Constructorii de la Precon Transilvania, firmă care în asociere cu Citadina 98 din Galați a fost angajată să execute lucrările pe lotul dintre Chiribiș și Biharia al Autostrăzii Transilvania, au început organizarea de șantier.
În timp ce 425 de grinzi din beton lăsate pe amplasament de americanii de la Bechtel în urmă cu mai mult de un deceniu sunt mutate, la fața locului se transportă containere modulare ale noului constructor, care săptămâna viitoare va duce la fața locului și primele elemente ale stației de betoane și ale stației de asfalt.
Primele betoane
Constructorul lotului Chiribiș-Biharia a demarat organizarea de șantier, a anunțat miercuri Compania Națională de Investiții Rutiere, care în urmă cu o săptămână a emis ordinul de începere a lucrărilor către asocierea formată din firmele Precon Transilvania, controlată de omul de afaceri Beneamin Rus, proprietarul grupului Selina, și Citadina 98 din Galați.
„Echipa de proiect a CNIR a participat la startul lucrărilor pregătitoare și a predat antreprenorului materialele de construcții rămase în șantier: grinzi, piatră spartă, nisip și balast”, a informat, printr-un comunicat, Compania Națională de Investiții Rutiere, care a preluat gestionarea proiectului, luna trecută, de la Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere.
„Asocierea de constructori a început organizarea de șantier și, împreună, analizăm posibilitatea predării Proiectului Tehnic pe secțiuni, astfel încât lucrările efective să înceapă chiar din această toamnă”, a transmis directorul general al CNIR, Gabriel Budescu.
„Am început organizarea de șantier, ceea ce înseamnă pregătirea unei platforme betonate pentru amplasarea a circa 40 de containere modulare ce vor deservi aproximativ 100 de angajați TESA, se continuă cu deplasarea unor generatoare și transformatoare electrice, iar luni urmează să înceapă transferarea elementelor ce compun stația de betoane și stația de asfalt”, a declarat Beneamin Rus.
Concomitent, firma orădeană Deme Macarale, angajată de CNAIR, mută 425 de grinzi lăsate pe șantier de Bechtel pentru a face loc constructorilor de la Precon și Citadina.
De la CNAIR la CNIR
Contractul pentru proiectarea și execuția lotului Chiribiș - Biharia, în lungime de 28,5 kilometri, a fost atribuit asocierii dintre Precon Transilvania și Citadina 98 încă în 2023, în urma unei licitații organizate de Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere, care, însă, a emis anul trecut ordinul de începere a lucrărilor abia pentru luna mai a acestui an, cu condiția încheierii unui litigiu juridic.
Este vorba despre un proces declanșat de asocierea Trameco, Drumuri Bihor (ambele tot din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings (București), nemulțumite că, după ce câștigaseră contractul pentru acest lot încă în 2020, contra sumei de 326 milioane lei, acesta a fost reziliat de CNAIR pe motiv că antreprenorii solicitaseră o majorare de contract, invocând necesitatea unor lucrări suplimentare. Odată cu rezilierea contractului, în 2022, CNAIR a și penalizat asocierea cu 4,6 milioane lei. Ulterior, CNAIR a organizat noua licitație incluzând în caietul de sarcini lucrările suplimentare invocate de asocierea condusă de Trameco, ceea ce arăta că ele erau în mod obiectiv necesare.
Blocajul a încetat abia la finele lunii aprilie a acestui an, când proiectul a fost preluat de la CNAIR de către CNIR.
Valoarea contractului atribuit asocierii Precon – Citadina este de 785,215 milioane lei (fără TVA), finanțarea fiind asigurată din fonduri europene, iar termenul de execuție de 24 luni, din care 6 pentru proiectare și 18 pentru lucrările de construcție propriu zise.