Şantierele deschise pe aproximativ 50 de străzi din Oradea au făcut traficul s-o ia raza. Debusolaţi de lipsa indicatoarelor de orientare, unii şoferi care vin dinspre strada Oneştilor opresc brusc în Calea Aradului ca să afle încotro s-o apuce, alţii dau cu spatele în pasajele din Piaţa Cetate pentru că, venind dinspre Nufărul, au ratat ieşirile spre Cluj ori spre centru. Alţii, care circulă dinspre Calea Averescu spre gară întorc pe linia continuă imediat după Podul Dacia pentru că au ratat direcţia spre zona centrală sau spre Nufărul.
"Anul acesta am montat deja 200 de indicatoare şi tot nu sunt îndeajuns", recunoaşte şeful Direcţiei Tehnice din cadrul Primăriei orădene, Sebastian Marchiş.
Semne proaste pentru trafic...
În Oradea, traficul este tot mai dificil pentru orice şofer, indiferent că-i localnic sau se află în tranzit. "Oraşul e în continuă schimbare. Săptămânal apar schimbări de sens, de priorităţi sau străzi închise. Şi dacă ştii Oradea e greu să te descurci", spune un taximetrist, Marin Popa.
Modificările din trafic sunt impuse de cele 50 de şantiere din oraş. "Problema nu e că se lucrează, ci că se semnalizează prost circulaţia. Constructorii pun rar indicatoare de semnalizare temporară de culoare galbenă. Şoferii, mai ales cei care nu sunt din oraş, se încurcă, nu mai ştiu pe unde să meargă, opresc în drum, întorc, blochează traficul...", spune bărbatul.
La lucrările din intersecţia Oneştilor - Meşteşugarilor, constructorii au dezafectat încă de anul trecut indicatorul de orientare spre Arad şi celelalte direcţii (foto), fără să monteze altul provizoriu. Urmează să le pună direct pe cele definitive la finalizarea lucrării, programată pentru luna mai.
La fel se întâmplă la majoritatea şantierelor pentru reparaţiile de artere, începând din strada Corneliu Coposu până în Calea Aradului, la săpăturile pentru proiectul Nufărul Geotermal ori la cele pentru construirea pasajului din dreptul parcului industrial de pe Calea Borşului.
Întâi circulaţia, apoi marcajele...
Cel mai bun exemplu de semnalizare deficitară este seria de pasaje subterane din Piaţa Cetăţii. De la deschiderea circulaţiei în decembrie 2023, şoferii circulă "la noroc" deoarece nu există panouri de orientare care să presemnalizeze din timp intrarea în pasaje pentru cei care vor să le ocolească, iar marcajele cu direcţia fiecărei benzi de pe carosabil se trasează abia cum.
Dacă orădenii s-au familiarizat cu pasajele, în schimb şoferii aflaţi în tranzit apar periodic pe reţelele de socializare în filmări ce-i arată întorcând sau mergând în marşarier pentru că au ratat încadrarea pe banda potrivită. "Lucrarea nu este încă finalizată. Trasarea marcajelor a început săptămâna trecută, iar în perioada următoare vor fi montate toate panourile de orientare de mari dimensiuni, pe lângă cele existente", spune şeful Direcţiei Tehnice a Primăriei, Sebastian Marchiş (foto).
Potrivit acestuia, lipsa indicatoarelor de orientare din oraş e temporară. "În fiecare săptămână se pun indicatoare în locul celor distruse sau se montează unele noi. Este însă destul de dificil să ţii pasul cu toate şantierele", zice Marchiş.
BUN DE PLATĂ! Sistemul de semnalizare deficitar obligă conducătorii auto la soluții disperate. În imagine, un șofer din Sălaj încadrat pe Podul Dacia pe direcția spre gară care a întors spre Nufărul încălcând linia continuă, punându-și în pericol atât propria viață, cât și pe ale celorlalți participanți la trafic
Ai greşit, plăteşti!
