1960. Drum cu case

Drumul de ieşire din Oradea către Salonta este vechi, el dezvoltându-se şi mobilându-se cu clădiri de-a lungul a două secole.

În 1841, drumul ieşea din actuala stradă Primăriei, pe latura nordică începând să se construiască primele case ale aşa-numitului cartier al "păsărilor", fiindcă străzile aveau să poarte nume de păsări. După ce cotea spre stânga, drumul traversa Pârâul Peţa şi continua spre Nojorid.

Mai târziu, zona s-a urbanizat, atât prin creşterea cartierului "păsărilor", cât şi prin apariţia, în anii ’30, a cartierului Ioşia. În interbelic, el se numea Calea Aradului până lângă Ioşia, apoi Calea Carpaţilor la ieşirea din oraş.

Colţul Căii Aradului cu actuala stradă Oneştilor era subtraversat de un braţ al Peţei, ce servea drept canal de inundaţie pentru Ioşia. Acolo se afla şi capătul liniei 2 de tramvai, prelungite în 1971 până pe strada Lipovei.

În anii ’60, şoseaua purta numele lui Rákoczy Ferenc, iar în anii ’80 se chema Leontin Sălăjan de la strada Decebal până la Oneştilor, iar de acolo Calea Aradului.

Denumirea a fost uniformizată după anul 2000. Pe latura sudică se aflau unităţi militare, precum şi o altă zonă de case dincolo de strada Traian Blajovici, întinsă până la Peţa.

2023. Cea mai mare zonă comercială

Calea Aradului Oradea

Construirea de blocuri pe Calea Aradului a început în a doua jumătate a anilor 1970, din zona Aleii Călinului, unde au fost ridicate peste 900 de apartamente, iar alte trei blocuri înalte au format colţul cu strada Oneştilor.

Sistematizarea bulevardului a început în 1981 între colţul cu strada Aviatorilor şi Peţa, în locul caselor apărând blocuri cu patru etaje.

A urmat, în 1988-1989, sistematizarea părţii dintre strada Dimitrie Pompeiu şi B-dul Decebal, latura nordică, unde s-au construit blocuri prefabricate, iar în anii ’90 blocuri înalte şi o centrală telefonică.

După 2006, o parte a clădirilor militare au fost demolate pentru a face loc ansamblului de blocuri cu zece etaje Luceafărul, dintre care patru au fost construite.

Pe cealaltă parte, în 2008-2009 a fost edificat hotelul Ramada, iar în 2020, lângă fosta Imprimerie de Vest, un bloc cu şase etaje.

Calea Aradului, până la Oneştilor, a fost modernizată ultima dată la începutul anilor 2000, iar segmentul următor în 2021, odată cu construirea liniei de tramvai ce face legătura către Universitate.

Calea Aradului se intersectează, din 2003, cu şoseaua de centură, iar din 2006 aici s-a construit cea mai mare zonă comercială a Oradiei. Ultimul obiectiv de pe această arteră este aeroportul.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!