Extinderea terminalului nou al Aeroportului Internațional Oradea ar urma să înceapă în luna iunie și să fie finalizată la sfârşitul anului. Pe perioada lucrărilor, aerogara orădeană nu se va închide, iar zborurile nu vor fi suspendate. 

Terminăm sau suportăm

Lucrările, iniţiate în ultimul momentul, se vor desfăşura contracronometru până la 31 decembrie.

„În urma întârzierii timp de ani de zile în atragerea acestor fonduri şi a tragerii finanţării în ultimul moment, vom fi puşi într-o poziţionare foarte dificilă. Anul acesta, până la sfârşit, va trebui ca toate aceste componente proiectului să le finalizăm", a declarat miercuri, în cadrul unei conferinţe de presă organizate cu ocazia lansării proiectului Extinderea şi eficientizarea terminalului de pasageri 1 al Aeroportului Oradea, vicepreşedintele Consiliului Judeţean Bihor, Călin Gal.

Gal a mai spus că "dacă nu finalizăm lucrările la timp, putem pierde sume importante, ceea ce nu ne dorim".

La conferinţă au mai luat parte directorul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga, managerul de proiect Ionuţ Boldan şi reprezentantul constructorului SSAB, Gabriel Nistor, susţinuţi din sală de prefectul de Bihor, Dumitru Ţiplea.

Din iunie, şantier!

Proiectul de extindere și modernizare a terminalului T1 a fost depus spre finanţare prin Planul Operaţional Infrastructură Mare la finalul lunii septembrie 2022. „Am parcurs etapele de evaluare administrativă şi tehnico-economică până la finalul anului 2022, reuşind să ne urcăm într-un ultim tren al finanţărilor pe fonduri europene pe POIM", a spus directorul Aeroportului Oradea, Răzvan Horga.

Ulterior, Aeroportul Oradea a desemnat o asociere de firme condusă de constructorul SSAB, care a şi început proiectarea lucrării. „Ne aşteaptă o vară fierbinte", a spus miercuri directorul aerogării. 

Horga a arătat că, în prezent, constructorul SSAB lucrează la finalizarea proiectării, urmând ca „din 18 mai să înceapă amenajarea fluxurilor de plecări şi sosiri pe vechiul terminal". Potrivit lui Horga, „în luna iunie ne dorim să fim în şantier".

Pe durata lucrărilor, aeroportul va rămâne funcţional, iar activitatea aeroportuară va fi deservită de „terminalul vechi împreună cu nişte spaţii temporare care vor fi puse la dispoziţia călătorilor".

Investiţie de 241,2 milioane lei

Conform proiectului, investiţia în valoare de 241,2 milioane de lei implică extinderea terminalului nou, a suprafeţei betonate, drumului de acces şi platformei de parcare.

În urma lucrărilor, terminalul 1 al Aeroportului Oradea va avea patru fluxuri principale (plecări/sosiri Schengen și plecări/sosiri non-Schengen), precum și fluxuri secundare dedicate pentru plecări și sosiri VIP.

Clădirea va fi modificată la parter și va avea în unele zone și etaj sau mezanin. Pe lângă fluxurile aeroportuare, se vor realiza spații comerciale, birouri pentru personalul administrativ, handling, de securitate și pentru reprezentanții instituțiilor cu atribuții de control: poliția de frontieră, SRI și vamă.

„Investiția presupune realizarea unui corp adiacent, parter, spre sud, înalt de maxim 10 metri, pentru fluxurile de plecări interne şi externe, reconfigurarea terminalului existent pentru sosirile Schengen şi non-Schengen şi realizarea unui alt corp adiacent, parter plus etaj, care va conţine spaţii pentru birouri şi flux de plecări şi sosiri", a explicat managerul de proiect, Ionuţ Boldan.

După finalizarea lucrărilor, suprafața construită se va mări de la circa 2.900 metri pătrați la aproximativ 12.500 metri pătrați.

Ca urmare a investițiilor, terminalul va putea procesa aproximativ 800 de pasageri/oră, atât pe zboruri interne, cât și pe zboruri externe.

Un terminal digitalizat

Terminalul va fi digitalizat astfel încât contactul cu personalul administrativ să fie minim. „Vor fi ghişee de self-check-in automate şi porţi automatizate care fluidizează acest flux. Dacă s-ar administra uman, durata ar fi 3 minute. Cu ghişee electronice, va fi de 30 secunde", a arătat managerul de proiect.

Lucrările mai vizează refacerea alimentării cu energie electrică, a reţelelor exterioare şi achiziţia unui echipament de degivrare.

În cadrul investiţiei va fi amenajat un parc fotovoltaic de 1,3 megawați, care va suplimenta necesarul de energie a clădirii, care va folosi un mixt de apă geotermală.

În plus, la jumătatea dintre cele două terminale va fi amenajat un sens giratoriu, care va deservi parcarea cu 320 de locuri. Dintre acestea, 15 locuri vor fi rezervate persoanelor cu handicap, iar patru locuri vor fi pentru autobuze şi autocare mari.

Licitația a fost câștigată de asocierea dintre firmele SSAB AG SA (cu sediul în Bacău), Bemel AG (din Constanța) și ACA Zoork (din Iași).

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!