1964. Transport cu autoservire
În anii 1960, orădenii se puteau deplasa prin oraș cu transportul public deservit de mai multe linii de tramvai și de autobuz. Ele acopereau o mare parte a urbei, însă existau probleme din cauza infrastructurii proaste, a uzurii vehiculelor și a nerespectării graficelor de circulație. Atunci, numărul mediu al călătorilor pe tramvaie ajungea la 120.000 pe zi, care își plăteau călătoriile cu bilete și abonamente.
În aceeași perioadă, autoservirea își făcea loc în tot mai multe domenii de activitate și tot atunci s-a testat și autotaxarea în vehiculele de transport public din București și Timișoara și era considerată o soluție de eficientizare a folosirii acestora. Biletele se procurau încă de la taxatorii care se plimbau prin tramvaie și autobuze și rupeau bilete celor urcați.
Primele aparate de autotaxare au fost instalate în 1964 pe tramvaiele liniei 2, iar procedura era descrisă în ziarul Crișana: „Pe masa taxatorului va fi instalat un aparat de autotaxare, iar alături biletele. După introducerea sumei necesare, călătorul își va lua singur biletul”. În perspectivă era prevăzut ca aparatul să aibă și un dispozitiv pentru perforarea biletelor și a abonamentelor.
2022. Mai multe metode de plată
Sistemul autotaxării s-a extins, iar în timp au apărut și chioșcurile pentru vânzarea biletelor și abonamentelor. Tramvaiele și autobuzele nu au mai avut taxatori și nici aparate de încasat, ci doar perforatoare pentru bilete. Sistemul a funcționat până în anul 2004, când perforarea biletelor a fost înlocuită cu imprimarea lor cu data, ora, linia și numărul vehiculului pe care erau folosite.
Schimbarea tehnologiilor a continuat să modifice modul în care se plătesc și se folosesc biletele de călătorie. În anul 2013, abonamentele pe hârtie au fost înlocuite cu cele încărcate pe carduri, ele fiind validate la fiecare urcare în vehicul în fața unor aparate anume montate. Biletele pe hârtie cu două călătorii se vând și azi la chioșcuri, dar există și alte posibilități.
Călătorii pot achiziționa câte o călătorie fie prin SMS trimis de pe telefonul mobil, fie prin plata cu cardul bancar la POS-urile montate în toate tramvaiele și autobuzele. Mesajul de confirmare sau bonul fiscal ține loc de bilet. Prețurile biletelor și abonamentelor diferă în funcție de linii, cele urbane fiind diferite și mai ieftine decât cele din zona metropolitană, variind de la 3 la 10 lei călătoria. Abonamentele se pot face pentru oraș, pentru zona metropolitană sau combinat.