărul de echipe, ori mergem pe o strategie asumată, cu nişte sporturi-vector, pe care le putem maximiza ca rezultate. (n.r. – În viitor) ori veniturile din sponsorizări vor fi mai mari, ori Primăria va mări bugetul, ori mergem ca acum cu alegerea unor sporturi targetate pentru a putea face performanţă. Sau le diluăm pe toate şi ajungem la un nivel de mediocritate...", a expus Sere variantele posibile, precizând, însă, că varianta pe care o pune în practică este susţinerea sporturilor-vector, care să aducă rezultate. 

La handbal, mai greu

Sere a anunțat că, la secţia de polo, pentru sezonul viitor îşi propune un buget mai mare, de peste 650.000 euro. "La polo este şi o datorie morală, având în vedere tradiţia pe care o avem, să facem toate eforturile să redevenim campioni, mai ales că avem o infrastructură mare de bazine, un număr mare de practicanţi copii şi suntem foarte aproape să aducem echipa la nivel competitiv", a spus preşedintele CSM. 

Acesta s-a referit apoi la situaţia de la handbal, unde, spune acesta, problemele sunt mai nuanţate și nu se rezumă doar la lipsa banilor. 

"Va trebui venit - şi lucrăm şi la asta - cu o strategie pe handbal care să vizeze crearea unor grupe de copii şi juniori, ca să avem o piramidă foarte clară de la nivel juvenil la nivel de seniori. De exemplu, dacă am accesa liga naţională (n.r. - Liga Zimbrilor) la ora actuală - să zicem că am avea banii - ar trebui să aducem încă o echipă cu 15-20 de jucători, pentru că regulamentul presupune ca echipa să aibă şi una satelit (n.r. - care să activeze la seniori, în Divizia A)", a arătat Sere, subliniind, de asemenea, că o echipă care se zbate la retrogradare în prima ligă, Liga Zimbrilor, consumă un buget de 700.000 euro.

"Practic, ar trebui să avem aceşti bani şi o echipă secundă şi o pepinieră care să ne producă an de an. Dacă dorim să facem acest ciclu neapărat prin experimente de genul luat bani publici de la alte secţii şi mutat aici (n.r. – la handbal), an de an ne vom lovi de aceleaşi probleme, cu aceeaşi lipsă de grupe de copii care să alimenteze lotul de seniori". 

Preşedintele CSM a menţionat că pentru a contribui la găsirea unor modalităţi de susţinere a echipei de handbal a fost cooptat şi omul de afaceri Mircea Sămărghiţan (fost jucător din perioada bună a handbalului din Oradea), însă misiunea se dovedeşte dificilă, căci și sponsorii doresc vizibilitate din prima, expunere la TV etc. 

„Nu îmi mai doresc această sintagmă”

În ceea ce priveşte alocările la baschet, Sere a făcut referire la rezultate, precum şi la faptul că "aici există această piramidă (n.r. – a structurilor pentru jucători tineri), a fost o preocupare de foarte mulţi ani şi acest proces de selecţie şi creştere jucători s-a maturizat în 8-10 ani de zile". 

"Cu siguranţă printre suporteri sunt iubitori de alte sporturi, care-şi doresc ca secţia pe care o iubesc să fie la nivel foarte înalt, dar trebuie să analizăm obiectiv care sunt cauzele şi cum putem creşte un club. Dacă există altă viziune, sunt disponibil în faţa oricăruia dintre dvs. Dar nu mai îmi doresc această sintagmă, că iubesc un sport şi nu pe celelalte", a mai spus preşedintele CSM.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!