După ce Inelul Rutier Metropolitan al Oradiei a fost pus „pe roate”, dar traseul ocolește doar partea sudică a Zonei Metropolitane, legând DN1, DN 76 și DN 79, acesta ar putea fi completat - în urma unui vot exprimat de aleșii din Consiliul Județean Bihor - cu un tronson care să asigure și conectarea între DN1 și DN 19.
De la intrarea în Oradea dinspre Oșorhei, centura metropolitană ar urma să ocolească orașul și pe la nord, prin Paleu și Biharia, până la șoseaua către Satu Mare.
În unanimitate
În reuniunea de luni dimineață a CJ Bihor, aleșii bihorenilor au aprobat, în unanimitate, propunerea conducerii administrației județene de a încheia un parteneriat cu CNAIR pentru realizarea Inelului Rutier Metropolitan de Nord - etapa I, studiul de fezabilitate.
Sub această denumire, proiectul vizează construirea unui nou drum de aproximativ 13 km, care să lege DN 1 Oradea - Cluj de DN 19 Oradea - Satu Mare, prin ocolirea orașului, pornind de la intrarea în oraș din Cartierul Tineretului, continuând prin Podgoria și zona Gheorghe Doja, iar apoi prin Săldăbagiu de Munte, Paleu și Biharia până în DN19.
Liderul parteneriatului ar urma să fie CNAIR, care își asumă derularea procedurii de accesare a fondurilor europene nerambursabile prin Programul Operațional Transport 2021-2027, derularea procesului de prefinanțare, plată și rambursare, precum și contractarea serviciului de audit de siguranță rutieră.
În schimb, CJ Bihor va derula procedura de achiziție a studiului de fezabilitate.
Plângere respinsă
Tot în aceeași reuniune de luni, consilierii județeni au aprobat respingerea unei plângeri prealabile formulate de doi bihoreni, Rusu Dumitru Cristian și Rusu Maria Cristina, împotriva HCJ 158/2023 prin care, în vederea realizării Inelului Rutier Metropolitan de Nord, administrația județeană s-a asociat cu municipalitatea și cu primăriile Oșorhei și Paleu.
Plângerea a fost considerată „neîntemeiată” de juriștii CJ Bihor. Cei doi autori au susținut că respectiva hotărâre de asociere a administrațiilor locale „ridică numeroase probleme de tehnică administrativă”, precum „și serioase îndoieli în privința legalității”, însă juriștii administrației județene au arătat că ea este perfect legală, autoritățile locale având libertatea de a se asocia pentru realizarea unor proiecte, în baza Codului Administrativ și a Legii 273/2006 privind finanțele publice locale.
De asemenea, contestatarii au susținut că proiectul Inelului Rutier Metropolitan de Nord „este lipsit de valențe din punct de vedere al oportunității”, dar și „din punct de vedere al conectivității”, întrucât „proiectul trebuie conectat cu alte proiecte ale CJ Bihor și ale Primăriei Oradea”.
Juriștii administrației județene au răspuns, însă, că IRM de Nord, dimpotrivă, va asigura conectivitatea completă.
Pe de altă parte, CJ Bihor a menționat, în actul de respingere a plângerii prealabile, detaliul că deocamdată traseul exact IRM de Nord nu a fost stabilit.
IRM de Sud, în lucru
Varianta ocolitoare de Nord a Zonei Metropolitane Oradea, care urmează să fie finanțată din fonduri UE, ar completa Inelul Rutier Metropolitan, aflat deja în lucru, și care racordează DN1 Oradea – Cluj, DN76 Oradea – Deva și DN 79 Oradea – Arad.
Această șosea, în lungime de 17 km, pornește din Oșorhei, ocolind sudul Oradiei, Băile 1 Mai, Băile Felix și Nojorid, fiind finanțată din Programul Național de Investiții Anghel Saligny.
IRM sudic a fost împărțit în două loturi, lotul II – de 8 km, între Alparea și Felix - fiind atribuit PORR Construct contra sumei de 81,688 milioane lei, iar lotul I – de 9 km, între Felix și Nojodir – asocierii Asfamixt (Oradea), OPR Asfalt (Timișoara) și Dacia Faber (Cluj) contra sumei de 70,153 milioane lei.