Asociația Pro Infrastructură, între fondatorii căreia este și fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă și care s-a specializat în monitorizarea unor proiecte de infrastructură din țară, a făcut publice noi imagini de pe șantierul drumului de legătură dintre Oradea și autostrada Transilvania.

ONG-ul elogiază constructorul Strabag pentru că „este foarte bine mobilizat”, însă critică, totodată, din nou, optimizarea proiectului prin eliminarea unei girații în zona Șoselei Borșului, susținând că aceasta va întârzia darea în circulație a drumului.

„În grafic”

Pe propriul cont de Facebook, Asociația Pro Infrastructură (API) a publicat miercuri o postare ce prezintă o actualizare a unor informații privind drumul de legătură dintre Oradea și autostrada Transilvania, arătând că „primii kilometri de drum expres din Ardeal sunt în grafic pentru 2023” și atașând, totodată, o nouă filmare a întregului traseu de 19 km ai șoselei care va face legătura între centura Oradea și A3.

„Antreprenorul Strabag este foarte bine mobilizat și are șanse mari să inaugureze cei aproximativ 13 kilometri de drum expres veritabil (DEx11) dintre Autostrada A3 și DN1 (Calea Borșului) în decembrie 2023, cu 3 luni înainte de termenul contractual actual, martie 2024”, arată API.

6 km blocați

Pe de altă parte, organizația susține că „din păcate, ceilalți ~6 km dintre Calea Borșului și girația Sântandrei a centurii Oradea sunt blocați de problema de la kilometrul 6, acolo unde autoritățile locale insistă cu modificarea soluției tehnice licitate și contractate, chiar dacă toate demersurile birocratice sunt făcute pentru soluția sensului giratoriu cu bretele de acces în str. Augustin Maior”, adică în apropierea Șoselei Borșului.

Din acest motiv, „este posibil să se ajungă la un litigiu complicat și de durată în instanță”, adaugă Asociția Pro Infrastructură, fără a preciza cine ar putea deschide un proces pentru că în zona respectivă ar urma să se renunțe la amenajarea unui sens giratoriu, dar concluzionând că „în loc să avem o conexiune directă și completă între A3 și centura Oradea la finalul acestui an, sunt șanse din ce în ce mai mari ca șoferii să intre tot prin oraș între centura Oradea și noul nod DN1-DEx11, aglomerând inutil străzile din oraș și pierzând minute bune în trafic”.

Nu este prima oară când API critică eliminarea sensului giratoriu de pe viitorul drum de legătură dintre centura Oradea și autostrada Transilvania, care în mare parte va avea profil de drum expres cu două benzi, cel mai recent făcând acest lucru și în luna decembrie a anului trecut.

Girația ar fi fost „atehnică”

La acea vreme, primarul Florin Birta răspundea acestei critici că, potrivit soluției inițiale, drumul de legătură dintre centura orașului și autostradă ar fi intersectat prin girația de la kilometrul 3 drumul dintre oraș și Sântandrei făcut de Primărie în 2018, iar prin girația de la km 6 ar fi intersectat Șoseaua Borșului, încetinind astfel viteza de circulație pe toate aceste trei drumuri, ba și dinspre viitorul Drum Expres Oradea - Arad, cu care va fi conectat.

„Am dorit o soluție mai bună, mai ales că urmează să se construiască și Drumul Expres Oradea - Arad, astfel că acest drum de legătură va prelua și de pe acest Drum Expres circulația spre și dinspre autostradă. Prin urmare, pentru că volumul de trafic va fi foarte ridicat, ar fi fost atehnic ca pe un drum de patru benzi cu regim de drum expres, cum este acest drum de legătură, să lași sensuri giratorii și să îngreunezi circulația”.

Birta afirma că Primăria Oradea și Consiliul Județean au solicitat CNAIR ca în locul girației de la km 3 cu drumul de Sântandrei să se construiască un pasaj suprateran, soluția fiind deja aprobată, dar și eliminarea sensului giratoriu de la km 6 și înlocuirea acestuia tot cu un pasaj suprateran, peste Șoseaua Borșului. „Încă nu am fost informați dacă s-a luat o decizie și cu privire la acesta, dar este soluția cea mai logică”, spunea primarul.

De menționat că, de atunci, așa cum de altfel șoferii care circulă pe Șoseaua Borșului, Strabag a început construirea unei pasarele și peste aceasta.

Parteneriat Primăria - CNAIR

Proiectul drumului de legătură dintre Oradea și Autostrada Transilvania a fost inițiat de Primăria municipiului în urmă cu mai mult de cinci ani, în parteneriat cu CNAIR. El prevede construirea a peste 19,07 kilometri de șosea, din care 16 km cu profil de autostradă și 3 km cu profil de drum expres.

Șoseaua pornește din actuala girație de pe Calea Sântandreiului, unde se lucrează la un pod peste linia ferată, și continuă aproximativ paralel cu calea ferată peste câmpurile dintre oraș și Sântandrei, urmând să traverseze cu un pod drumul de legătură construit în 2018 între Oradea și comună (ce iese în zona Ioșia Nord), iar apoi și Crișul Repede cu un pod spectaculos, cu 8 deschideri.

Drumul continuă către Calea Borșului, pe care o va traversa tot cu un pod, a cărei înălțime este preconizată să fie suficient de înaltă pentru a permite ca pe viitor pe aici să treacă o linie de tramvai către comuna Borș. De acolo, șoseaua se va îndrepta spre Biharia, unde se va conecta cu Autostrada Transilvania.

La începutul acestei luni, stadiul lucrărilor era de aproape 50%, fiind - conform managerului de proiect din partea Strabag - cu 4% în avans față de graficul din contract.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!