Planșeul parcării subterane din strada Independenței a început să crape, la doar 9 luni de la inaugurarea construcției.

Fisuri late de 1 centimetru...

În suprafața de beton peste care urmează să fie amenajată o piațetă publică, în porțiunea casei scărilor, au apărut peste iarnă fisuri lungi de câțiva metri, cu o lățime de peste 1 centimetru în care încape un deget.

Contactat de BIHOREANUL, primarul Florin Birta, spune că fisurile nu prezintă niciun pericol pentru integritatea clădirii.

„Clădirea parcării este formată din trei corpuri independente. Între ele s-au lăsat rosturi de dilatare pentru perioadele de iarnă, când betonul se contractă, și de vară, când își revine”, a spus edilul.

„O problemă estetică...”

Poziția primarului este susținută și de proiectantul de structuri de rezistență care a avizat proiectul parcării.

„Deasupra parcării a fost turnată o șapă nearmată de 3 - 5 centimetri, cu scopul de a proteja hidroizolația de dedesubt de o eventuală agresiune mecanică. Crăpăturile au apărut la circa 5 metri distanță de rostul de dilatare dintre tronsonul 1 și 2 al parcării. Șapa nu a cedat exact pe rost, ci unde a fost mai slăbită”, a declarat proiectantul Bogdan Roșca.

Specialistul spune că apariția fisurilor este firească, având în vedere variațiile de temperatură de peste iarnă, dar și că ar fi putut fi evitată.

„Este o problemă estetică pe care constructorul ar fi putut-o evita dacă ar fi tăiat șapa de-a lungul rostului de dilatare și atunci fisura nu s-ar mai fi propagat în altă parte. Probabil nu a tăiat-o de teamă să nu ajungă la hidroizolație și să o ciupească”, a spus Roșca.

Proiectantul a afirmat că problema va fi înlăturată la amenajarea piațetei de deasupra parcării, când rosturile de dilatare, care se vor regăsi inclusiv în pavajul final, vor fi acoperite cu un material elastic.

Zece ani de garanție

Un argument al beneficiarului că fisurile sunt doar superficiale este faptul că precipitațiile de peste iarnă nu s-au infiltrat în incintă.

„Dacă ar fi fost crăpături, apa s-ar fi infiltrat în tavanul parcării, lucru care nu s-a întâmplat”, a declarat BIHOREANULUI Liviu Andrica, directorul ADP, societatea Primăriei care a gestionat construcția parcării.

Directorul a mai precizat că parcarea subterană este în garanție și orice defecțiune apărută la imobil va trebui remediată de constructor pe propria cheltuială timp de 10 ani de la predarea clădirii.

Construcția parcării subterane a început în anul 2015, fiind dată în folosință în iunie 2020. Investiţia a trenat până la refacerea proiectului şi identificarea celor mai bune soluţii tehnice, având în vedere că este singura parcare din România construită în albia unui râu.

Parcarea cu 460 de locuri, din care 6 destinate persoanelor cu dizabilităţi şi 4 dotate cu staţii de încărcare pentru maşinile electrice, a costat în final 35,9 milioane lei.