Transportul special cu primele două motoare termice, cu o greutate de 80 tone fiecare, precum şi cele două generatoare aferente acestora, cântărind aproape 32 tone bucata, a ajuns miercuri dimineaţă la Oradea.
"Sunt descărcate în curtea CET-ului..."
Convoiul celor cinci camioane a ajuns în zona industrială venind dinspre Arad, pentru a evita trecerea munţilor pe serpentinele de la Piatra Craiului.
"Conform programării, transportul special trebuia să intre în Bihor venind dinspre Cluj. Traseul a trebuit modificat, pentru că s-a opus Poliţia Rutieră. Având în vedere curbele strâmte şi înguste, convoiul ar fi blocat circulaţia pe serpentinele din Piatra Craiului", a explicat pentru BIHOREANUL managerul proiectului de reabilitare al CET-ului orădean, Ioan Maghiar, de la Direcția Management Proiecte cu Finanțare Internațională, din cadrul Primăriei Oradea.
Cele două motoare termice, cântărind fiecare câte 80 tone, au o înălţime de aproape 5 metri, fiecare dintre acesta fiind transportate cu ajutorul unei platforme de circa 39 metri lungime.
"În cursul acestei zile, echipamentele de mari dimensiuni sunt descărcate în curtea societăţii Termoficare cu ajutorul unor echipamente hidraulice. De aici, odată descărcate, acestea vor fi transportate circa 100 metri în şantier la viitorul lor amplasament", a spus Maghiar.
Grad de realizare: 60%
Proiectul de modernizare a CET-ului orădean prin înlocuirea vechiului cazan pe gaz din 1966 cu 4 motoare termice în cogenerare şi două cazane cu apă fierbinte este realizat în proporţie de aproape 60%.
Şantierul a fost deschis în noiembrie 2024 cu demolarea unor construcţii vechi, scoase din uz, pentru a face loc noilor echipamente.
Până în prezent, constructorii au finalizat amenajarea amplasamentului, au montat cazanele cu apă fierbinte (CAF) şi lucrează în prezent la instalarea traseelor de reţele termice şi de gaz, precum şi la amenajarea staţiilor de pompe şi electrice aferente.
Pentru luna mai sunt programate primele probe tehnice ale cazanelor, care vor include testarea vanelor, acţionărilor şi reglajelor specifice.
Deşi termenul contractual de finalizare a lucrărilor este stabilit abia pentru prima parte a anului 2026, reprezentanţii Termoficare îşi doresc punerea în funcţiune a echipamentelor încă din această toamnă, odată cu noul sezon de termoficare.
Un proiect de milioane
După cum BIHOREANUL a mai scris, investiţia în modernizarea sistemului centralizat de termoficare din Oradea în valoare de 235 milioane lei (47 milioane euro, cu TVA) este finanţată prin Ministerul Dezvoltării prin proiectul "Unitate de producţie cogenerare de înaltă eficienţă pentru înlocuirea blocului 1 existent".
85% din fonduri provin de la bugetul de stat, în timp ce bugetul local suportă 15% din costuri, adică aproximativ 7 milioane euro.
Lucrările, atribuite unei asocieri de firme conduse de Loial Impex pentru 186 milioane lei (circa 37 milioane euro), au început în noiembrie 2024.
Diferenţa de circa 10 milioane euro între valoarea totală a proiectului şi costul lucrărilor o reprezintă cheltuieli cu avizele, omologările şi alte costuri neeligibile.