În premieră, pista pentru biciclete din bulevardul Nufărul - Cantemir din Oradea va fi construită din asfalt roşu, pentru a fi delimitată mai bine de trotuar şi a sări în ochi pietonilor. Tot în premieră, în locul capacelor de canal cu ramă de beton armat constructorul folosește capace autonivelante.

Asfalt roşu pentru biciclete!

Primul tronson de pistă pentru biciclete de culoare roşie a fost amenajat la începutul săptămânii pe porţiunea delimitată de pârâul Peţa şi strada Meiului.

"În premieră pentru Oradea am produs această mixtură cu ajutorul unui pigment foarte puternic, de culoare roşie, în staţia de la Palota. A ieşit o culoare foarte plăcută, care nu deranjează la ochi în timpul zilelor însorite. Pista pentru biciclete va fi astfel foarte bine delimitată de trotuar, iar pietonii nu vor mai avea nicio scuză să spună că nu au văzut că intră pe ea", a declarat pentru BIHOREANUL directorul societății Drumuri Bihor, Dorel Crăciun.

Spre deosebire de pistele pentru alergare de culoare roşie din parcurile orăden,e construite din tartan, un materia elastic dar moale, pista pentru biciclete este realizată din bitum, la fel ca suprafaţa carosabilă, fapt pentru care va fi mult mai rezistentă.

"În perioada următoare pista pentru biciclete va fi marcată cu o vopsea specială care va ţine ani de zile", a spus Crăciun.

Capace de canal fără vibraţii

Tot în premieră, în locul capacelor de canal cu ramă de beton armat care se dislocă sub trafic şi scutură maşinile care trec pe drum, constructorul a folosit capace autonivelante.

"Vechile capace cu ramă de beton armat sunt atât de grele încât pot fi montate doar cu utilaje. Acestea se fixează astfel încât deasupra rămân 4 centimetri pentru stratul de uzură. Problema este că betonul este rigid, asfaltul semirigid, iar sub trafic apar vibraţiile şi fisurile", a spus Crăciun.

Prin comparaţie, capacele de canal autonivelante sunt atât de uşoare încât pot fi montate cu mâna şi ridicate la nivelul carosabilului.

"Când se toarnă stratul de binder fixăm capacul în asfalt, iar la trecerea cilindrului compactor acesta se aliniază la nivel. După ce s-a întărit binderul, ridicăm capacul cu 4 centimetri, se toarnă stratul de uzură, iar la a doua trecere a cilindrului compactor capacul de canal adus la nivel rămâne încastrat", a explicat Crăciun.

Directorul este convins că, folosind această tehnologie, noile capace de canal vor fi mult mai rezistente şi nu se vor mai impune reveniri ulterioare pentru nivelarea lor.

Se montează noii stâlpi...

Lucrările de reabilitare a bulevardului Nufărul - Cantemir se desfăşoară în paralel pe mai multe tronsoane delimitate de străzile Arieşului şi Nojoridului. Până în prezent constructorii au îndepărtat vegetaţia existentă, au turnat fundaţia viitoarelor spaţii pietonale şi au amenajat zidul de sprijin al liniei de tramvai pentru protecţia căii de rulare.

Reţelele de utilităţi au fost reabilitate de operatori pentru a evita apariţia unor avarii care să impună ulterior spargerea carosabilului.

"Pe partea dreaptă a bulevardului, pe sensul de mers spre Nufărul, au fost deja turnate fundaţiile viitorilor stâlpi de curent, iar pe partea stângă operatorii de telefonie au fost somaţi să îşi ducă reţelele în subteran, pentru că stâlpii urmează să fie înlocuiţi", a declarat pentru BIHOREANUL viceprimarul Marcel Dragoş.

Amenajarea Bulevardului Nufărul - Cantemir a început dinspre sediul Direcţiei Agricole şi avansează către ieşirea din oraş. Finanţată din fonduri europene, modernizarea vizează reabilitarea a 2,5 kilometri de drum, 6 kilometri de trotuar, 2 kilometri de pistă pentru biciclete şi 4,8 hectare de spaţii verzi.

Lucrările sunt executate de o asociere de firme reprezentată de Drumuri Bihor, din care mai fac parte Trameco şi Drum Asfalt, pentru suma de 50 milioane lei, fără TVA.