Pe lotul dintre Biharia și Borș se circulă, la lotul Suplacu de Barcău și Chiribiș se lucrează de anul trecut, iar pe cel dintre ele, Chiribiș – Biharia, Compania Națională de Investiții Rutiere a dat ordin de începere a lucrărilor după ce a preluat proiectul de la CNAIR.
Firmele Precon Transilvania din Oradea și Citadina 98 din Galați au la dispoziție 24 de luni pentru a finaliza cei 28,5 km de autostradă.
Execuția, din toamnă
Compania Națională de Investiții Rutiere a anunțat, miercuri, că a emis ordinul de începere a lucrărilor pentru lotul Chiribiș-Biharia al Autostrăzii Transilvania-A3 și a stabilit ca dată de începere 20 mai, termen de la care se calculează durata contractuală.
„Am emis, astăzi, ordinul pentru începerea proiectării acestui lot de autostradă din Transilvania având convingerea că, împreună cu antreprenorul, reușim să demarăm lucrările, pe anumite tronsoane, încă din această toamnă. Am decis o primă deplasare în teren, pentru verificarea traseului și a materialelor pe care le vom preda constructorului în perioada imediat următoare”, a transmis directorul general al CNIR, Gabriel Budescu, citat în comunicatul CNIR.
Lotul Chiribiș-Biharia, cu o lungime de 28,5 kilometri, include 18 lucrări de artă și are un termen de finalizare de 24 de luni, dintre care 6 luni pentru proiectare și 18 pentru execuția propriu-zisă.
Contractul este semnat cu asocierea firmelor Precon Transilvania (controlată de omul de afaceri orădean Beneamin Rus, proprietarul grupului Selina) și Citadina 98, are o valoare de 785 milioane lei, iar finanțarea este asigurată din fonduri europene prin Programul Transport 2021-2027.
După patru ani de blocaj
Așa cum BIHOREANUL a mai relatat, la finele lunii trecute CNIR a preluat de la CNAIR gestionarea contractului pentru realizarea lotului Chiribiș – Biharia, după ce constructorii câștigaseră licitația în 2023, dar CNAIR anunțase că va emite ordinul de începere a lucrărilor doar în luna mai a acestui an, cu condiția încheierii unui litigiu juridic.
Acest litigiu a fost declanșat de o altă asociere de firme, formată din Trameco, Drumuri Bihor (ambele tot din grupul Selina), Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings (București), nemulțumite că, după ce câștigaseră contractul pentru acest lot încă în 2020, contra sumei de 326 milioane lei, acesta a fost reziliat de CNAIR pe motiv că antreprenorii solicitaseră o majorare de contract, invocând necesitatea unor lucrări suplimentare. Odată cu rezilierea contractului, în 2022, CNAIR a și penalizat asocierea cu 4,6 milioane lei.
Ulterior, însă, CNAIR a organizat noua licitație incluzând în caietul de sarcini lucrările suplimentare invocate de asocierea condusă de Trameco, ceea ce arăta că ele erau în mod obiectiv necesare.
Cu toate acestea, CNAIR nu a emis ordinul de începere a lucrărilor, motivând că pentru un același contract nu puteau exista doi contractori, chiar dacă tocmai Compania reziliase înțelegerea cu prima asociere, și anunțând că o va face doar după încheierea procesului ce i-a fost intentat de această asociere.
Practic, preluarea proiectului pentru lotul Chiribiș - Biharia de către CNIR a încheiat blocajul.
Rus: „Sperăm să „ardem” termenul”
Contactat de BIHOREANUL, Beneamin Rus, cel care controlează și Precon Transilvania, a declarat că asocierea dintre această firmă și Citadina 98 va încerca să finalizeze lucrările pe cei 28,5 km dintre Chiribiș și Biharia mai devreme de termenul limită de 20 mai 2027. „Avem 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, dar noi sperăm să „ardem” termenul pentru proiectare, s-o finalizăm mai devreme și să putem începe tot mai devreme lucrările de execuție propriu-zise”, a spus Rus.
Un avantaj care ar permite asocierii să încheie în devans proiectarea este însuși faptul că precedentul proiect tehnic a fost elaborat de asocierea Trameco, Drumuri Bihor, Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings (București), primele două firme făcând parte din grupul Selina, pe care îl patronează, astfel că noua asociere are deja datele pe baza cărora să înainteze proiectul tehnic către CNIR.
În ce privește celelalte două loturi din Bihor ale autostrăzii, cel dintre Biharia și Borș II a fost dat în folosință în 2020 de aceeași asociere Trameco, Drumuri Bihor, Vahostav SK (Slovacia) și Waterdrillings, iar la lotul Suplacu de Barcău lucrează din toamna anului trecut firma Erbașu Construcții. Prin urmare, din iunie 2027 s-ar putea circula pe întregul traseu din Bihor al șoselei.