Lipsa indicatoarelor nu îi scuteşte totuşi de amenzi pe cei care opresc sau întorc în loc interzis. "Oradea este bine sistematizată, chiar dacă şantierele impun modificări în trafic. Şoferii care încalcă regulile vor fi sancţionaţi. De altfel, majoritatea celor în tranzit folosesc Waze sau GPS", afirmă un poliţist rutier.
Aplicaţiile gratuite se adaptează la realităţile din teren, cu traseele de urmat, mult mai repede decât Primăria, care ar trebui să marcheze direcţiile de mers. "Încercăm ca, la deschiderea unui drum nou, cum au fost anul trecut pasajele din Piaţa Gojdu sau luna trecută drumul de legătură dintre centură şi autostradă, acesta să fie deja în aplicaţie", spune Andrei Kajó, unul dintre voluntarii care actualizează hărţile Waze în Bihor.
În prezent, la nivelul judeţului hărţile sunt actualizate în proporţie de 99%, iar timpul maxim de actualizare al aplicaţiei este de 2 zile. "Monitorizăm ziarele, facem ture prin judeţ, iar şoferii înscrişi în aplicaţie sesizează rapid modificările din trafic", explică Andrei.
Drum bun!
Problema marcajelor deficitare se vede şi în cazul noului drum dintre centură şi autostradă. Deşi toată lumea se aştepta ca după inaugurarea din 28 martie circulaţia pe centură să se degajeze, săptămâna trecută cozile de maşini încă se menţineau.
"Pentru că nu sunt panouri care să semnalizeze cu mult înainte de Tiger Amira urcarea pe noul drum şi nici indicatoare care să oblige maşinile de peste 3,5 tone să îl folosească, multe TIR-uri intră şi acum pe centură şi te trezeşti că mergi bară la bară", spune Cristian, un conducător auto.
Şoferii se plâng că drumul e la fel de prost marcat şi în sens invers. "Cei care vin dinspre Borş pot urca pe drumul expres la Sântion, dar nu sunt niciun fel de marcaje care să îi orienteze. Dacă nu ştii drumul, vii în continuare spre zona industrială până intri pe centură în Rogerius şi aglomerezi traficul".
La fel ca în cazul municipalităţii, angajaţii Secţiei Drumuri Naţionale a CNAIR spun că e nevoie de timp pentru ca marcajele să fie finalizate. "Încă se mai lucrează. DX 16 va fi dotat cu toate indicatoarele necesare. E o chestiune de timp", a declarat BIHOREANULUI unul dintre angajaţi. Totuşi, montarea panourilor de orientare este una dintre condiţiile elementare ca lucrurile să intre în normal, iar şoferii s-o ia, în sfârşit, pe drumul cel bun...
MAI DUREAZĂ
Drumul s-a deschis, cozile continuă
În ciuda aşteptărilor, deschiderea drumului ce leagă centura Oradiei de A3 nu a dus la dispariţia cozilor de maşini de pe ocolitoarea oraşului. Şoferii se plâng că intersecţia cu sens giratoriu a centurii cu drumul spre Sântandrei se aglomerează deoarece pe ambele sensuri de mers artera se îngustează la o singură bandă. "Este foarte enervant. Dacă până acolo se merge pe două benzi, în giraţie se restrâng la una singură", reclamă unul dintre şoferii care trec zilnic prin zonă.
Un reprezentant al SDN Oradea afirmă, însă, că drumul a fost anume proiectat cu o singură bandă deoarece, după deschiderea DX Oradea – Arad, circulaţia prin sensul giratoriu se va reduce considerabil şi nu se justifică două benzi. De altfel, drumarul este de părere că şoferii de TIR-uri se vor obişnui cu noul drum şi nu vor mai intra pe centură.
"Durează ca lumea să se obişnuiască cu noua cale de legătură. De Paştele Catolic traficul greu spre Europa a fost oprit, aşa că prima săptămână de după sărbători (n.r. - care a fost şi prima după deschiderea DX 16) nu este reprezentativă, pentru că toate şoselele au fost mai aglomerate", zice angajatul SDN Oradea. Rămâne de văzut ce se va întâmpla în săptămânile următoare...