Un orădean interesat să zboare la finalul lunii septembrie din orașul natal la Londra, cu compania LOT Polish Airlines, a remarcat că biletele de pe aeroportul din Oradea pot fi mai scumpe, în perioada aleasă de el, decât cele de pe aeroportul din Cluj, cu aceeași companie.

„Nu înțeleg, de vreme ce sunt subvenționate”, spune bărbatul, în timp ce un oficial lămurește că, de fapt, autoritățile locale nu subvenționează cursele LOT, ale căror tarife le stabilește compania, ci acoperă eventualele pierderi.

„Care este sensul subvenționării?”

„Doresc să zbor la finalul lunii septembrie la Londra și observ că biletele de la Oradea (subvenționate) sunt semnificativ mai scumpe față de cele de la Cluj (aceeași companie, LOT)”, a scris un cititor BIHOREANULUI.

Potrivit acestuia, pentru un zbor Oradea - Londra - Oradea cu plecare pe 28 septembrie și retur pe 2 octombrie prețul era, săptămâna trecută, 273,07 euro, iar același bilet, pentru aceeași perioadă, dar din Cluj, era de 200,27 euro, așadar cu 27% mai ieftin.

„În condițiile în care acest zbor este subvenționat, nu înțeleg de ce biletele sunt semnificativ mai scumpe (n.r. - din Oradea) și care este sensul subvenționării acestor curse dacă prețurile de la Cluj sunt mai ieftine fără subvenție”, a arătat orădeanul, adăugând că și alții își pun aceeași întrebare.

„Nu subvenționăm prețul biletelor”

Contactat de BIHOREANUL, city managerul Mihai Jurca, membru în Consiliul de Administrație al Aeroportului din Oradea, afirmă că zborurile LOT Polish Airlines de pe acest aeroport au fost contractate de obligație de serviciu public obligatoriu (Public Service Obligation), iar „PSO funcționează în termeni de piață”.

„Principiul este că acoperim orice pierdere pe care o are compania. Nu ne putem implica în politica de prețuri, deoarece acest lucru ar duce la posibile costuri mai mari, din bani publici. Prețurile au în spate algoritmi, cu cât e mai căutat un zbor, cu atât este mai scump. Noi nu subvenționăm prețul biletelor, ci acoperim eventuale pierderi. Cu cât acestea sunt mai mici, cu atât autoritățile locale cheltuiesc mai puțin”, a spus Jurca.

Nu e subvenție, ci compensare

Potrivit contractului de serviciu public încheiat între CJ Bihor și LOT Polish Airlines la mijlocul lunii aprilie a acestui an, autoritatea județeană va compensa cursele pe această rută, la calculul compensării ținându-se cont de o marjă de profit de 5%, ceea ce înseamnă că dacă zborurile nu se susțin de la sine, efectuarea lor este sprijinită din bani publici.

„Compensația va fi calculată pe baza costurilor și veniturilor reale din operarea rutei. În acest scop, operatorul va ține o contabilitate separată detaliată pentru a permite calcularea costurilor și veniturilor”, se arată în contractul încheiat de cele două entități.

„Cu cât vor fi mai mulți pasageri, cu atât contribuția noastră va fi mai mică”, a subliniat și președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, în ședința în care aleșii județeni au aprobat încheierea contractului.

Așa numita compensație financiară maximă poate fi, în cei patru ani de valabilitate a contractului, de maximum 9,871 milioane euro.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!