Oradea ţine cu dinţii de volan. Oraşul are coridoare de mobilitate amenajate pe arterele Dimitrie Cantemir, Gheorghe Magheru şi Tudor Vladimirescu, pregăteşte lărgirea şoselei din străzile Universităţii, Ronald Reagan şi Ceyrat şi construcţia pasajelor subterane din faţa magazinului Crişul şi a gării.
Sute de milioane de euro sunt investite pentru a creşte viteza de circulaţie. Iar pietonii sunt forţaţi să dea prioritate maşinilor...
"Oraş prietenos cu pietonii"
Pe hârtie, Oradea are grijă de pietonii ei. Inspirat de cartea urbanistului danez Jan Gehl, "Oraşe pentru oameni", fostul primar Ilie Bolojan a promovat extinderea zonelor pietonale. "În oraşele care au spaţii unde se pot plimba, oamenii se simt mai bine", spunea în 2018 actualul preşedintele interimar al României.
De asemenea, Planul de Mobilitate Urbană Durabilă, o strategie obligatorie pentru accesarea fondurilor europene, comandată şi asumată de Primărie în 2021, promovează "înlocuirea autoturismelor persoanele în favoarea transportului în comun, a mersului pe jos, cu bicicleta, motociclete sau scuterul".
Ideea a rămas de actualitate. "Ne axăm pe acest principiu: Oradea trebuie să fie un oraş prietenos cu pietonii", susţine şi actualul primarul Florin Birta (foto). Doar că distanţa până la practică e mare...
Tot mai puţine traversări
Amenajate cu bani europeni, coridoarele de mobilitate de pe marile bulevarde, precum Dimitrie Cantemir şi Tudor Vladimirescu, au crescut viteza de deplasare a maşinilor, dar au făcut traversarea străzilor mai periculoasă. "Blocaţi" pe trotuare, orădenii cer constant municipalităţii să înfiinţeze treceri pentru pietoni, obstacole pentru limitarea vitezei şi semafoare.
Populaţia s-a plâns, printre altele, de lipsa trecerilor pentru pietoni de lângă piaţeta Cazaban, pe latura spre strada Oneştilor, între locul de joacă din strada Splaiul Crişanei şi malul Crişului Repede, între străzile Sulyok István şi Simion Bărnuţiu, Horea şi Evreilor Deportaţi, sau lângă magazinul Karaviem.
Dispărute, de dragul mobilităţii
Nemulţumirea e cu atât mai mare cu cât, în cadrul investiţiilor de mobilitate, municipalitatea a desfiinţat unele zebre existente. După amenajarea coridorului de mobilitate Cantemir - Nufărul, au dispărut cel puţin trei treceri de pietoni, iar la lărgirea la patru benzi a străzii Meşteşugarilor, numărul lor s-a înjumătăţit. Mai mult, pe aceeaşi stradă, la intersecţii cu artere perpendiculare, "zebrele" au fost mutate la 5 metri distanţă de şoseaua principală, iar ca să nu ocolească, pietonii merg drept, circulând neregulamentar.
La fel, în zona noului pasaj subteran Decebal, trecătorii se aventurează neregulamentar peste cele patru benzi ale bulevardului, până la finalizarea subtraversării pietonale, şi aleargă printre maşini pentru a traversa strada Tudor Vladimirescu care, lungă de 1,5 kilometri, are numai trei treceri dedicate lor.
Circulaţi, vă rog!
Propunerile pietonilor sunt discutate în Comisia tehnică pe probleme de circulaţie din cadrul Primăriei, care nu vede "zebrele" cu ochi buni. "În general, nu se aprobă înfiinţarea de treceri pe străzile cu patru benzi. Acestea sunt coridoare de mobilitate. Nu putem «omorî» traficul", argumentează directorul tehnic al Primăriei, Sebastian Marchiş (foto).
Măsura se aplică şi în cartiere, pe străzi mai înguste. "Nu are sens să umplem oraşul de «zebre». Conform legii, pietonii pot traversa legal la capătul străzii. Diferenţa este că nu au prioritate", spune Marchiş.
Fără treceri, bumpere şi semafoare
Din acest motiv, cu excepţia străzii Podgoria, comisia a refuzat toate cererile privind montarea de "bumpere" pentru încetinirea maşinilor.
La fel, municipalitatea urmează să respingă şi cererea riveranilor din strada Ecaterina Teodoroiu, speriaţi în urma unui accident din ianuarie, în care un pieton şi-a pierdut viaţa. Artera va deveni şi mai aglomerată din vară, când va prelua o parte din traficul deviat de lucrările la viitoarele pasaje subterane din faţa magazinului Crişul şi a Gării CFR, iar Primăria se gândeşte doar la şoferi.
"După ce am lărgit drumuri şi am făcut pasaje ca să fluidizăm circulaţia, nu putem umple drumurile cu treceri pentru pietoni, bumpere şi semafoare", argumentează viceprimarul Teofil Filimon (foto), preşedintele Comisiei de circulaţie.
Primăria consideră prioritară circulaţia pietonilor doar dacă aceştia rămân pe trotuar. Cine îşi "permite" luxul să circule pe jos are timp să ocolească şi să aştepte...