Aflat vineri în Bihor pentru a participa la inaugurarea bucăţii de autostradă Biharia – Borş şi a noului punct de trecere a frontierei Borş II, dar şi pentru a inspecta lucrările de reabilitare a DN 76 Oradea – Deva, ministrul Transporturilor, Lucian Bode, a afirmat că anul 2020 este anul "relansării construirii Autostrăzii Transilvania".
Oficialul s-a referit şi la proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, la electrificarea căii ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca şi la reabilitarea reţelei de drumuri naţionale, susţinând că pentru aceasta din urmă Bihorul a beneficiat în primele 6 luni ale anului 2020 de fonduri mai mari decât cele din ultimii ani.
"Am dat coerenţă"
Într-o conferinţă de presă susţinută după inaugurarea noului punct de trecere a frontierei Borş II şi a secţiunii de autostradă Biharia – Borş, aproape în acelaşi loc în care pe 12 iunie a semnat împreună cu premierul Ludovic Orban contractul pentru proiectarea şi execuţia tronsonului Autostrăzii Transilvania cuprins între Biharia şi Chiribiş, Bode a afirmat că anul 2020 este anul relansării construirii autostrăzii A3, blocată în anii de guvernare PSD.
"În cei trei ani de guvernare PSD s-a lucrat pe două tronsoane din cele zece, restul erau în aer. În cele 10 luni de guvernare PNL am dat coerenţă acestui proiect", a spus Bode.
Ministrul a afirmat că luna aceasta vor fi daţi în folosinţă încă 25 km ai A3, pe secţiunea Iernut – Cheţani (jud. Mureş), în prezent fiind în execuţie alţi 25 km pe sectoarele Târgu Mureş – Ungheni şi Cheţani – Câmpia Turzii, iar pentru alţi 55 km din judeţele Cluj şi Sălaj s-au încheiat contractele de execuţie.
De asemenea, Bode a anunţat, în premieră, că pentru cei 30 km ai tronsonului Nădăşelu – Zimbor a fost stabilit câştigătorul, "o companie românească" tocmai în cursul acestei zile, iar în ce priveşte celelalte două tronsoane (Zalău – Nuşfalău şi Suplacu de Barcău – Chiribiş) "este în pregătire lansarea procedurii de achiziţie". Pentru secţiunea din Bihor, Suplac – Chiribiş, ministrul a precizat că termenul pentru depunerea ofertelor a fost fixat pentru data de 23 noiembrie.
"Niciun tronson al Autostrăzii Transilvania nu mai este blocat", a concluzionat Lucian Bode, întărind că "atâta vreme cât Guvernul Orban va rămâne la Palatul Victoria niciun kilometru de autostradă nu va rămâne muzeu". Răspânzând unei întrebări din partea jurnaliştilor, ministrul a precizat că Autostrada Transilvania ar putea fi gata în 36 de luni.
2% din PIB anual pentru drumuri
Ministrul Transporturilor a afirmat că Guvernul îşi propune ca "următorii 10 ani să fie anii de reclădire a României" inclusiv în ce priveşte infrastructura de transport, scopul fiind "să unim toate regiunile din România şi mai departe cu Europa".
În acest scop, a spus Bode, vor fi folosite fonduri europene în valoare de 8 miliarde euro şi fonduri guvernamentale. "Prin Planul Naţional de Relansare Economică ne-am propus 2% din PIB în fiecare an pentru dezvoltarea infrastructurii de transport", a afirmat ministrul.
În legătură cu fondurile europene, Bode a amintit că în urmă cu o zi Comisia Europeană a luat o decizie "istorică", aprobând finanţarea cu 875 milioane euro a construirii autostrăzii Sibiu – Piteşti, "prima autostradă transcarpatică din România".
Drumul Expres Oradea – Arad
Întrebat de BIHOREANUL dacă proiectul Drumului Expres Oradea – Arad (despre care se vorbea în timpul precedentei guvernări liberale, când actualul premier Ludovic Orban fusese ministru al Transporturilor pentru o scurtă perioadă) mai este sau nu de actualitate, Lucian Bode a arătat că acest obiectiv ar putea fi finanţat tot cu fonduri europene şi administrat de autorităţile locale.
"În urma ultimei discuţii cu primarul Ilie Bolojan, cu viitorul preşedinte al Consiliului Judeţean Ilie Bolojan, cu administraţia arădeană, am analizat posibilitatea de a folosi Ordonanţa 101/2020, care ne permite să predăm de la CNAIR (n.r. – Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România) la administraţiile locale sau la ADI-uri (n.r. – Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunicare în care se reunesc mai multe administraţii locale) investiţiile de infrastructură, bineînţeles cu finanţare cu tot, ei (n.r. – ele) să le implementeze, apoi să le preluăm şi să le gestionăm", a spus ministrul, adăugând că deja centura ocolitoare a Aradului a fost preluată de Primăria municipiului.
"Aşadar, şansele ca acest obiectiv să fie implementat sunt foarte mari, finanţarea europeană o putem identifica, putem introduce acest proiect pe Planul de Recuperare şi Rezilienţă", a mai completat Bode, precizând că dacă acest demers va reuşi Drumul Expres Oradea – Arad ar putea fi finalizat în anul 2027.
Electrificarea CF Episcopia – Cluj, din primăvară
Răspunzând unei alte întrebări a BIHOREANULUI, ministrul Transporturilor a vorbit şi despre proiectul de electrificare a căii ferate Episcopia Bihor – Cluj Napoca, spunând că "acum se realizează documentaţia şi în primăvară sperăm să putem scoate la licitaţie execuţia acestui obiectiv", a cărui valoare, a specificat el, este de aproximativ 1,5 miliarde euro.
În ce priveşte sursa de finanţare a acestui proiect prevăzut în Master Planul General de Transport al României adoptat în 2016 şi prevăzut spre finanţare în cadrul Programului Operaţional Infrastructură Mare, Bode a afirmat că şi aceasta "se califică pentru a fi inclus în Planul de Recuperare şi Rezilienţă".
Despre DN şi centuri
Întrucât până să fie gata viitoarele autostrăzi şoferii trebuie să folosească drumurile naţionale, Bode a fost întrebat şi despre reabilitarea reţelei de DN-uri, în lungime de aproximativ 16.000 km, răspunzând că actualul guvern îşi propune asemenea lucrări pentru cât mai mulţi kilometri, iar în ce priveşte alocările făcute în primul semestru al acestui an pentru reabilitarea unor şosele din Bihor sumele le depăşesc pe cele din ultimii trei ani.
"Pentru Bihor s-au alocat 19 milioane lei în 2019, în 2020 (s-au alocat) 39 milioane lei pentru primele 6 luni. În ultimii ani împreună nu s-au alocat atâţia bani câţi am alocat noi", s-a lăudat Lucian Bode.
În ce priveşte lucrările pentru realizarea centurilor ocolitoare Aleşd, Beiuş – Ştei şi Săcueni, ministrul a afirmat că şi acestea pot fi atribuite administraţiilor locale, "acolo unde acestea au capacitatea", dar vor fi prioritizate, "pentru că nu putem face 3.000 km pe an".
De la conferinţa de presă susţinută la Biharia, pe recent inauguratul tronson de 5,35 km al Autostrăzii Transilvania, mministrul Transporturilor s-a deplasat pe DN 76 Oradea - Deva, pentru a inspecta lucrările de reabilitare executate pe tronsonul Vârfuri - Ştei de acelaşi antreprenor care a construit şi secţiunea Biharia - Borş a A3.