Aflat marți la Oradea pentru o scurtă vizită pe șantierul drumului de legătură dintre centura orașului și Autostrada Transilvania, ministrul Sorin Grindeanu a lăudat deschis Consiliul Județean Bihor, lucru rar din partea unui oficial PSD-ist.

Motivul? Administrația condusă de Bolojan a „deblocat” proiectul drumului expres DX Oradea – Arad, despre care Grindeanu a arătat că este „extrem de important” nu doar la nivel regional, ci și „pentru întreaga Europă”.

Contra cronometru

„Felicit Consiliul Județean Bihor, liderul de proiect, a reușit să termine studiul de fezabilitate și se va intra în această toamnă în licitație”, a declarat ministrul Sorin Grindeanu pe șantierul drumului de legătură dintre Oradea și A3 în capătul dinspre Calea Sântandreiului, referindu-se la proiectul DX Oradea – Arad.

Proiectul era blocat de fosta CNADNR timp de peste un deceniu, dar a fost preluat de la actuala CNAIR, la inițiativa lui Ilie Bolojan, în 2021, de asocierea dintre CJ Bihor – CJ Arad – Primăria Oradea – Primăria Arad, cele patru administrații plătind din fonduri proprii actualizarea vechiului studiu de fezabilitate și recuperându-și ulterior banii din fonduri europene.

Grindeanu a subliniat că DX Oradea – Arad va lega practic așa numitul Coridor Paneuropean IV din nordul până în sudul Europei. „Este extrem de importantă această lucrare pentru că ar face legătura de la nordul Europei din Gdansk până la Salonic în Grecia pe drumul cel mai drept; ar veni Gdansk – Varșovia – Cracovia – Kosice – Debrecen – Oradea – Arad – Timișoara - Moravița – Belgrad până la Salonic”, a spus ministrul.

El a adăugat că „suntem puțin contratimp pentru că vecinii noștri (n.r. – Ungaria) împreună cu Serbia încearcă să facă o rută alternativă, dar avem finanțare europeană și licitațiile sper să le ținem în această toamnă. E un proiect important nu doar pentru dvs. la Oradea, ci și pentru întreaga Europă”.

Cu drumuri de legătură

Evaluat la aproximativ 10,710 miliarde lei, proiectul, „dezgropat” de Bolojan în baza OUG 101/2020, ce permite autorităților locale să preia proiecte de infrastructură mari de la CNAIR, presupune construirea DX Oradea - Arad pe o lungime de 120,1 km, la care se mai adaugă și alți 18 km de drumuri de legătură.

De exemplu, la șoseaua cu profil de autostradă, cu 4 benzi, va fi conectat și un drum de legătură cu municipiul Salonta (de 5 km, care va funcționa și ca șosea de centură pentru acest municipiu), precum și un drum de legătură cu un nou punct de trecere a frontierei română – ungare în zona Bekescsaba (de 9,85 km), unde va fi racordat la autostrada M44 din țara vecină.

De notat că, exceptând drumul de legătură către noul punct de trecere a frontierei, care va avea patru benzi, celelalte drumuri de legătură vor fi cu două benzi.

Viteza maximă proiectată pentru DX Oradea – Arad este de 140 km/h.

Traseul din Bihor

În Bihor, șoseaua va avea 57,5 km, traversând municipiul Oradea, comunele Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi municipiul Salonta, iar în final comunele Ciumeghiu și Avram Iancu.

Drumul va porni din sud-estul Oradiei, unde va fi conectat cu drumul de legătură dintre centura orașului și Autostrada Transilvania, după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad, prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand.

De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, DX va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În total, noua șosea va avea și 4 centre de întreținere, 6 spații de servicii și tot 6 parcări de scurtă durată, precum și 70 de poduri și podețe.

Imaginile puse la dispoziție de CJ Bihor prezintă, de exemplu, cum ar urma să arate nodul cu drumul de legătură din Salonta, viitorul punct de trecere a frontierei și nodul rutier de legătură cu M44, precum și desfășurarea șoselei cu patru benzi, cu profil de autostradă.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!